Fanafjord Startet 6.April.2008 Link til dette innlegget Startet 6.April.2008 Kjøpt meg båt med nytt Mercury Optimax 75 hk. Dette er en direktinsprøytende totaktsmotor med seperat oljesmøring. I håndbok anbefaler de selvfølgelig Mercury olja, hvis det ikke kan skaffes annet kvalitetsolja merket TCW 3. Biltema olja er merket med dette. Noen som har god eller dårlige erfaringer? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Blue_Dragon Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Jeg har brukt denne på 5HK'en i hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 (redigert) Kjøpt meg båt med nytt Mercury Optimax 75 hk. Dette er en direktinsprøytende totaktsmotor med seperat oljesmøring. I håndbok anbefaler de selvfølgelig Mercury olja, hvis det ikke kan skaffes annet kvalitetsolja merket TCW 3. Biltema olja er merket med dette. Noen som har god eller dårlige erfaringer? Hei, har en Optimax selv og har kun benyttet Mercury Optimax/DFI eller Quicksilver oil på min motor. Hvis denne ikke er tigjengelig, blir det anbefalt å benytte Mercury eller Quicksilver TC-W3 Premium Plus 2-cycle oil. Er klar over at Biltema oljen er merket med TC-W3, men jeg ville ikke tatt sjansen på å benytte denne på en ny Optimax motor. Dette var nå min mening. Redigert 6.April.2008 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 (redigert) Du kan jo lese igjennom denne tråden hvor jeg tok opp samme spørsmål. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=31761 Se og i post#10 hvor jeg ringt shell. Jeg har nå akkruat ring til shell, og spurt om noen av de outboard oljene de selger er beregnet/kan brukes på DFI motorer. Og svaret var desverre nei, at de har ikke outboard olje for DFI. Forøverig så har vi vel i denne olje diskusjonen og dfi motorer, her på BP kommet frem til at vanlig tcw3 og premium+ olje, bruker vi kun i nødstilfelle om vi går tom og treng en liten skvett til vi får skaffe oss olje for DFI. Forøverig så en kjennings tohatsu 50 tldi, den skjært seg pga at han hadde kjørt på vanlig tcw3 olje. Redigert 7.April.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
ivar Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 I håndbok anbefaler de selvfølgelig Mercury olja, hvis det ikke kan skaffes annet kvalitetsolja merket TCW 3. Biltema olja er merket med dette. Står det ikke noe mer detajert hva slags krav olja må holde? TC-W3 er jo en ganske generell spec, og de direkteinnsprøytede motorene er oftest satt opp til å gå med lavere oljeforbruk enn konvensjonelle 2-taktere - noe som stiller høyere krav til olja. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
chagall Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Forøverig så har vi vel i denne olje diskusjonen og dfi motorer, her på BP kommet frem til at vanlig tcw3 og premium+ olje, bruker vi kun i nødstilfelle om vi går tom og treng en liten skvett til vi får skaffe oss olje for DFI. Forøverig så en kjennings tohatsu 50 tldi, den skjært seg pga at han hadde kjørt på vanlig tcw3 olje. Hei `KenBjork`, ja dette har vært diskutert tidligere. Legger ved en link fra Mercury vedrørende DFI olje for Optimax. Kan være interessant å lese for flere Optimax eiere? What is the advantage of the OptiMax/DFI Synthetic Blend 2-Cycle Outboard Oil? The OptiMax/DFI Synthetic Blend 2-Cycle Outboard oil is specifically designed for Mercury Marine direct injected outboard engines. The additive package used in this oil is superior to the other oils we produce and formulated to provide an extra margin of protection in the OptiMax engines. OptiMax engines have additional pressures and temperatures over their carbureted and EFI counterparts. [top] Can I mix the OptiMax oil with the Premium Plus oil that I have been running in my OptiMax? Yes. OptiMax oil can be mixed with the Mercury Premium Plus oil that you have been running in your OptiMax. *OptiMax Oil is ONLY for use with OptiMax Outboard engines and is NOT approved for use with EFI or Carbureted engines manufactured by Mercury Marine, nor is it recommended for use with engines from another manufacturer. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 7.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Takk for opplysningen! Dette var nyttig info! Vet noen hvor i Bergensområde man få kjøpt DFI olje til noelunde grei pris? De hadde det ikke hos Maritim. Hvor kjøper dere? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
KenBjork Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 (redigert) Nå får jeg tak i quicksilver DFI olje hos lokal forhandler og betaler for 3 x 4 liter, 12 liter til 940.- utifra denne så finner jeg 3 stk i bergen http://boat.no/asp/brands/companies.asp?id=69&roleid=1 Redigert 7.April.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
-Matros- Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Jeg bruker biltema oljen på motoren min Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
chagall Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Jeg bruker biltema oljen på motoren min Hei, hvis du har en vanlig 2-takter Tohatsu 9,9 hk kan du nok trygt bruke Biltema 2-takts olje (tc-w3) Sitér dette innlegget Link to post
-Matros- Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Ja, jeg har en vanlig 9,9 tohatsu Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.