amanda1950 Startet 3.April.2008 Del på Facebook Startet 3.April.2008 Hei jeg skal tette bordgangene på Amanda under vannlinjen. Jeg har hørt om noe som kalles "kitting" som er en blanding av kitt og tjære. Er det noen som vet hvordan en blander dette sammen, og i hvilket blandingsforhold? Farm 80 er også ett alternativ, men jeg har hørt at dette vaskes bort fortere, har dere noen erfaring som dere kan dele med meg? Eventuelt hva annet kan jeg bruke? Jeg har vært i kontakt med Trebåten, og de har hamp, kitt og tjære, men var ikke sikker på blandingsforhold og hvordan jeg skulle gjøre dette. Hvilket bunnstoff anbefaler dere til en treskøyte? Mvh Bjørn Erik Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 3.April.2008 Del på Facebook Svart 3.April.2008 Har selv brukt Takisol fiberkitt mellom bordgangene i Vivvi. Dette er en tyktflytende masse som har den egenskapen at den blir presset ut av sprekkene da treverket trutner. Dette er en enkel og fin måte å tette en bunn på. Ulempen jeg ser ved å benytte farm er at den blir hard, og må byttes ut oftere. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 3.April.2008 Del på Facebook Svart 3.April.2008 Fint at du kom opp med dette spørsmålet, for det har jeg og lurt på. Har en gammel kutter som trenger litt omsorg under vannlinja, og siden alt annet ombord blir gjort på gammelmåten er jeg ikke interessert i noe nymotens lurium.. Kommer til å følge med i denne tråden og om jeg skulle få et bra tips fra annen kant poster jeg det her.. Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
SamH Svart 3.April.2008 Del på Facebook Svart 3.April.2008 Kitting/klining består av _kritt_ og tjære og det blander du så tjukt du kan, fortrinnsvis ved å varme opp tjæra mens du blander inn krittet. En kan også bruke en liten dert terpentin for å få enda mer kritt inn i blandingen. En kan bruke en sparkel eller en avrundet/spiss stokkende for å få klininga på plass i natet . Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 3.April.2008 Del på Facebook Svart 3.April.2008 Kitting/klining består av _kritt_ og tjære og det blander du så tjukt du kan, fortrinnsvis ved å varme opp tjæra mens du blander inn krittet.En kan også bruke en liten dert terpentin for å få enda mer kritt inn i blandingen. En kan bruke en sparkel eller en avrundet/spiss stokkende for å få klininga på plass i natet . Takk, dette hørtes ut som en passende røre for meg ja Brukes dette kun under vannlinjen, eller kan det brukes over og? Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
SamH Svart 3.April.2008 Del på Facebook Svart 3.April.2008 Over vannlinjen ville jeg erstattet mye av tjæren med linolje, mer likt tradisjonellt kitt. Jeg blander for mer eller mindre helsparkling av skutesida på Canaima 12-13 deler kritt til 2 deler benar og 0.5 del rå linolje og 0.5 deler terpentin. Før brukte vi blyhvitt, kritt og linolje med en teskje grease over vannlinja, den ble hvitere, fastere og holdt seg en anelse elastisk over tid. Nå er ikke blyhvitt bra lenger. Mange av disse reseptene er å betrakte som hellige, det er viktig å blande sin egen med en tøddel hemmelig fluidum så man er litt bedre enn alle de andre. Sitér dette innlegget Link to post
amanda1950 Svart 3.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2008 Tusen takk for svar. Bjørn Erik Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.