Jump to content

Eldre Evinrude 60hk, hva bør gjøres?

timon90

Recommended Posts

Da er det snart ny sesong, og i fjor høst ble det ny(brukt) båt/motor.

Motoren er en Evinrude Sixty(60HK). Har tenkt til å bytte toppakning, motorpakning, muligens børster i starteren og en plastkule/feste som sitter på et stag til forgasseren. Er det noe mer noen her inne syns jeg bør gjøre med motoren? Har en delemotor med nye stempler, så lurer på om jeg skal bytte disse samtidig. Skal selvfølgelig bytte drevolje før sjøsetting:)

kopi_av_dsc00131.jpg

kopi_av_dsc00133.jpg

dsc00225.jpg

dsc00133.jpg

Bytte av gear olje er vel bestandig lurt hvis du ikke har kjennskap til når det sist ble gjort. Det samme gjelder vel tennplugger. Der stopper min kunnskap men det kommer sikkert flere velmenende svar etterhvert

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Spørsmålet er vel egentlig om det er noe spesifikt som er galt med motoren eller om du bare vil fikse litt for å være sikker, eventuelt fordi det er gøy å skru ol.

Men det nødvendige er vel å skifte drevolje og sjekke om det er fuktighet i olja.

Sjekke/skifte tennplugger.

Sjekke/renske/skifte bensinfilter.

Sjekke/renske forgassere (flotørkammer).

Sjekke slanger og ledninger for defekter/sprekker ol.

Er kompresjonen dårlig så bør du vurdere hva du kan/skal gjøre med stempel/sylindere etc.

Men på en gammal motor er det veldig ofte mange skruer som har satt seg bom fast, slik at de ikke vil ut. Du ender for opp med knekte skruer og bolter som må borres ut. Så derfor om alt virker tilsynelatende ok, så er det ofte best å ikke røre det. Med unntak av normalt vedlikehold da.

Redigert av ok67 (see edit history)

jepp vil påstå at impelleren er noe av det viktigste å sjekke/skifte :yesnod: men vil også komentere litt ang utalelsen til båtgal...hva får deg til å skrive slik???er ganske sikker på at denne båt/motor er betydningsfult for eieren..hvilken form for utdannelse har du som kan se at dette er senkbart?nei syns en unnskylding er på sin plass!!sånn det er iallefall min mening :yesnod: PS bruk masse rustoppløser før du begynner å skrue :cheers:

]

Synes du har fått deg en artig båt som må passe både til litt "øyhopping", fisketurer og annet som er morro :yesnod:

Som andre her har sagt, ikke begynn å skru på disse motorene før de faktisk er defekte. Det å bytte stempler fra en annen delemotor du kanskje ikke har status på mht kompresjon osv kan ødelegge hele sesongen.

Er det noe akutt, beskriv hva som skjer så nøye som mulig, så får du tips på det.

Hvis den starter greit, går greit og stopper bare når den skal, kos deg i sommer :cool:

Nei, nå synes jeg det er mye dissing her. I første setning skriver trådstarter at han har kjøpt seg ny(brukt) båt, og er helt sikkert godt fornøyd med den. Tilbakemeldingen fra enkelte er at han bør kvitte seg med den og skaffe seg noe annet.

Eier dere ikke snev av oppdragelse eller... :headbang:

For alt vi vet kan dette være midt i blinken for trådstarter når det gjelder hva han vil bruke av tid og penger på båt. Gi trådstarter gode svar på det han spør om, ikke hvilken båt eller hvor mye/lite penger DERE bruker eller mener han bør bruke på dette området. Makan....

dette var jo men som spøk da.snakk om å være hårsår!
Dette har ikke noe med å være hårsår å gjøre :nonod:

Dette har med å reagere på noe som bør reageres på.

For å spøke slik med noen skal du kjenne de ganske godt.

Da jeg leste innlegget ditt første gangen var jeg sikker på at du var en av hans nærmeste venner.

siden har vi vel ikke hørt fra trådstarter her og han har jo fått noen spørsmål relatert til spørsmålet sitt.

Kanskje du burde sende ham en IM med en unnskyldning?

Er ikke alle som forstår slike spøker

og spesielt ikke fra fremmede :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Har sendt denne im til båtgaaal og kopi til skipsraadet, synes at slik oppførsel burde slås ned på umidelbart

Synes ikke at du har noe særlig til oppførsel fordi om du sier meningen din. Det er jo ikke umulig at du tramper en som var glad og fornøyd med å ha fått seg båt langt ned i søla. Var jeg deg ville jeg ha bedt om unskyldning for oppførselen min. Da jeg sender en kopi av denne til skipsraadet er det å betrakte som en klage på din oppførsel, dette kommer jeg og til å legge en kopi av i gjeldende tråd

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

er no bare ærlig! må være lov det!!at du sender det er jo din sak! men se litt ka eg skriver å se ka han spør om! så ser du at kanskje eg har litt rett!! eg har alltid vært en ærlig person og prøver å opprettholde det!! visst d ikke er sånn oppførsel dere vil ha!! så beklager eg og kommer til å svare på en mer profesjonell måte neste gang!

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Gratulere med ny båt :flag:

Men på en gammal motor er det veldig ofte mange skruer som har satt seg bom fast, slik at de ikke vil ut. Du ender for opp med knekte skruer og bolter som må borres ut. Så derfor om alt virker tilsynelatende ok, så er det ofte best å ikke røre det. Med unntak av normalt vedlikehold da.

Dette er et meget fornuftig råd. Bolter som sitter i lettmetall og er knekt, er meget vanskelig å bore ut. Du må passe på å borre helt i senter og deretter bruke lingsavdragere (grisepikker). Disse er også lett å knekke og da er det bare helicoil som virker.

Om du ikke skru, la det være.

visst d ikke er sånn oppførsel dere vil ha!!

Kommentar fra moderatorSånn oppførsel vil vi definitivt ikke ha, men det har du jo allerede fått klar beskjed om.

Har etter beste evne ryddet opp i tråden.

Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden.

Ønsker du å diskutere moderasjon så opprett en ny tråd i Spørsmål og meldinger fra medlemmene eller send klage til Skipsraadet.

Oii....ser det har skjedd mye her iløpet av sist jeg var inne her! Vil ikke dra opp noe diskusjon på noe som helst, så glemmer det negative som er sagt her.

Tilbake til temaet :smiley:

Toppakning på motoren MÅ byttes, da både eksos og vann lekker fra toppen. SKal også bytte impeller og drevolje så klart, i tillegg til plugger. Derretter skal jeg starte den og se hva som skjer. Er det mer som trengs, så gjør jeg det beste ut av det! Finnes det noen form for motorrens e.l til slike motorer?

Hva er forresten blandingsforholdene på denne motoren? Noen sier 1% olje, og andre sier 3%, og har på følelsen at det er en vesentlig forskjell:P Blir en del olje uannsett, pga en enorm 90l tank i båten:P

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...