roaldbj Svart 12.April.2008 Link til dette innlegget Svart 12.April.2008 Det eksploderte et batteri i Rana'en for noen uker siden. Smellet var kraftigere enn et rifleskudd. Smellen kom da vi vred på nøkkelen for å starte. Jeg har hørt mange alvorlige historier om dette tidligere. Ble det personskade? Hva ble materialskadene? Sitér dette innlegget Link to post
timezero Svart 12.April.2008 Link til dette innlegget Svart 12.April.2008 Det ble ingen skader, siden batteriene stod i en tett kasse. Lokket på batterikassen ble ødelagt, men ingen andre skader. Det er 2. gang jeg har opplevd at batteriene eksploderer. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.April.2008 Link til dette innlegget Svart 12.April.2008 (redigert) Ja, skjønner. Dårlig kontakt på batteriet (det behøves forresten ikke at den er løst, bare oksidasjon kan holde allerede) og store strøm kan også smelte batteripoler både helt ned og inn i batteriet. Dette -er- farlig. Heldig er den som ikke står i nærheten når en batteri smeller. Jørg Redigert 12.April.2008 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
roaldbj Svart 12.April.2008 Link til dette innlegget Svart 12.April.2008 Heldig er den som ikke står i nærheten når en batteri smeller. Særlig er øynene utsatt for det stoffet som er inne i batteriene - skrekk og gru. Sitér dette innlegget Link to post
timezero Svart 12.April.2008 Link til dette innlegget Svart 12.April.2008 Det er en fordel at batteriene er tørre når de smeller .... :-) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.April.2008 Link til dette innlegget Svart 12.April.2008 Du kan spøke!! Var tørrgang hovedgrunnen til eksplosjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.April.2008 Link til dette innlegget Svart 12.April.2008 Det er en fordel at batteriene er tørre når de smeller .... :-) Stemmer, da er syren enda mer konsentrert på et punkt når det treffer. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
timezero Svart 12.April.2008 Link til dette innlegget Svart 12.April.2008 Tørt = Tørt Batteriene var ikke tørre da det smalt. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 12.April.2008 Link til dette innlegget Svart 12.April.2008 (redigert) For elektronikk som spenningsregulatorer, så har jeg målt spenningsfall over feltet i overkant av en volt når temperaturen i regulatoren har økt fra 20 til 40 grader C. Jeg har ikke så forferdelig god greie på elektronikk, men jeg antar det er utgangstransistoren som ikke takler temperaturen og skaper dette spenningsfallet. Dette kan sikkert Lotus svare på. Det er usannsynlig at utgangstransistoren skal skape dette spenningsfallet. Man pleier ikke å kunne måle særlig endring i kollektor-emitter-spenningen. Utgangstrinnet i en regulator er gjerne en emitterfølger a la en darlington-transistor. Samtidig er strømmen gjennom feltet konstant, kun styrt av rotorens motstand når transistoren har nok spenning på base til å gå i metning. Når strømmen er konstant, er spenningsfallet mellom kollektor og emitter temmelig konstant uavhengig av temperaturen. Hva spenningefallet er, varierer mellom transistortyper, men her er det gjerne ca 0,6V mellom kollektor og emitter. I regulatoren for solcellepanelet mitt er det til sammenligning mosfet med under 0,1V spenningsfall. Redigert 12.April.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.