timon90 Startet 3.April.2008 Link til dette innlegget Startet 3.April.2008 Da er det snart ny sesong, og i fjor høst ble det ny(brukt) båt/motor. Motoren er en Evinrude Sixty(60HK). Har tenkt til å bytte toppakning, motorpakning, muligens børster i starteren og en plastkule/feste som sitter på et stag til forgasseren. Er det noe mer noen her inne syns jeg bør gjøre med motoren? Har en delemotor med nye stempler, så lurer på om jeg skal bytte disse samtidig. Skal selvfølgelig bytte drevolje før sjøsetting:) Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 Er det noe som er galt med motoren, eller vil du bare fikse for å være sikker ? (If it ain't broken, don't fix it) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 Bytte av gear olje er vel bestandig lurt hvis du ikke har kjennskap til når det sist ble gjort. Det samme gjelder vel tennplugger. Der stopper min kunnskap men det kommer sikkert flere velmenende svar etterhvert Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
ok67 Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 (redigert) Spørsmålet er vel egentlig om det er noe spesifikt som er galt med motoren eller om du bare vil fikse litt for å være sikker, eventuelt fordi det er gøy å skru ol. Men det nødvendige er vel å skifte drevolje og sjekke om det er fuktighet i olja. Sjekke/skifte tennplugger. Sjekke/renske/skifte bensinfilter. Sjekke/renske forgassere (flotørkammer). Sjekke slanger og ledninger for defekter/sprekker ol. Er kompresjonen dårlig så bør du vurdere hva du kan/skal gjøre med stempel/sylindere etc. Men på en gammal motor er det veldig ofte mange skruer som har satt seg bom fast, slik at de ikke vil ut. Du ender for opp med knekte skruer og bolter som må borres ut. Så derfor om alt virker tilsynelatende ok, så er det ofte best å ikke røre det. Med unntak av normalt vedlikehold da. Redigert 3.April.2008 av ok67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 Sjekke/renske/skifte bensinfilter. Denne motoren har vel ikke (orginalt) bensinfilter da.... Er jo selvfølgelig kjøling som bør tenkes litt på, og anoder (pass på, anoda som sitter i selve u-huset har en bolt som lett kan knekke og ofte setter seg!) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøørretfisker`n Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 Hei har demontert en slik selv,det ender stort sett med x antall knekte bolter( som er et sant marreritt å få ut ). Så hvis ingen av pakningene lekker burde du bare gjøre det mest nødvendige. Bytt plugger, olje sjekk bensinpumpe og gassere evt. bytte impeller Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 jepp vil påstå at impelleren er noe av det viktigste å sjekke/skifte men vil også komentere litt ang utalelsen til båtgal...hva får deg til å skrive slik???er ganske sikker på at denne båt/motor er betydningsfult for eieren..hvilken form for utdannelse har du som kan se at dette er senkbart?nei syns en unnskylding er på sin plass!!sånn det er iallefall min mening PS bruk masse rustoppløser før du begynner å skrue Sitér dette innlegget ] Link to post
Rui lui Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 ps syns det var en kjekk liten båt Sitér dette innlegget ] Link to post
Honduras Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Synes du har fått deg en artig båt som må passe både til litt "øyhopping", fisketurer og annet som er morro Som andre her har sagt, ikke begynn å skru på disse motorene før de faktisk er defekte. Det å bytte stempler fra en annen delemotor du kanskje ikke har status på mht kompresjon osv kan ødelegge hele sesongen. Er det noe akutt, beskriv hva som skjer så nøye som mulig, så får du tips på det. Hvis den starter greit, går greit og stopper bare når den skal, kos deg i sommer Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
skage Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 (redigert) Alternativt til og gjøre for mye med motoren er jo og fortsette på huset, jeg er sikker på at det vil kunne gi deg større mulighet senere til og gjøre ny investering vedr båt. Glad kone/foreldre? = ny båt. Redigert 4.April.2008 av skage (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Nei, nå synes jeg det er mye dissing her. I første setning skriver trådstarter at han har kjøpt seg ny(brukt) båt, og er helt sikkert godt fornøyd med den. Tilbakemeldingen fra enkelte er at han bør kvitte seg med den og skaffe seg noe annet. Eier dere ikke snev av oppdragelse eller... For alt vi vet kan dette være midt i blinken for trådstarter når det gjelder hva han vil bruke av tid og penger på båt. Gi trådstarter gode svar på det han spør om, ikke hvilken båt eller hvor mye/lite penger DERE bruker eller mener han bør bruke på dette området. Makan.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
power Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 (redigert) Gratulere med ny båt denne får du sikker mye glede av når sommeren kommer Redigert 4.April.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 dette var jo men som spøk da.snakk om å være hårsår!Dette har ikke noe med å være hårsår å gjøre Dette har med å reagere på noe som bør reageres på. For å spøke slik med noen skal du kjenne de ganske godt. Da jeg leste innlegget ditt første gangen var jeg sikker på at du var en av hans nærmeste venner. siden har vi vel ikke hørt fra trådstarter her og han har jo fått noen spørsmål relatert til spørsmålet sitt. Kanskje du burde sende ham en IM med en unnskyldning? Er ikke alle som forstår slike spøker og spesielt ikke fra fremmede Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Draco24styling Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Prøv motoren din før du begynner og skru. bare tull og demontere noe som er i orden Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
-Matros- Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 en venn av meg har en 30hk evinrude som gikk under.. en dag da vi ikke hadde noe og gjøre på fant vi ut at vi skulle skru den i deler.. Dette endte med at mangen skruer knakk osv.. men gøy var det iallfall Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
power Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Høres kjent ut alle må jo starte ett sted Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 (redigert) hadde han som eier båten spurt om hva folk syns om båt motor,ja da er det en ting!!!!men han lurte slett ikke på hva du syns om båten!!!! svar heller på det som blir spurt om,så blir det sikkert triveligere for alle!!!! Redigert 5.April.2008 av ruilui (see edit history) Sitér dette innlegget ] Link to post
Jon-Kåre Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Har sendt denne im til båtgaaal og kopi til skipsraadet, synes at slik oppførsel burde slås ned på umidelbart Synes ikke at du har noe særlig til oppførsel fordi om du sier meningen din. Det er jo ikke umulig at du tramper en som var glad og fornøyd med å ha fått seg båt langt ned i søla. Var jeg deg ville jeg ha bedt om unskyldning for oppførselen min. Da jeg sender en kopi av denne til skipsraadet er det å betrakte som en klage på din oppførsel, dette kommer jeg og til å legge en kopi av i gjeldende tråd Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
beauty of aqua Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 er no bare ærlig! må være lov det!!at du sender det er jo din sak! men se litt ka eg skriver å se ka han spør om! så ser du at kanskje eg har litt rett!! eg har alltid vært en ærlig person og prøver å opprettholde det!! visst d ikke er sånn oppførsel dere vil ha!! så beklager eg og kommer til å svare på en mer profesjonell måte neste gang! Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
knutza Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Gratulere med ny båt Men på en gammal motor er det veldig ofte mange skruer som har satt seg bom fast, slik at de ikke vil ut. Du ender for opp med knekte skruer og bolter som må borres ut. Så derfor om alt virker tilsynelatende ok, så er det ofte best å ikke røre det. Med unntak av normalt vedlikehold da. Dette er et meget fornuftig råd. Bolter som sitter i lettmetall og er knekt, er meget vanskelig å bore ut. Du må passe på å borre helt i senter og deretter bruke lingsavdragere (grisepikker). Disse er også lett å knekke og da er det bare helicoil som virker. Om du ikke MÅ skru, la det være. Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 ja helt enig her!!IKKE skru vist du ikke må!!! Sitér dette innlegget ] Link to post
Ingar Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 visst d ikke er sånn oppførsel dere vil ha!! Kommentar fra moderatorSånn oppførsel vil vi definitivt ikke ha, men det har du jo allerede fått klar beskjed om.Har etter beste evne ryddet opp i tråden. Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden. Ønsker du å diskutere moderasjon så opprett en ny tråd i Spørsmål og meldinger fra medlemmene eller send klage til Skipsraadet. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 nei greit!! beklager denne situasjonen vi har kommet oppi!! skal ikke gjenta seg! heie norge Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
timon90 Svart 7.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Oii....ser det har skjedd mye her iløpet av sist jeg var inne her! Vil ikke dra opp noe diskusjon på noe som helst, så glemmer det negative som er sagt her. Tilbake til temaet Toppakning på motoren MÅ byttes, da både eksos og vann lekker fra toppen. SKal også bytte impeller og drevolje så klart, i tillegg til plugger. Derretter skal jeg starte den og se hva som skjer. Er det mer som trengs, så gjør jeg det beste ut av det! Finnes det noen form for motorrens e.l til slike motorer? Hva er forresten blandingsforholdene på denne motoren? Noen sier 1% olje, og andre sier 3%, og har på følelsen at det er en vesentlig forskjell:P Blir en del olje uannsett, pga en enorm 90l tank i båten:P Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Ikke for å ta motet fra deg, men tror nok du kan få problemer med bolter som knekker, de har en lei tendens til å irre fast..... Tipper 2% oljeblanding. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.