Jump to content

Sikring senseledning dynamo


Sebaldus

Recommended Posts

La merke til at senseledningen til dynamo ombord ikke ser ut til å ha noe sikring. Dette er jo en ledning som er festet til dynamo med flatstift og kan vel slik relativt lett løsne og komme i kontakt med motor/jord. :nonod:

 

Bør vel derfor være en sikring på denne eller er det noen spesiell grunn til at dette ikke er gjort? Hvor mye strøm går det gjennom denne i så fall slik at egnet størrelse på sikring kan bestemmes. :confused:

Link to post
Share on other sites

Alle ledninger tilkoblet en strømkilde skal være sikret etter kvadratet på kabelen, med mindre kabelen har kvadrat stort nok til å tømme strømkilden ved kortslutning. Kabelen til startmotor er normalt ikke sikret, for den er unntatt.

 

Normalt betyr dette at en kabel som er koblet til to strømkilder skal sikres i begge ender, med mindre man har en strømbegrensning som hindrer kabelen å bli varm.

 

En senseledning skal uten tvil sikres ved batteriet. Resten av pluss ledningene ved batteriet i et enpolt anlegg skal også uten tvil være sikret.

 

Inngangen på dynamoen har strømbegrensing og man trenger normalt ikke sikring i denne enden. Pass bare på at kvadratet er tilstrekkelig.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....La merke til at senseledningen til dynamo ombord ikke ser ut til å ha noe sikring. ..

Jeg forstår sikkert ikke så mye av dette, men på mine nyinnkjøpte PDAR fra Jørg er det to stykk senseledninger for hver PDAR som skal kobles til hhv dynamo og batteri. Senseledningene som skal kobles til selve laderagulatorene gar ingen sikringer. Synes det er rart om sikringer skal tilkobles laderegulatorene når det ikke følger med i utstyrspakken?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alltid sikringsholdere følger med utstyret Roaldbj. Hvis du ikke skjønner hva jeg mener, så kan det sies på en annen måte.

Alle ledninger i en båt skal tåle en kortslutning. Det vil si at hvis du har en ledning som er koblet til pluss ved batteriet, så skal denne kunne kobles av i andre enden, og kobles direkte til minus.

Det eneste som skal skje, er at sikringen ryker ved batteriet.

 

Men så kommer en utfordringen.

 

Hvis man da har en 35 kvadrat pluss som er sikret med en 150 ampere sikring, og man kortslutter denne mot en 2,5 kvadrat minus.

 

Ja da blir det månelyst, for i enpolte anlegg så bruker man ikke sikring på minus, og følgelig tar det fyr i den tynne ledningen minus ledningen.

Bra system. Tja jeg vet ikke om det er så bra jeg.

Link to post
Share on other sites

Ja Roald.

Det er "skal", er altså anbefaling, men ikke noe "må".

Og siden man kan, kan man også bestille det.

Og hvis man "må" (situasjonen finnes) da kan man også bestille det.

 

Allminnelig finnes heller ikke om det.

Spørs er jo hvilken type sikring, sikringsholder, panell, m.m. foretrekker en på kjøretøyet sitt?

Hvordan blir installasjonen hos f.eks. deg, eller hos en annen?

Noen ønsker å ha alt av en og det samme design, andre har noe system allerede osv.

Bortsett av det fortjener produsentene jo også penge med slik tilbehør. :smiley:

 

Ellers skulle man være nøye med akkurat sensledninger.

Skulle den miste kontakt da blir det mange Volt på systemet.

Dette gjelder forresten for dynamosensledninger og den av høyeffektregulatorer begge to.

 

Det jeg vil si med det.

Hvis en da bruker en sikring på senseledning da skulle dette helst være et korrosjonsfritt smeltesikring med skrukontakter.

Altså helst ikke av merke "enda-billigere-enn-dingstema". :smiley:

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår sikkert ikke så mye av dette, men på mine nyinnkjøpte PDAR fra Jørd er det to sykk senseledninger for hver PDAR som skal kobles til hhv dynamo og batteri. Senseledningene som skal kobles til selve laderagulatorene har ingen sikringer. Synes det er rart om sikringer skal tilkobles laderegulatorene når det ikke følger med i utstyrspakken?

Hei!

 

I den montasjeanvisningen som jeg fikk sammen med PDARen i fjor sommer, side 8, står det at senseledningen (brun) til dynamoens D+ skal kobles via 5A sikring, mens senseledningen (rød) til referansebatteriet skal kobles via 2A sikring. Hvis du tenker på den hvite ledningen som du loddet på kontakten til feltviklingen i dynamoen (til en av terminalene på originalregulatoren) så skal den også sikres med 5A sikring i følge min montasjeveiledning (side 7).

