Jump to content

Sprøytelakkering av båt - Dysestørrelse

Honduras

Recommended Posts

Trenger å få noen innspill her

Driver å lakkerer en båt, og bare for å dobbelsjekke at jeg bruker riktig dysestørrelse.

Primer

Har fått vite at jeg skal bruke 0.015 dyse

Tynnet til DIN 20-25sec

Lakk

Dysestørrelse 0.011-0.013

Tynnet til DIN +/- 20sec

Men hva blir de dysene i mm?

0,015" er 0,3mm, så det er tydeligvis ikke korrekt konvertering

Tar jeg mye feil hvis jeg gjetter på 1,7mm til primer og 1,4mm til lakk?

Biltema sprøytene har vel 1,2-1,4 mm dyse? Det var nå slik før. Har lakkert mange båter med 1,4 mm dyse og viskositet på ca 18-26 sekunder. Sprøytetrykk ca 4-4,5 bar.

Bare ett lite tips, du kan bli sliten i hånda hvis det er mye som skal lakkeres. Sprøytene deres er litt trege i forhold til en av skikkelig kvalitet. Feks Sata sprøyter.

Edited by Spirit (see edit history)

Sprøyta skal ha trykk 2 til max 3,5 med anbefalt arbeidstrykk på 2,5 (HVLP-sprøyte)

Tenker jeg bruker fabrikantens anbefaling.

Proffsprøyta til BT med overliggende kopp har fått masse positivt skryt på diverse bilfora, så jeg tror den blir grei nok for meg og mitt båtprosjekt ..

(skal legge ut noen bilder hvis jeg blir fornøyd..)

Jeg skal nok lakkere mye før sluttresultatet blir mer avhengig av sprøyta enn han som holder den... :wink:

Og går alt til h&%¤te, så kan jeg jo heldigvis skylde på BT, slik de fleste andre her på BP gjør.. :lol: