Jump to content

Lufting av hydraulisk styring

Lina III

Recommended Posts

Jeg holder på med vårpussen, og i forbindelse med at jeg har av drev ser jeg at slange for styresylinder bør skiftes. Jeg prater litt med andre "båtpussere" som sier at det er vanskelig å få luftet styresystemet. Etter skifte av slange må det nødvendigvis bli luft i det hydrauliske systemet som må luftes ut. Er det noen der ute som har erfaring med lufting av hydrauliske styresystemer? :confused:

Jeg har Volvo Penta DPH drev.

Det er luftenipler på styresylinderen. Når du heller hydraulisk olje på styresnekka, vrir roret fram og tilbake (for å få oljen nedover i systemet) står lufteniplene åne slik at lufta presses ut. Du vil se at det er luftbobler sammen med hydraulikoljen. Når det etter en god del lufting vil du se at oljen som kommer ut av lufteniplene er helt "ren" og uten luftbobler. Da skruver du til niplene og systemet lukkes. Da er den hydrauliske styringen være uten luft og klar til bruk. :cheers:

Et litet tips ang lufting, for å slippe søl. Sett slange på lufteventilene og oppi en flaske/beholder. Har også laget meg et reservoar som er tilkoblet påfyllingen på styreklokka med nippel og slange, slik at det er lett å fylle, og slipper å fylle underveis. Kjøpte en slik beholder som er til Sleipner sine oljesmurte pakkbokser. Da er det bare å åpne luftingen å sveive i vei på rattet.

Beholderen har blitt stående permanent, og da er det lett å å holde øye med nivået, og oppdage evt lekasjer. :smiley:

• 1 year later...
Beholderen har blitt stående permanent, og da er det lett å å holde øye med nivået, og oppdage evt lekasjer. :smiley:

Slik som dette?

63_-496181430.jpg

Bilde er tatt fra annonse på finn.no. Synes denne var så snedig at jeg måtte søke på forumet. Gullfisk, har du beholderen ute eller inne?

Beholderen min står inne. Den står øverst inne i elskapet/dashbordet, så den er skjult, med såpass slange at jeg kan løfte den ut og fyllle på. Får akkurat fall til styrepumpa. Greit med en slangestuss på luftinga i lokket, for under lufting av styringa spyttet den tvers gjennom boksen og ut luftingen i lokket. :smiley:

Nei, den står inne i dashen for utestyringa helt oppe i hjørne mot inngangsdør der dashen knekker over til det flate. Ikke noe problem med søl hos meg i allefall. Har bare et par cm nivå i tanken min.

Hvis du har bare en styreposisjon har jeg hatt suksess med følgende prosedyre for lufting av styring til DPH-drev:

- skaffe slik flaske med hyd. olje som har "flexitut" med gjenger som passer til påfyllingshull på styrepumpa

- skru "flexitut" fast i påfyllingshullet, "knekk" den slik at flaska kan skrus på og snu flaska på hodet

- start motor

- drei rattet vekselvis helt i borde til styrbord/babord (luft bobler inn i toppen av flaska og styrepumpa "tar" den olja den vil ha)

- når det ikke bobler i flaska lenger så er du antakelig ferdig

- "knekk" tuten slik at flaska kan skrus løs og tuten fjernes med minimalt søl

Mekaniker som har byttet ørten av disse slangene som morkner på VP-dreva gjør det i alle fall på denne måten. Antar at volumet i slangene er lite nok til at en får fraktet lufta til styrepumpa. Det er en forutsetning av motoren går slik at servopumpa går (har prøvd uten også, med mindre hell...)

Har dessverre ikke flaska eller bilde av den for hånden, men regner med at mange vet hva jeg mener. På forrige på med VP KAD43 og DP/E drev fulgte det faktisk med "luftesett" til styringa i form av en flaske, slange, kork m/nippel og noe greier, men en slik flaske som jeg har fått av mekanikeren er mye bedre og gir mindre søl.

