Superjonas Posted March 30, 2008 Share Posted March 30, 2008 Jeg har funnet ut at jeg vil leie ut leiligheten min og flytte i en seilbåt i Kristiansand. Jeg har seilet 5-6 ganger i mitt liv og er ikke særlig båtvant fra før så jeg har maaaange utfordringer foran meg:-) Nå trenger jeg sårt råd for utfordring nr 1, nemlig: "Hvilken båt skal jeg kjøpe"? Mitt budsjett er max 350 000 kr. Det jeg har tenkt foreløpig er: - Må være minst 30 fot for at den skal være nogenlunde bra å bo i - Vil ha kalesje som dekker hele cockpit - Gode varmeapparat - Lett å seile alene - En do med tank - Kjøleskap - Helst dusj, men det har jeg skjønt blir vanskelig med mitt budsjett:-) - Må tåle turer mellom Kristiansand - Danmark - Sverige:-) - Må være mulig å unngå for mye fukt om vinteren. Men spørsmålene er mange: - Hva er det viktig å se etter når man skal se på en båt? - Alder på seil? - Type seil? - Alder på motor? - Type motor? - Tauverk, anker, etc - Autopilot, GPS, annen elektronikk, etc - Når er forskjellig utstyr byttet ut/overhalt? - Skrog? - Vinterisolering? Noen som har noen gode råd på veien? Som dere skjønner er jeg temmelig "lost":-) Det mest fornuftige jeg har kommet opp med til nå er å ringe til den lokale seilklubben og prøve å få tak i noen jeg kan "leie" for å være med meg å velge en god båt for meg og mine behov. På forhånd tusen takk for hjelp:-) Link to post
Sebaldus Posted March 30, 2008 Share Posted March 30, 2008 Burde være gode muligheter for å finne en fin bobåt i din prisklasse. Skal du i tillegg til å bo ombord bruke den til turer som skissert til Danmarm og Sverige er det jo greit å ikke bare prioritere plass men også en viss standard på motor, seil og utstyr. Motor her er det som er mest kostbart å gjøre noe med i ettertid så mitt råd er enten nyere motor eller lav pris på båten. Ville ikke lagt så stor vekt på at båten har varmeapparat eller diverse elektronisk utstyr med mindre dette er av veldig ny dato. Betal i alle fall ikke mye ekstra for slikt utstyr om det er noen år. Dollaren er lav og mye kan nå kjøpes nytt fra usa til bruktpris i Norge. Slik jeg ser det er det en veldig stor fordel om man i en bobåt har plass for å montere en dieselovn av den gammeldagse typen som brenner lydløst og uten strøm. Eksempler er refleks, glembring og dickinson. Ønsker meg en slik selv men har store problemer med å finne en plass å montere en slik i min båt. En stor og god cockpitkalesje er ikke dumt når man bor i båten. Du får masse ekstra areal og et fint vindfang. Kjenner flere som har bodd i båter som ikke har vært isolert. Dette går også greit. Man kan f.eks legge matter på dekk eller øke mengden varme man tilfører. Største utfordring er kanskje å finne egnet havneplass i Kristiansand? En Maxi 95 bør du f.eks kunne få for godt under 350 selv med ny motor og utstyr. Ellers er det val bare å kikke på finn etter båter. Til 350 blir de for en stor del litt eldre. Siste generasjon seilbåter som kom på slutten av 90-tallet må man vel nærmere 450 - 500 for å få kjøpt. Link to post
Ask Posted March 30, 2008 Share Posted March 30, 2008 Hei Det er mange som tenker slik som deg, men langt frå alle som faktisk flyttar ombord... Eg meiner det er viktig å flytta ombord om sommaren, då har du god til forbetringar før vinteren kjem. Ask Link to post
Hot Johnsen Posted March 30, 2008 Share Posted March 30, 2008 Må si jeg har tenkt tanken selv, men det må bli hvis kona kaster meg ut av huset... Hva med dette: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Med litt pruting er denne innen rekkevidde http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Eller et colombie-egg? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Eller motorseiler med hyggelig salong. Mulighetene er mange, men jeg er enig med deg i seilbåt da du får mer båt for pengene istedenfor gammel motorbåt med stor utslitt motor.... Link to post
