Jump to content

sink på trebåter , hvor mye er nok?


sula-bassana

Recommended Posts

har en tresnekke på 23 fot. opprinnelig har det vært to små sink biter (250g)på ror og en større ovenfor kjøl (750g/1kg) koblet til jern og akslingfeste med tykke kobberkabler. er dette nok?

Finner ingen sink ved kobberrør til kjøling, er dette ok?

 

mvh Stig, straks sjøklar

Redigert av sula-bassana (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg søkt på sink og trebåt og prøvd å finne noe info som gjelder meg og snekka mi... Ikke så lett det der, så Index hvorfor forsiktig med sink på trebåter? Sinken jeg fester er i kontakt med jern og stål, spm er om kjølingen(kobberrør) trenger en liten sinkbit også? Noen andre som vet noe om dette?

Hvis noen har tips i å gjøre effetive søk på baatplassen så er det også fint. :yesnod:

 

mvh stig

Link to post
Share on other sites

Eg er enig med dei som åtvarar mot å zinka for mykje. Sjølv har eg óg ein 23 fots trebåt, og eg har kun ei anode montert slik du beskriv med kobbartråd opp til propellgjennomføringa. Har du ror av metall lyt du montera eige dar óg. Bunnkran og slike ting klarar seg bra hvis du berre passar på å gjera godt reint og pussa/smøre litt når du slippar. Eg har hatt da sånn i mange år, of har aldig hatt problem med korrosjon.

 

Lukke til med zinkinga!

Link to post
Share on other sites

Det stemmer, for mye sink på trebåt kan forårsake lutråte! Jeg ville ikke ha vært så bekymret for kjølesløyfen hadde jeg vært deg. Har den greid seg uten anode til nå, går det sikkert helt greit videre også. Min svoger har ikke anoder op båten sin i det hele tatt, men det er ikke noe synlig tæring likevel. Ser ut til å ha vært sånn siden den var ny i 1976!

 

Om du er veldig bekymret for kjølesløyfen kan du jo forbinde den til anoden med en kobberledning, slik at den får kontakt med denne. Men den vil høyst sannsynlig greie seg like fint uten også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...