Jump to content

oppgradering av 9.9 til 15 hk, 2004 yamaha påhengsmotor


EMA

Recommended Posts

Takk for svar!

Hvordan ser jeg det? ventilene som det allerede er snakket om i denne tråden?

 

Har sett mange annonser på finn.no hvor det står at en yamaha 9.9 vmax er oppgradert til 15hk orginalt, er dette bare tull?

Hvor mye koster det å få oppgradert den, eller er det noe jeg kan fikse uten så mye hokus pokus?

er desverre ingen racer på mekking....:(

Link to post
Share on other sites

V-max er ikke oppgradert orginalt fra fabrikk, Winrace 12 (nick her på forumet) kjøpte ny 9.9 v-max i 2006. Han har trimmet den selv ved å fjerne det samme som på en vanlig yamaha 9.9. Han har enda ikke justert redventilene. Vet ikke om det er red ventilene, men han sier selv at han mangler et steg i trimmingen. Regner da med at dette er redventilene.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Har lest dette nå, skjønner hvordan man kan gjøre det nå:)

Men det jeg ikke skjønner er den andre sperren? noe som gjør at ikke får gitt bånn gass(WOT)?

altså hva er det winrace 12 har gjort med sin motor siden han har justert den litt opp uten å endre på reedventilene?

 

dette gir vel 12-13hk?

 

mens vis man skifter avstanden på reedventilene så får man 15hk?

Redigert av Sebastian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitter trolig der ja, jeg har aldri sett det selv, men bare sett det ferdige resultatet. jeg har ikke denne motoren så jeg kan ikke forklare deg noe nærmere.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Har sett mange annonser på finn.no hvor det står at en yamaha 9.9 vmax er oppgradert til 15hk orginalt, er dette bare tull?

 

Ja, det er som regel motorer som gir 13,5 hk - +/-10%...

 

- La dette være du, hvis du ikke er litt mer enn vanlig skrukyndig.. Forskjellen er omtrent ikke merkbar. (unntatt i T250 da :wink: )

 

Det du skal se etter, er ved å fjerne støydempingsboksen (Som fjerner innsugingslyd - det er ikke noe luftfilter) at spjeldet i forgasseren ligger helt vannrett ved WOT..

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

En liten presisering; Yamaha 9,9 Vmax har reedventilene til 15 hk - altså de med 6 mm åpning. Der trengs kun fjerne/bøye vekkk splinten som hindrer WOT.....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Dette er vel en V-Max vi prater om? Isåfall.. Kan du ta noen bilder av "splinten" man tar ut og den greia man skal bøye, har ikke så mye peiling på Motor.

Men på båt ^^ :lol:

14 År

Arimar 360 Custom Targa m/ 9,9 (15) hk yamaha v-max jr

- Vest i båt er alltid like kjekt å ha! ;-)

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Kobler mig på denne:

 

Har lige købt en ny Yamaha 9.9 4-takter (2009-model) og kunne da godt tænke mig en hest eller to ekstra i stalden...

 

Men det er umuligt for mig at gennemskue eller finde (på BP eller andre steder) oplysninger om "opgradering" af 4-takter-modellen. Jeg kan ikke umiddelbart se at der skulle være en begrænser i gas-kablet som nævnt.

 

Nogen der kan hjælpe her..?

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...