Superjonas Posted March 30, 2008 Author Share Posted March 30, 2008 Tror jeg har lagt fra meg tanken om motorseiler. Det blir jo litt juks. Det er seiling jeg har lyst til å lære meg:-) Var akkurat å så på denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=12340548 Virket utrolig velholdt og fin. Men prisen var kanskje litt i overkant for en så gammel båt?? Sebaldus sa jeg burde ha en båt med nyere motor og denne hadde original motor. Men virket som om forrige eier hadde vedlikeholdt den bra og byttet ut noen småting underveis... Link to post
avmønstret5 Posted March 30, 2008 Share Posted March 30, 2008 Tror jeg har lagt fra meg tanken om motorseiler. Det blir jo litt juks. Det er seiling jeg har lyst til å lære meg:-) Var akkurat å så på denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=12340548 Virket utrolig velholdt og fin. Men prisen var kanskje litt i overkant for en så gammel båt?? Sebaldus sa jeg burde ha en båt med nyere motor og denne hadde original motor. Men virket som om forrige eier hadde vedlikeholdt den bra og byttet ut noen småting underveis... Moody 33 er en båt som er produsert i et stort antall, så du vil sikkert finne priser å sammenligne med på utenlandske båtsider. Det er en stødig, men noe treg båt seilmessing, bra kavalitet med rimelig enkel standard. Jeg ville også ha tatt høyde for motorskifte ved kjøp. Link to post
FENRIKSEN Posted March 30, 2008 Share Posted March 30, 2008 BMC Thornycroft bør i seg selv ikke være negativt, dette er enkle og solide motorer som holder lenge. Men startmotor og dynamo (Lucas!) er ikke akkurat av verdens beste kvalitet - snakker av erfaring. Om dette er orgiginalt bør du budsjettere med ca 3000 kroner for skifte. Startmotoren kan overhales for ca 1500 kr og blir nesten som ny, en ISKRA på maritim ga jeg ca 1300 kroner for. Sjekk også for lekkasjer, diesel og olje samt varmevekslerens tilstand ... du vet, det vanlige. Link to post
Sun Flyer Posted March 30, 2008 Share Posted March 30, 2008 Superjonas: Kan ikke du linke til de båtene du vurderer, så kan vi synse? mvh viggo Våtboer Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
mevinn Posted March 31, 2008 Share Posted March 31, 2008 Det jeg har tenkt foreløpig er:- Må være minst 30 fot for at den skal være nogenlunde bra å bo i - Vil ha kalesje som dekker hele cockpit - Gode varmeapparat - Lett å seile alene - En do med tank - Kjøleskap - Helst dusj, men det har jeg skjønt blir vanskelig med mitt budsjett:-) - Må tåle turer mellom Kristiansand - Danmark - Sverige:-) - Må være mulig å unngå for mye fukt om vinteren. Men spørsmålene er mange: - Hva er det viktig å se etter når man skal se på en båt? - Alder på seil? - Type seil? - Alder på motor? - Type motor? - Tauverk, anker, etc - Autopilot, GPS, annen elektronikk, etc - Når er forskjellig utstyr byttet ut/overhalt? - Skrog? - Vinterisolering? Noen som har noen gode råd på veien? Som dere skjønner er jeg temmelig "lost":-) Det mest fornuftige jeg har kommet opp med til nå er å ringe til den lokale seilklubben og prøve å få tak i noen jeg kan "leie" for å være med meg å velge en god båt for meg og mine behov. På forhånd tusen takk for hjelp:-) hei Jeg har bodd et par år i båt nå, det anbefales på det varmeste, det er også best å flytte inn på våren eller sommeren, da er du godt innflyttet og klar for vinteren når den kommer. Det