 

Det er riktig som du sier at sikringene ikke fulgte med i pakken. Disse måtte anskaffes og monteres utenom. :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår sikkert ikke så mye av dette, men på mine nyinnkjøpte PDAR fra Jørd er det to sykk senseledninger for hver PDAR som skal kobles til hhv dynamo og batteri. Senseledningene som skal kobles til selve laderagulatorene har ingen sikringer. Synes det er rart om sikringer skal tilkobles laderegulatorene når det ikke følger med i utstyrspakken?

 

Monterte PDAR i påska, og det stemmer at det ikke fulgte med de sikringer som trengs. Vi satte opp eit eget sikringspanel ved PDARen. Bilder finner du litt ned på siden her.

Redigert av Tempest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Monterte PDAR i påska, og det stemmer at det ikke fulgte med de sikringer som trengs. Vi satte opp eit eget sikringspanel ved PDARen. Bilder finner du litt ned på siden her.

Dette ser ut for å være en av de klassiske feilene som gjøres. Sikringen er montert i feil ende av kretsen. Det hjelper svært lite å ha en sikring plassert der hvis man får en kortslutning et sted halveis tilbake til batteriet.

Link to post
Share on other sites

Bilder finner du litt ned på siden her.

Jøss, en fin webside.

Gratulerer.

 

:seeya:

Jørg

 

ps.: på båten.

- kablen på dynamo B+ er vel avlastet mot svinging allerede?

(tenker da på 6mm B+ kontaktet som kan få brudd pga. svinginger).

 

- batteriene fikk avstandsholdere slik at de ikke kan slippe mot hverandre?

(tenker da på bråstopp av båten uten vilje og i full fart).

 

..sorry, :sweat: men jeg finner alltid noe man kan kverulere om og bare si i fra. :rolleyes:

 

 

Sikringen er montert i feil ende av kretsen.... m.m.

Stemmer faktisk.

Og det er spesiellt godt mulig hvis kabler ikke er festet som det skal.

Jeg pleier å legge alt i rør eller kanal, da blir denne sjansen likt 0.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

- kablen på dynamo B+ er vel avlastet mot svinging allerede?

(tenker da på 6mm B+ kontaktet som kan få brudd pga. svinginger).

- batteriene fikk avstandsholdere slik at de ikke kan slippe mot hverandre?

(tenker da på bråstopp av båten uten vilje og i full fart).

 

Takker :smiley:

 

Bildene er tatt før dynamo var festet og kablene ordnet på plass, men eg skal sjekke det med B+ kontakten. Ang batteri så er det lagt inn avstandsstykker og et spennband rundt alle på langs også. Bildene ble tatt før oppryddningen her og, har ikke tatt bilder etterpå, får ta en ny runde når alt er ferdig.

Redigert av Tempest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lufterist ut mot salongen blir sikkert bra. Særlig hvis dere monterer en liten 12V PC-vifte bak rista som suger ut luft. Jeg har et par slike vifter bak lufteristene som står over kjøleskapet. De er billige og tilnærmet lydløse. Forskjellen i temperatur med og uten vifter er betydelig.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg sett verre steder som CED ha vært montert i.

100% opp til 40°C er nøkkelordet, viftene kommer først deretter.

Ingen fare.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

40 grader er ganske høyt, men intet mot hva det kan bli i trange rom.

 

Man slår på laderen. Den lader. Det blir fort varmere. 100W med varme skal vekk.

Viftene starter. Den ene drar varm luft inne, den andre drar varmere luft ut.

Den varmere luften blir ikke borte, men dras inn igjen. Temperaturen stiger raskt.

Var det 25 grader her i utgangspunktet, tar det ikke mange minuttene før temperaturen er 30.

Snart blir det 40 grader. Viftene jobber alt de kan, men hva hjelper det når man ikke får avsetning for varmen?

 

Varmt ute, varmt inne. Der blir som å putte en vifteovn inn på et lite soverom en varm sommerdag for så å skalke alle luker unntatt den lille luftespalten over vinduet. Ikke spesielt lurt.

 

Rommet til laderen er knøttlite. En liten finerplate skiller rommet fra et like knøttlite batterirom. En ting er nå helt sikkert: Batteriet liker dårlig 50 grader omgivelser. En 50A lader som lader 50 graders batterier - der 10% av ladingen blir til ytterligere varme. Ikke bra. Ikke bra i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg, Lotus.

