Jump to content

Grunnstøting


Andries

Recommended Posts

Hei,

 

pga diskusjonen i threaden 'skoda eller mercedes' prøver jeg meg også på å lage en poll.

spørsmalet er hveldig enkelt: har du gått (ufrivillig) på grun i de siste tre år? Dette gjeller selvfølgelig med egen båt :)

 

Kanskje vi få bekreftet stillingen:

'de fins to type seilere: de som har gått på grunn, og de som skal går på grunn (snart)'

 

 

mvh,

Andries

S/Y Lady Stardust

 

P.S. desverre må jeg svare har med ja  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nå forstår jeg visst ikke helt . . .

 

Jeg går på grunn både titt og ofte, mer eller mindre frivillig, men det er jo også den enkleste og mest pålitelige måten til å finne ut om der var dypt nok   -   så hva var poenget?

 

mvh

Poseidon

Isforsterket og solid

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Måtte dessverre svare ja :blush:

Men som forsvar må jeg si at det var en "kontrolert" grunnstøting i 1 kn. fart

 

Skulle absolutt presse meg inn i bukta på østsiden siden av sandstranda på Svenner.

Viste veldig godt om de to steinene som ligger i innløpet, men det hadde gått greit tidligere, men da med en Nidelv 24. Elwaroen er vist noe større :smiley:.

Så det ente med at jeg dunka borti den innerste av steinene. No big deal. sklei over og ingen skade.

Når jeg skulle ut igjen så var det å kjøre helt inn til fjellet, men da hadde det begynt å blåse fra vest så akterenden drev litt ut og BANG der var jeg borti samme stein igjen.  :yesnod:

 

Ikke engang bunnstoffet var skrapt av, så jeg vet ikke om det regnes som grunnstøting på denne pollen.

 

Dette er jo bare kontakt i veldig liten fart. Har heldigvis aldri gått skikkelig på.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Måtte også si 'ja', har seilbåt. Men so what? Man hører det bare når en er nede i salongen. Den lette kjølen vipper litt opp og om høsten ser man - kanskje - at litt bunnstoff er borte.

 

Verre var det nok da vi utenfor Gullholmen (v/Orust) gikk på den eneste grunnen i hele område. Het til og med 'Normannen' ifølge kartet. Kjølen tok det fint, men det var til og med for grunn til rorene. Det ble skrapt litt vekk nederst og så monterte jeg clamcleats som løser ut ved overbelasting. Neste gang vipper også rorene bare opp.

 

Man kan si mye rart om MacGregor-båter - men jeg elsker konseptet  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tja, hva regner du som grunnstøting ? Det er stor forskjell på å skrape nedi når du forsiktig prøver deg frem i ukjent farvann, og marsj fart rett på noe. Det kan jo f.eks. hende at den nye båten er for dyp til båtplassen, ikke sant Andries ? :yesnod:

 

Dersom enhver berøring mellom bunnstoff og moder jord teller, Ja det har jeg. Tresfjord'n var såvidt nedpå i sommer, men det styggeste tilfellet var med jolle og 10 hk påhenger. Det var i liten fart det også, men motoren ble presset opp / bakover.... Det gikk bra det også.

'de fins to type seilere: de som har gått på grunn, og de som skal går på grunn (snart)'

Telles mine grunnstøtinger, eller har jeg noe verre i vente ?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Hej !

 

lurer litt på dom 14......11 motor o 3 seglare som aldrig i hela sitt liv varit på grund,(utav 41!)

 

började ni segla i somras eller ?  ........o bare går in i store havner, undviker naturhavner!

 

 

Själv har jag varit  'på'  flere ganger o kommer att gå på igen..................

 

den som ikke er beredd til dette kommer heller aldrig o finne dom fine platserna i skjärgården!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nettopp, hva teller.

 

Når du leter etter plass for natten, så senker du farten til under 0,5 knop fordi da gjør det ingen ting om du dunker bittelitt på.

