AndersH Startet 2.April.2008 Del på Facebook Startet 2.April.2008 I fjor høst skrubbet jeg båten under alt jeg klarte, og høytrykkspylte. Vasket også med vannlinjerens. Likevel er det noe snadder igjen når jeg nå trekker bort presenningen. Problemet med dette er at det er vanskelig å se når det er vått, så når jeg tror det er borte, og jeg står klar med bunnsmøring og venter på tørr båt, så er det forsyne meg enda mer.... Er dette noe jeg kan gi blaffen i, eller må jeg gå på med sandpapir og greier...? Har selvpolerende, og skal på med nytt lag med selvpolerende... Svært takknemlig for tips! Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
LM 605 Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 Akkurat slik ser som regel min båt også ut under. Jeg skrubber og høytrykkspyler med en gang båten er på land om høsten, men det er altid noen slike brune partier igjen. Bruker selv selvpolerende Non-Stop som jeg bare smører rett oppå. Har gjort det samme de siste 30 årene, og har aldri merket noe problem ang. heft eller avskalling av bunnstoffet. Så jeg ville ikke hatt noe problem med å bare smøre i veg. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 Jeg vet ikke om det er noe problem, men jeg ville vannslip litt først. Egentlig så ser det ikke ut som båten trenger bunnsmøring. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 Det er jo klart at det skader jo ikke å pusse litt med et sandpapir eller vannslipe litt forsiktig hvis du har god tid og god arbeidslyst, men jeg tror ikke du får det helt vekk utenat du tar med bunnstoffet i tillegg. Det er jo selvpolerende, så det "pusses" jo forholdshvis lett av igjen, og det er vel ikke meningen. Slike inntørka rester etter noe "slim" burde ikke ha noe betydning før du smører på et nytt lag med selvpolerende. Så hvis ikke du er altfor nøye , så har det vel ingen betydning. Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 3.April.2008 Del på Facebook Svart 3.April.2008 Sprøyt med saltsyre (litt uttynna 30% er fin) og spyl med høytrykkspyler etterpå, dette burde fjerne en god del.... Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 3.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2008 (redigert) Sprøyt med saltsyre (litt uttynna 30% er fin) og spyl med høytrykkspyler etterpå, dette burde fjerne en god del.... Takker for alle svarene!! Jeg ser tiden litt an, om jeg har en dag ekstra før den skal ut så kan jeg ta en runde til med sliping/vask. Den vannlinjerensen jeg vasket med i høst er vel nettopp en svak blanding med saltsyre er det ikke? Jeg ser også at det er bra med bunnsmøring igjen på båten, men jeg skal forsøke ett triks som en av dere her inne ga i en annen tråd. Jeg skal i år smøre med sort bunnsmøring, og så ser jeg til høsten om bunnen er sort eller blå. Er den blå er det tid for ny runde, er den sort kan den sansynilgvis gå en sesong til. En annen ting jeg egentlig ikke skjønner: Hvorfor henger det så mye slim på båtbunnen når jeg tar den opp? Er det ikke slikt bunnstoffet skal forhindre at setter seg? Redigert 3.April.2008 av AndersH (see edit history) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
norflyer Svart 3.April.2008 Del på Facebook Svart 3.April.2008 Ser du har ett mindre problem med groe under båten... Selv måtte vi til med barkespade og hørtykk... Det skjuler seg en foldepropell her inne en plass.... Beklager at jeg stjeler litt oppmerkosmhet.... Er bare artig å vise frem hvordan båten så ut da den ble kjøpt i høst.... Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 3.April.2008 Del på Facebook Svart 3.April.2008 Wow, Du kunne jo startet skjellfarm Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 3.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2008 Pyttsann... det der bare maler du over... Jeg bøyer meg i støvet.... pussestøvet... mine problemer er ubetydelige! Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
KenBjork Svart 3.April.2008 Del på Facebook Svart 3.April.2008 Akkurat slik ser som regel min båt også ut under. Jeg skrubber og høytrykkspyler med en gang båten er på land om høsten, men det er altid noen slike brune partier igjen. Bruker selv selvpolerende Non-Stop som jeg bare smører rett oppå. Har gjort det samme de siste 30 årene, og har aldri merket noe problem ang. heft eller avskalling av bunnstoffet. Så jeg ville ikke hatt noe problem med å bare smøre i veg. Sammen gjør jeg. Likens bruker mine å se ut, slik som de flekkene du har der. Bruker jeg jif skurekrem og slik svamp man kjøper på butikken som har en grønn grovside. Går lett av. Når jeg har fått bort alle flekkene så, skyll, tørk, bunnsmøre. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Captain Chaos Svart 3.April.2008 Del på Facebook Svart 3.April.2008 Har hatt samme problem som deg flere ganger. Vannlinjerensen er for svak, den løsner en del, men ikke alt. Hempel Boat Cleaner i pulverform på boks tar dette med enkelhet. Dette er forøvrig oksalsyre i konsetrert form. Du heller litt pulver i ei bøtte og tilsetter LITT vann slik at dette blir melkeaktig i konsistensen og smører det på med svamp eller skrubb. Skyll vekk...Rein båt. Bruk gummihansker da det spiser litt hud...men ikke bunnstoff og gelcoat. Har forøvrig aldri funnet noe bunnstoff som hindrer det brune slimet helt. MVH Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.