Men dette gjelder vel hovedsakelig for folk som eier dårligere ladere.

 

Jeg er nesten sikkert på at Tempest ikke få målt 40grader der inne.

Men vi få se og en ekstralufting er jo fort gjort hvis det skulle være nødvendig.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Omgivelsestemperatur har vært og er fremdeles kritisk for elektronikk og effektgrad. Jeg har fulgt med på utviklingen, og selv om produsentenes egne data viser en økt toleranse for øvre temperaturområde, så er det ikke tvil om at ladere virker dårligere i takt med økt temperatur.

Det kan godt være at noen ladere takler slike forhold bedre enn andre, men min generelle erfaring med de "billige" laderene som ofte finnes i båtene, er at både temperatur og nettspenning er viktig.

 

For elektronikk som spenningsregulatorer, så har jeg målt spenningsfall over feltet i overkant av en volt når temperaturen i regulatoren har økt fra 20 til 40 grader C. Jeg har ikke så forferdelig god greie på elektronikk, men jeg antar det er utgangstransistoren som ikke takler temperaturen og skaper dette spenningsfallet. Dette kan sikkert Lotus svare på.

 

Når en dynamo skal gå på full belastning og man mangler en volt (EMF), så gir dette en ganske stor reduksjon i antall ampere ladestrøm inn på batteriet.

Link to post
Share on other sites

Helt riktig det du sier, Ole Petter.

Komplett og i det hele.

 

Men akkurat pga. det er jeg jo så frekk og provosere det.

CED har ikke slike problem og hva "A.B.Y.C.-rated" betyr behøver sikkert ikke jeg fortelle til deg.

100% effekt t.o.m. 40°C er da minste krav, uten "når og hvis".

CED, og alt annet fra Sterling som styrer og vandler, klarer det helt fint.

 

Dette er "ærlige" greier som ikke behøver å gjemme seg bak noe,

så synd som det er for mange andre produsenter ellers.

Men så er det bare og det er sikkert også en av mange grunn som utgjør at ladere og regulatorer fra Sterling

er mest solgt på maritimt område i hele Europa.

Og delvis i USA.

 

..hehehe.. jeg venter nesten på kjeft for "da er snikreklamen din igjen.".

Men du som kanskje vill skrive det nå: Unnskyld meg.

Hadde du vært mer oppmerksom med å følge med på markedet,

da hadde det vært din tur å si dette høyt. Sakelig og for sannhetens skyld.(

 

Altså -hele- Europa.

Men dette inkluderer også alle sørlige strøk, der det sikkert finnes andre temperaturer enn i norden.

 

Vet ikke hvorfor at dette kommer opp om og om igjen.

Vil si, man behøver jo ikke å lokke øyene sine for realiteter som kan leses ganske enkelt.

Hvis man både leser og sammenlikner tekniske data og produktbeskrivelser som den er.

 

Men hvis man en gang finner ut at det ikke er sånt, da finnes det alltid bare to grunn og løsninger som de fleste pleier å bruke:

1.) Man har lest meget naiv, eller med "ønsker i bakhodet" som produktet dessverre bare ikke tilbyr.

Dette gjelder flest folk som er fiksert på bestemte merker/farger og som forutsetter "blindt" at noe bare "må" være så som ønsket.

Fordi man kjøper jo fra et navn som er vel kjent.

 

2.) Apparatet holder enten ikke, eller ikke helt mål som beskrivelsen fortelles om.

Da kan man bare sende hele herrrrligheten tilbake til produsenten.

 

Men tror du at det finnes mange som gjør det?

Nei.

De fleste "avslutter" dette med denne rekkefølgen:

-overbevist av selger og/eller "farger"

-kjøpt -montert -...

"....na ja, ikke helt så bra eller slik jeg har forestilt det meg, men nå er det montert og så blir dette som det er. Ser jo bra ut ellers..."-

 

Glemt, ferdig, "thank you" sier produsenten, og slutt er det.

 

Vil gjette at dette treffer mer enn 70% av alle som kjøper utstyr,

enten pga. uvitenhet eller fordi man er for lat.

 

Sorry for litt langt avsporing igjen, men for min skyld er det sant.

Og nå, siden jeg fikk sagt det, føler i hvert fall jeg meg bedre.