høres ut som du har et fornuftig utgangspunkt i forhold til hva slags båt du ser etter, men jeg har selvfølgelig noen kommentarer :) Størrelsen varierer voldsomt i forhold til lengde. Skrogform og bredde, samt høyde på overbygg har svært mye å si for hvor stor båten er. Typisk er at båter tegnet på 70-tallet er ganske små inni, derfor er på mange måter en first 24 større enn for eksempel en bostrøm 31. (men du kan få problemer viss du er lengre enn sirka 180cm) Derfor bør du ikke vurdere båter bare på lengde. Kalesje er et _stort_ pluss. Varmeapparat er nødvendig om du skal seile på overnattingstur om vinteren, men en elektrisk vifteovn gjør nytten til vanlig. Om sommeren er det ikke så nøye med varme. Lett å seile alene impliserer at båten må ha autopilot, dette er heldigvis ganske vanlig i prisklassen du tenker på, men er piloten gammel kan den være svak og trekke for mye strøm. Det er også viktig at den er sterk nok og praktisk i bruk, sørg for å få prøveseilt båten med autopilot og seil. Kjøleskap går det veldig greit å klare seg uten, spesielt om vinteren er det alltid et kjølig nok stuerom å lagre ting i. Fordelen med å ikke ha kjøleskap er at du ikke trenger konstant lading når du er i hjemmehavnen. Da trenger du heller ikke å tenke like mye på landstrømanlegg heller. Landstrøm som lader batteriet er kompliserte greier som du må være nøye med at er riktig installert. Du er mye lykkeligere med kun en skjøteledning til vifteovnen og et par lamper! Dusj ville jeg unngått i den prisklassen, litt også på grunn av fuktighet De fleste båter i den prisklassen og størrelsen vil fungere helt fint over Skagerak, men du bør få litt erfaring først, da finner du fort ut om du bør ha noe ekstrautstyr. Fukt er en vitenskap som du forhåpentligvis slipper å lære for mye om. Første bud er at skroget innvendig ikke skal være kledd med tepper eller andre ting som trekker vann. Velg heller en annen båt (uansett pris). Andre bud er å prøve å få en båt med såkalt Sandwich-skrog. Disse skrogene isolerer mye bedre. Tredje bud er å ikke spare for mye på strømmen, så lenge du alltid holder en liten lunk i båten vil du ikke få store problemer. Rullegenua er veldig greitEllers ville jeg ikke tatt seilene så nøye, du merker ikke mye forskjell før du lærer å seile, og mens du lærer er det like greit at det ikke er så dyrt å ødelegge noe, men det må ikke være revner i seilene som ikke er reparert. Rullegenua er likevel Motoren bør være bra, med mindre du er flink til å mekke. Du bør ikke kjøpe saltvannskjølt uten å få solid avtrekk i pris (minst 70.000kr). Stinker båten diesel må du styre unna, den lukten blir du aldri kvitt. Aldersmessig ville jeg lagt meg på 80-tallet. Elektronikken er sjelden verdt mye siden elektronikk i båt stort sett har kort levetid. Det som er nyttig å ha er gps, ekkolodd og autopilot. Kartplotter er ikke et must, du må ha papirkart uansett. Link to post
Suzuki Posted March 31, 2008 Share Posted March 31, 2008 Du bør ikke kjøpe saltvannskjølt uten å få solid avtrekk i pris (minst 70.000kr). I forhold til hva ? Listepris ? Annonsert pris ? Suzuki No boat needed.. Link to post
ohm Posted March 31, 2008 Share Posted March 31, 2008 Tror jeg har lagt fra meg tanken om motorseiler. Det blir jo litt juks. Det er seiling jeg har lyst til å lære meg:-) Hva med dekkshus da? :) Denne er ikke fullt 30 fot men.. http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=12913356 Link to post
