Jump to content

Lim som tåler saltvann og sol?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Når jeg er ferdig med å fikse hengslene på kjøleskapet (rustet helt bort) er det tid for å se på årene til lettbåten (Pioner 235) og nye åregafler til disse. Årene er i tre, og er bygget opp laminert. Men lamineringen har gått opp så de deler seg opp på langs.

 

Har greie på strøm og elektronik, men var ikke særlig flink i sløyd på skolen. Så har noen forslag til godt lim som holder en stund? Vanlig hvitt trelim er vel ikke godt nok?

 

Kommer tilbake med spørsmål om åregaflene senere, skal lage til noe slik at jeg kan slippe årene uten at de går på havet, en låsing ala slik det ofte er på gummibåter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg er "Sikaflex-fiksert" og mener det er noe av det beste. Bakdelen med det er at du vil få tynne svarte striper (antar du skal lakkere). Hva med å prøve PL400 og tynne den litt ut for å få den inn i sprekkene. Vet at det var ett godt inlegg i BMs "diskusjonsforum" for snart ett år siden om bruken av PL400. Hvis jeg ikke tar feil var det importøren som var innom og ga gode råd.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Per og TMe, er det en av limtypene nedenfor dere mener?

 

Bilde

 

Og har dere brukt det selv?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler Epoxy f.eks fra www.westsystem.no

 

Det koster noen kroner literen og du bør ha en "komplett pakke" med doseringspumper. Epoxy er blitt universallimet mitt nesten uansett hva jeg skal reparere. Kan være litt grisete å jobbe med men det limer svært godt til de fleste materialer. Med tilsatsmaterialer kan en blande seg hvilken som helst konsistens for sparkling, fylling av fuger +++++

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte for ca 20 år siden CascoFen til å lime sammen en optimistjolle.  Dette holdt til jeg solgte jolla etter to unger hadde brukt den og den hadde vært "slepejolle" i 10 år.  

 

Ut fra det Casco leverer i dag ville jeg tro at CascolMarin, bestillingsnummer 35-1301 er et godt valg.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


SveinHa: Jeg anbefaler Epoxy f.eks fra www.westsystem.no

 

Epoxy er bra men tåler ikke sollys særlig lenge og så må flatene være god tilpasset/renset/tørket. .Tror denne polyuretan-lim er det beste i dette tilfelle. Og jeg ville splittet årene helt for så å lime det hele.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar.

 

Spesielt greit å få svar fra noen som har egen erfaring med et produkt. Blir vel en tur innom "Gotteributikken" på hjemveien i dag. Problemer er bare at det er så mye annet "kjekt å ha" i den butikken. Kommer vel hjem med et drøss rææl også når jeg har vært der. Får være hard!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H

Det som har “knekt” årene dine er i første omgang sola. Epoxy, som er det kanskje beste limet til laminering har ulempen at det har dårlig UV-stabilitet. Derfor lakkeres alltid epoxylaminater med en UV-bestandig lakk. Er lakksjiktet intakt holder slik laminering til evig tid. Slites det med årene hull i lakksjiktet, vil solas UV-stråler slippe til og du vil etter hvert få fuktintrengning i degenerert epoxy.

 

Var jeg deg ville jeg benyttet epoxy nok en gang og lakkert etterpå med en annerkjent UV-bestandig båtlakk. Frisk opp lakksjiktet fra år til annet og årene dine, om en ikke jolla kanskje, kan gå i arv fra far til sønn i generasjoner.

 

Ser at noen anbefaler Sikaflex. Dette kan være et godt alternativ til Epoxy om en ønsker en mer fleksibel limfuge. (Ikke førstevalget når det gjelder årer kanskje?) Sika er et sk. Polyuretanlim, og vel det mest kjente for oss båtfolk. Polyuretanlim leveres imidlertid av en rekke produsenter, ofte til langt lavere priser en hva du må betale for Sika hos båtutstyrsforretninger. Husk imidlertid at du må benytte en UV-bestandig variant til utendørsbruk. Akzo Nobel, Casco og 3M mfl. har alle slike varianter. PL400 er en variant fra Tremco som i tillegg også kan anvendes på fuktig og oljet underlag.

Lykke til

Mvh

rem

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg er overveldet over alle hyggelige og konstruktive svar!

 

På "gamle båtplassen" fikk jeg blandt annet dette svaret på et spørsmål om lim til å reparere skader på Vinyl puter:

 

Herre gud da mann. Du trenger da ikke komme med de mest naive spørsmål på denne siden. Gå inn i en jernvare/maritim butikk og legg frem problemet ditt! Dit må du jo uansett!  . . . . . .

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


Herre gud da mann. Du trenger da ikke komme med de mest naive spørsmål på denne siden. Gå inn i en jernvare/maritim butikk og legg frem problemet ditt! Dit må du jo uansett!  . . . . . .


