Jump to content

Lim som tåler saltvann og sol?


Lars H.

Recommended Posts

Hei!

 

Du har spurt om råd fra trebåteiere og det skulle normalt ført til flere svar enn det er trebåter!

 

Usikkerheten er hva limet tåler av løsemidler, men antagelig det meste. Puss med sandpapir, avslutt med fint papir før du metter treverket med Clipper I (eller Owatrol D1). Vi snakker om 5 - 15 strøk eller mer vått-i-vått. Når treverket ikke suger mer, tørk bort overskudd av olje med en fille (og brenn filla!) Puss lett over med fint sandpair, 180 eller finere. Er ukjent med Clipper II, men med Ravilakk skal første strøk spes med 20 - 30% whitesprit. Legg på nok lakk, totalt 5-6 strøk. Bedre med flere tynne strøk enn et tykt. Hvis du oppbevarer årene i moderskipet mellom båtturene bør dette holde i mange år. Det er UV-strålene i sollyset som bryter ned lakken. Får du skader i lakken, la det tørke ut. Skrap og puss ned flekken med løs lakk og behandle denne som bart treverk.

 

Dette er en grei måte å gjøre det på. Det som er vesentlig er å ha en grunnstamme på 5-6 strøk, absolutt minimum er 2 strøk. Erfaringsmessig vil for få strøk føre til at lakken flasser etter en sesong eller to.

 

Jens P

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Jens_P

 

Jeg går for oppskriften din. Det er akkurat samme oppskriften jeg har brukt på utvendig Teak, bara at da har jeg brukt Benarolje og ClipperII lakk. Får se på boksene (som jeg har nok igjen på) om de egner seg på lyst treverk. Og jo da, tar årene inn i moderskipet mellom hver helgetur. Men på 4 ukers ferietur ligger de og slenger i Pioneren hele tiden.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...