LarsL Posted March 31, 2008 Share Posted March 31, 2008 Har bodd i båt nå i 2,5 år. De første 2 i en Rush 97 32fot. Funket veldig fint det. Men den var enkelt laminat. Jeg vinterisolerte båten, en vannvitig jobb. Hjalp en hel del men ikke nok. Har nå giftet meg, og når fruen kom ombord ble det behov for mer plass... (potteplanter og sterinlys å sånnt). Så det ble ny båt den er av sandwich laminat. Det er noe helt annet. Mye mindre kondens og lettere å holde varmen. Rart hvor mye den cm med balsa betyr!! En annen viktig ting er badet!! Finn en båt med bra bad! Mange av 70 og 80 tals båten har dårlige og små bad. Finn en med stort bad!! Jeg hadde ikke klart meg med bad uten dusj. Dusjing i båt er ingen problem jeg dusjer hver dag ombord hele året. Problemet er heller at de fleste havner stenger vannet om vinteren..... Å bo i båt er helt topp Ingen pakking før du skal på tur alt er der allerede Link to post
mevinn Posted April 1, 2008 Share Posted April 1, 2008 I forhold til hva ? Listepris ? Annonsert pris ? Suzuki I forhold til hva du ville betalt for båten med en fin motor. Eller for å si det på en annen måte, jeg mener du bør budsjettere for en ny motor i slike tilfeller, da den kan ryke når som helst. Link to post
Superjonas Posted April 1, 2008 Author Share Posted April 1, 2008 Tusen takk for mange gode råd:-) Jeg skulle veldig gjerne hatt dusj i båten, men i min prisklasse tror jeg det blir vanskelig. Eneste jeg kan håpe på er dusj i cockpit:-) Hva synes dere om denne? http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...ll&tot=null Link to post
Ask Posted April 1, 2008 Share Posted April 1, 2008 Gå for Benetauen Ohm viste til. Eg har budd i båt i over to år. Det er sinnsjukt bra med dekkshus! Eg kunne heller ikkje budd i ein båt utan bad. Det med vasskapasitet er eit bra poeng. Med frue, to bleiungar og vaskemaskin brukte me ca. 100 liter i døgnet. Ask Link to post
Godværseileren Posted April 1, 2008 Share Posted April 1, 2008 Hva synes dere om denne? http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...ll&tot=null Det er tilsynelatende mye båt for pengene. Og Hero er jo gode båter som er prøvd i de fleste forhold. Så hvis båten invendig er slik du kunne tenkt deg å ha den tror jeg at dette er et godt valg. Lykke til Link to post
Sun Flyer Posted April 1, 2008 Share Posted April 1, 2008 Har bodd i båt nå i 2,5 år. De første 2 i en Rush 97 32fot. Funket veldig fint det. Men den var enkelt laminat. Jeg vinterisolerte båten, en vannvitig jobb. Hjalp en hel del men ikke nok. Har nå giftet meg, og når fruen kom ombord ble det behov for mer plass... (potteplanter og sterinlys å sånnt). Så det ble ny båt den er av sandwich laminat. Det er noe helt annet. Mye mindre kondens og lettere å holde varmen. Rart hvor mye den cm med balsa betyr!! Hei, Jeg (vi) har bodd i båt i snart 5 år og det har vært enkeltlaminat i skrog hele veien. (sandwich i dekk). Opplever ikke kondensproblemene. Kan det være at 80-tallsbåtene har dårlig ventilasjon som gjør at kondens lett blir problem? Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Catlina Posted April 1, 2008 Share Posted April 1, 2008 Vannproblemet kan enkelt løses : en liten watermaker lager 30 l/t ved ca 31 amp forbruk. Har du landstrøm og batterilader så holder det i massevis. Link to post
LENB Posted April 1, 2008 Share Posted April 1, 2008 Tusen takk for mange gode råd:-)Jeg skulle veldig gjerne hatt dusj i båten, men i min prisklasse tror jeg det blir vanskelig. Eneste jeg kan håpe på er dusj i cockpit:-) Hva synes dere om denne? http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...ll&tot=null Hero 101 er veldig fine og bra båter, men veldig lave under taket. er du noe særlig over 1,75 blir du nok fort lei. Båten så forøvrig bra ut. Link to post
Recommended Posts