Det er mange fine metoder beskrevet for lufting. Alle funker. Det som er vanskligst er faktisk å bytte slangen. Det er trangt oppi transomen og du må ha spesialverktøy. Dvs ringenden av en fastnøkkel bøyd 90 grader(kuttet og sveiset), samt "åpnet" slik at du kan få nøkkelen på. Biltema har et sett, men det tror jeg for klumpete. Bytt alle slangene, og ta en titt på slangene til powertrim også. Ikke umulig de skal byttes også, så slipper du kjipe opplevelser til sommeren! Lykke til med jobben. Luftingen av systemet er en liten bonus :smiley:

SO-VALL

....båt, båt, båt, båt, ??????, båt ,båt, båt.....er det noe annet som gjelder??

Det som er vanskligst er faktisk å bytte slangen. Det er trangt oppi transomen og du må ha spesialverktøy. Dvs ringenden av en fastnøkkel bøyd 90 grader(kuttet og sveiset), samt "åpnet" slik at du kan få nøkkelen på. Biltema har et sett, men det tror jeg for klumpete.

SO-VALL

Et lite 1/4" pipesett med forlenger og skralle går også, men det er trangt

Klarer du å bruke pipesett oppi der? Det er slange festet til en nippel. Denne klarer du ikk å bruke pipesett på, i allefall ikke på min båt. Er det flere typer DPH drev/transom, med andre løsninger? :confused: Jeg har laget eget verktøy til denne jobben. Har sett i etterkant at Biltema har noen ferdiglagde, men da må man kjøpe hele settet og har bare brukt for en nøkkel. Klumpete er de også.

SO-VALL

....båt, båt, båt, båt, ??????, båt ,båt, båt.....er det noe annet som gjelder??

Klarer du å bruke pipesett oppi der? Det er slange festet til en nippel. Denne klarer du ikk å bruke pipesett på, i allefall ikke på min båt. Er det flere typer DPH drev/transom, med andre løsninger? :confused: Jeg har laget eget verktøy til denne jobben. Har sett i etterkant at Biltema har noen ferdiglagde, men da må man kjøpe hele settet og har bare brukt for en nøkkel. Klumpete er de også.

SO-VALL

Du skal først løse samleplata som dei 4 niplene er skrudd fast i.

Det er 2 stk umbrakoskruer mener eg å huske som holder den på plass.

Etter den er løs og tatt ned/ut, er det enkelt å bytte slanger :smiley:

Pass på at o-ringen kommer riktig på plass igjen. Legg på egnet o-ring tetningstoff før montering.

Fikk en liten lekkasje etter at slangene mine ble byttet av autorisert VP verksted, måtte på land igjen.

PS! Måtte fortelle mekanikeren hvordan han skulle gjøre dette :wink: Er ikke beskrevet i verkstedhåndboken fra VP

Edited by Targa 23.1 (see edit history)
  • 6 years later...

- skaffe slik flaske med hyd. olje som har "flexitut" med gjenger som passer til påfyllingshull på styrepumpa

- skru "flexitut" fast i påfyllingshullet, "knekk" den slik at flaska kan skrus på og snu flaska på hodet

Har dessverre ikke flaska eller bilde av den for hånden, men regner med at mange vet hva jeg mener. På forrige på med VP KAD43 og DP/E drev fulgte det faktisk med "luftesett" til styringa i form av en flaske, slange, kork m/nippel og noe greier, men en slik flaske som jeg har fått av mekanikeren er mye bedre og gir mindre søl.

Heisann, jeg har lyst å etterfylle litt hydraulikkolje på mitt DPH styresystem og lurte på om du vet hvilken type flaske og "flexitut" du kjøpte. Er det noe man får på maritim eller SeaSea? Originalt volvo-kit? 

Takk for hjelp! :D

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Nei, det var ikke noe VP-merket. Var som sagt mekaniker som satte den igjen til meg siden han allerede hadde fakturert flaska. Flaska var en eller annen ATF-olje. Har dessverre ikke peiling på hvor en får tak i disse.

Red: Sånn ser flaska/tuten ut. Het nok Dexron ATF Steering fluid. Gjengene på tuten passet i styrepumpa.

bilde

Edited by Fantino (see edit history)
  • 4 years later...