 

 

Ja, ikke sant........ og stadig verre blir det.   Er det noe rart at selv Due begynner å bli panisk?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


Lars H.:

På "gamle båtplassen" fikk jeg blandt annet dette svaret på et spørsmål om lim til å reparere skader på Vinyl puter:

 


 

Apropos denne saken, fant du noen god løsning på reparasjon av puten din, eller er ikke prosjektet avsluttet?

 

Det kan fort skje at jeg trenger å reparere litt også.

Jeg har nemlig et par hunder ombord fra tid til annen, og det hender det går litt tøft for seg.  De har jo ikke alltid spesiell sans for verdier de søte små.  :cryin:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


Pirus: Apropos denne saken, fant du noen god løsning på reparasjon av puten din, eller er ikke prosjektet avsluttet?
I tillegg til den flåsete bemerkningen jeg nevnte, fikk jeg også noen fornuftige svar. Ble anbefalt noe som het VLP (se http://www.oag.no/vlp.htm). Det er innkjøpt, men har ikke forsøkt det ennå. Det skulle være en form for kaldsveis, riften skulle bare holdes godt sammen og så skulle en legge en limstreng i skjøten. Skal bli spennende å prøve (når jeg får tid). Tråden på Båtplassen het foresten "Reparere vinylputer", startet 20/9 d.å.

 

Trenger egentlig et godt råd om vask/rengjøring av vinylputene også. De er virkelig inngrodde etter 15 år med hund i båt. Jiff og Hugo tar noe, men på langt nær alt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H

Det stoffet som virkelig gjør underverker på gamle og en gang hvite skaiputer er acetone.

Fukt ei fille og stryk over et par ganger og vips, all møkka sitter igjen på filla. Vend filla ofte slik at du ikke påfører den samme møkka igjen. Det går med mye filler og acetone, men du verden så bra det blir.

Skai er egentlig PVC (PolyVinylCloride) og løsemidlet for PVC er acetone. Derfor, vær forsiktig slik at du ikke påfører for mye acetone slik at du etterlater våte flater. Tørk av overskytende umiddelbart. Rester som blir stående for lenge kan bevirke at skaien "sveller". Når puta di ser ut som ny igjen forsegler du overflaten med et polishmiddel for bilinteriør som du får kjøpt på bensinstasion. Biltema's er forøvrig utmerket til halve prisen

Mvh

rem

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites


rem: Det stoffet som virkelig gjør underverker på gamle og en gang hvite skaiputer er acetone.
Har forsøkt med aceton, heldigvis på baksiden av en pute. Men uansett hvor forsiktig jeg var løste det opp skaien/vinylen! Men det er mulig jeg forsøker igjen. Det er jo ikke bare utenpåliggende skitt det er snakk om. Det er diverse misfarging. Har en diger gulsvart ring etter et bildekk (brukt som fender) på puten oppå akterkabinen. Den flekken sitter langt inne i skaien.

Kanskje jeg kan bleke med Klorin?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hei.

 

Tar opp en gammel tråd her, kan vel være greit med en tilbakemelding på gode råd en har fått.

 

Først om resultatet av limingen av vinyl/skai putene. Limte riftene med VLP lim, og så langt virker det svært lovende. Putene ligger oppå akterkabintaket og skipshunden Japp på 43kg hopper 1,5m opp fra dørken og lander midt i reparasjonene. Hittil har det holdt.

 

Og som jeg vel skrev i en annen tråd, de "gromøkkete" vinylputene ble fullstendig rene ved bruk av stålull og rødsprit!

 

Så var det årene. Det viste seg at den gamle limingen løsnet helt når jeg begynte å arbeide med dem. Selve åren delte seg på langs i to deler, og de to "finnene" løsnet også. Nå er de limt med polyeuretanlim fra godteributikken Clas Ohlson.  Trverket ble fuktet god først, og limfugen virker meget sterk.

 

Nå er jeg nesten ferdig med å pusse vekk limrester og gammel sprukket lakk. Så nå kommer et nytt spørsmål, hva skal jeg behandle dem med? Tenkte på mange lag Benarolje og så flere lag med Jotun Clipper II lakk. Har begge deler stående. Noen snekkere, malere eller trebåteiere her?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Reklamen til PL-400: Limet som holde hva andre lover.

Joda det stemmer, limet limer alt, og fester nesten uansett på underlagets tilstand. Limet egner seg ikke på detaljer som må ha en viss bevegelse, herder ikke under vann og tåler ikke diesel over tid. (egen erfaring).

Er absolutt å anbefale.

 

Kjøpe på bl.a. Europris til en billig penge.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg har laget et par paddle-årer som jeg har hatt liggende i båten i ca 3 år. Disse ble bare behandlet med ett lag Ravilakk. De har holdt seg veldig bra, men vil nok trenge et nytt lag neste år. Årene har ligget åpent i båten, og vært utsatt for mye sol og vann.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Takk for gode forslag til lim, men årene er nå faktisk limt (med Polyeuretan lim).

Men er fremdeles litt usikker hvordan olje/lakke årene etter at de nå er pusset rene for limrester og gammel dårlig lakk.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...