Jump to content

Trimming av tohatsu 9.9 2-takt


Hess21

Recommended Posts

Heisann alle båt venner

 

jeg har veldig lyst til å trimme motoren min (tohatsu 9.9 2 takt 2004) men jeg er redd for å ødelegge motoren.

 

-har noen noe tips om hva man bør passe på? hvordan man går frem?

 

- vil den bli trimmet til 15 hk eller 18hk( noen har sakt 18 til meg siden tohatsu 2 takt ikke har 15 hester(?) )

 

takk for svar :seeya::cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en kam som er til 15 HK. Det er en liten del som er forselig på 9,9 og 15 HK. 18 HK er boringen støre(støre stempler) Men den kammen som jeg har kan du få. TLF 90150376

p4030248.jpg

 

tusen takk:) men jeg har funnet ut at jeg skal gi den til service, jeg kan ikke så mye om dette og har ikke lyst til å ødelegge

noe:D

 

takk igjen:D

Link to post
Share on other sites

Tohatsu 9,9 totakt kan vel ganske enkelt justeres opp til nesten 18hk. Tror ikke at man trenger å bytte noen deler. Min tohatsu er skrudd opp til 17,4 eller noe sånnt.

Og Du vet hva du snakker om!!! Tro kan du gjøre i kirka..

Redigert av step (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det heter det er bare prester som tror, men nå kan jo perosnen være prest, uansett hvordan går jeg fram jeg hakke peilig på hvordan...

Man tar av starter mekanismen. Dereter tar man av svinghjulet så bytter man kamen så skrur man det sammen i motsat rekkefølge.. Enkelt :yesnod: Har vel gjort om ca 100 påhengere fra 9,9 til 15HK av div merker..

Redigert av step (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man tar av starter mekanismen. Dereter tar man av svinghjulet så bytter man kamen så skrur man det sammen i motsat rekkefølge.. Enkelt :yesnod: Har vel gjort om ca 100 påhengere fra 9,9 til 15HK av div merker..

 

Helt enig `step` har gjort samme operasjonen selv og har fått 15 hk.

Derfor var jeg nysgjerrig, hva `båtgaaal`hadde på "lur". Jeg venter fortsatt i spenning.

Link to post
Share on other sites

Nå sier vel standardreglene som motorprodusentene bruker for å oppgi ytelser på påhengsmotorer at den skal ligge innenfor +/- 10% av hva som står på dekselet. Ved en endring i fra 9,9 til 15, gjelder også dette. Når det gjelder Tohatsu, så har disse alltid gitt gode ytelser i tester. Det er nærliggende å tro at de heller til + siden snarere enn - siden på dette.

 

Men å gå ut å hevde at ytelsen er ensartet og angi den med desimaltall som en "sannhet", det er direkte feil. Dette blir en ønskemyte som dessverre fester seg som en sannhet hos enkelte.

 

Det eneste eksakte er å teste hver enkelt motor i Dyno - kun dette vil gi svaret på hva ytelsen til den spesifikke motoren er.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Helt enig `step` har gjort samme operasjonen selv og har fått 15 hk.

Derfor var jeg nysgjerrig, hva `båtgaaal`hadde på "lur". Jeg venter fortsatt i spenning.

hadde en gh 11 med en tohatsu 9,9 trimmet til 17,4.

fjernet plomba,og vips så yter den 17,4 hk.

dette er jo noe alle vet.

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Tohatsu leverer ORGINALT 9.9, 15, og 18hk motorer.

 

En 9.9 hvor man fjerner plomberingen får ytelsen til 15hk-varianten.

18hk er en større motor, med større volum, til tross for at den ser lik ut. GLEM DENNE!

 

Det mange mener med 16,6, 17,2 etc er REELL effekt, altså målt effekt en får ut av motoren.

Som i bilverdenen så yter noen merker mindre, og andre mer, en det som er oppgitt.

 

Uansett hvor mange plomber man fjerner i sin 9.9, den vil aldri yte tilsvarende som 18hk-varianten.

18hk-varianten yter 21,2hk, referrert Båtmagasinet.

 

Oppklarte dette noe?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...