Av og till trenger jeg det. :smiley:

 

 

Men Ole Petter, hva synes du. (ærlig talt)

Hvor mange mennesker i % som eier invertere, batteriladere og dynamoregulatorer m.m.

vet om

a) beregnet maksimalt driftstemperaturen og

b) maksimalt driftstemperaturen av utstyr de har?

 

Og hva tror du hvor mange at det finnes som bryr seg, hvis i det hele tatt, særlig om det når de få vite om dette senere?

 

Nei, kjære Dere.

Jeg får ofte nok bare intrykk at det er bare få som bekymrer seg om dette temaet.

Dette inkluderes deg og meg, en liten rekke folk her på forum og noen få forhandlere.

Men stortsett er det det allerede.

 

Ellers måtte man jo kunne lese og høre om dette viktige temaet både permanent og overalt med

 

minst så store bokstaver.

 

Men det gjør man ikke, fordi det er ikke bekvemt for verken produsenter eller dealer, ...eller ikke minst forbrukere.

Fordi da må man jo tenke og planlegge enda mer.

 

...hehehe, noen hater man meg nå helt sikkert.

Såååå fint. :yesnod:

 

:seeya:

Jørg

 

 

...man skulle nesten sende en melding til norsk "FBI".

De liker jo eventyr som kan tas "meget viktig".

Bare spørs om de virkelig skjønner hvor viktig dette temaet egentlig er

mht. både penger og miljø.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Men Ole Petter, hva synes du. (ærlig talt)

Hvor mange mennesker i % som eier invertere, batteriladere og dynamoregulatorer m.m.

vet om

a) beregnet maksimalt driftstemperaturen og

b) maksimalt driftstemperaturen av utstyr de har?

Jeg har ikke reflektert så mye over dette, men det er vel som du antyder, svært få.

Når jeg skal kjøpe noe selv så forventer jeg vel det samme som mine kunder forventer av meg, og legger meg derfor ikke så mye opp i de tekniske detaljene på en vaskemaskin o.l.

Jeg hører mange frykter virus på PC en. For meg virker det som min PC har mye større problemer med meg enn noe annet. Dette er ikke så stort problem for meg, for jeg er klar over problemet.

Spørs om ikke det å erkjenne mangel på kunnskap er en god kunnskap det også, eller hva? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, det er det og heller ikke jeg er allvitende.

Ellers ville jeg fortjene pengene mine annerledes. Kanskje.

 

Men, yes, jeg skrev igjen alt for mye men ellers er det jo sant.

Jeg synes at det er virkelig viktig at minst "vi som vet" forteller høyt nok om det.

 

Hvem ellers skal beskytte alle våre "barn" imot dårlig batterilading , hvis ikke vi gjør det? :smiley:

 

Ønsker en fin helg og lite snø.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg låner denne tråden når det gjelder spørsmål om sikring.

Jeg har ikke klart å identifisere noen siking fra pluss 12 volt (+14.4 volt) på dynamo til skillediode eller fra skillediode til batteribankene. Dynamoene kan maks levere 80 A hver. Bør jeg her montere en sikring ved kontaktpunktet til dynamoene? Og hvor stor bør sikringene være?

Jeg har et "hav" med sikringer ombord og jeg tviler at jeg får oversikt over alle disse, men vil gjerne ha det elektriske anlegget best mulig sikret ombord.

Jeg får fundere på hvor jeg skal montere sikringspanelet til hver PDAR. Så får jeg også fundedre på om jeg må ha sikringer på det nye skillereleet ProSplitRT fra Sterling kjøpt hos Jørg.

Link to post
Share on other sites

Vel, det bestemmer man som sagt selv.

Men riktig ville være at man monterer sikringer, og dette i nærheten av strømkilden.

Med strømkilden menes det i så fall dette som leveres både strøm og spenning = batterier.

Dynamoene kunne man også sikre, men det er helt uvanlig.

 

Hoved-sikringen for batterier som man skulle velge er avhengig av maksimalt forventet strømstyrken.

Selfølgelig er det også avhengi kabeldiametren, men da forventes at den er valgt tilstrekkelig mht. forbrukere.

 

Så regner du bare maks strøm, pluss ca. 30% som igjen regnes opp på neste hele 50Ampere, da har du det du trenger.

Klart det, du sjekker selfølgelig at kabeldiameteren fortsatt stemmer etter at du har beregnet sikringen.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Slik kjenner jeg godt til.

Jeg skrev om det på en annen tråd allerede, men det finnes mange grunn for at slik kan skje.

Hva ha vært grunn for det hos dere?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...