Jump to content

Sikring senseledning dynamo


Sebaldus

Recommended Posts

Ja, skjønner.

Dårlig kontakt på batteriet (det behøves forresten ikke at den er løst, bare oksidasjon kan holde allerede) og store strøm

kan også smelte batteripoler både helt ned og inn i batteriet.

Dette -er- farlig.

 

Heldig er den som ikke står i nærheten når en batteri smeller.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

For elektronikk som spenningsregulatorer, så har jeg målt spenningsfall over feltet i overkant av en volt når temperaturen i regulatoren har økt fra 20 til 40 grader C. Jeg har ikke så forferdelig god greie på elektronikk, men jeg antar det er utgangstransistoren som ikke takler temperaturen og skaper dette spenningsfallet. Dette kan sikkert Lotus svare på.

Det er usannsynlig at utgangstransistoren skal skape dette spenningsfallet. Man pleier ikke å kunne måle særlig endring i kollektor-emitter-spenningen. Utgangstrinnet i en regulator er gjerne en emitterfølger a la en darlington-transistor. Samtidig er strømmen gjennom feltet konstant, kun styrt av rotorens motstand når transistoren har nok spenning på base til å gå i metning. Når strømmen er konstant, er spenningsfallet mellom kollektor og emitter temmelig konstant uavhengig av temperaturen. Hva spenningefallet er, varierer mellom transistortyper, men her er det gjerne ca 0,6V mellom kollektor og emitter.

 

I regulatoren for solcellepanelet mitt er det til sammenligning mosfet med under 0,1V spenningsfall.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...