 

Dette har jeg gjort 100 ganger, men bank i bordet aldri skikkelig grunnstøting.

 

Men en gang som yngre lå jeg å sov mens et annet familiemedlem gikk kraftig på grunn, så jeg vet hva det kan bety......

 

Synes svaralternativet burde vært f.eks:

1)Har gått på grunn i "ubetydelig" fart.

2)Har gått på grunn i stor/maks fart.

 

mvh

Barsk II :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Fikk grunnkjenning i fjor med Selco'n - propellen tok nedi fjellgrunn - midt under Vingnesbrua, ca. 80 meter fra land - av alle steder :cheers:! Det gikk bra, kom fra det med skrekken. Problemet med Mjøsa er at den stiger og synker ganske kraftig, avhengig av årstiden. Spesielt på høsten har den en stygg tendens til å synke fortere enn jeg liker/får med meg.

Link to post
Share on other sites

Jeg var også på med den gamle snekka som jeg da hadde hatt i tre uker, kjørte fra Fredrikstad mot Skjeberg. Passerte Singleøya og videre inn mot Skjeberg. Fulgte med på kartet og hadde full kontroll :sleep:, trodde jeg. Svingte over og  inn mot Grimsøya mellom noen skjær. Ei annen snekke hadde ligget etter meg i fra Fredrikstad og jeg la merke til at denne nå stoppet opp, men han ga ingen tegn til meg om at jeg hadde feil kurs. Farten var ca. 7 kn. Plutselig piper ekkoloddet og jeg ser det blir veldig fort grunt, jeg drar av på farten men for sent. :cheers: Det smeller helt for j…. og baugen reiser seg. :blush: De som har opplevd dette kjenner sikkert til reaksjonen til de andre som er om bord, og ikke minst min egen. Fult kaos madammen kjefter :discuss og ungene blir redde :wink:, hjerte mitt holder på å slå seg vei ut. Jeg bakker av og kommer meg ned i kabinen, opp med dørkplatene og der pipler det inn vann. :wink: Forferdelig kjedelig å oppleve dette i slutten på juli. Båten ble stående på land i tre uker. :sad:

Link to post
Share on other sites

Hei

Mitt første innlegg handler om en trist historie som endte godt

Etter 20 år som skipper på egen skute gikk jeg på grunn, skikkelig, 12 knop i område Kjærringøen/Hellevikstrand. Da var det godt og ha VHF. I løpet av 10 min.var madamen og jeg ombord i kameratbåt iført bikini/shorts, redningsvest, lommebok og mobiltelefon. Det eneste over vann når TROSSEN kom var baugen og deler av hardtop. Forsikringer og medlemskapet hos Redningsselskapet var i orden, (har fremdeles et godt forhold til forsikringsselskapet).Det endte med kondemnering. Etter 3  uker tok abstinensene overhånd, ny båt ble kjøpt og vi gleder oss til årets sesong i ny båt.

 

Mvh

 

Tidligere Master820, nå lykkelige eiere av Scand baltic

 

Instead_of

Link to post
Share on other sites

Hej !

 

lurer litt på dom 14......11 motor o 3 seglare som aldrig i hela sitt liv varit på grund,(utav 41!)

 

började ni segla i somras eller ?  ........o bare går in i store havner, undviker naturhavner!

 

 

Själv har jag varit  'på'  flere ganger o kommer att gå på igen..................

 

den som ikke er beredd til dette kommer heller aldrig o finne dom fine platserna i skjärgården!

 

Regner ikke det og subbe nedpå i trange ukjente uthavner som og gå på grunn!! for da er man jo klar over at det er eller kan være lite vann og juster fart og manøvrering etter dette.

Det har jeg gjort ved flere anledninger uten at det har oppstått noe skade, men så har vi også

ligget på mange fantastiske steder.

For meg er definisjonen av og gå på grunn noe som skjer under seilas eller motor og som skyldes uoppmerksomhet eller dårlig navigering(som sikkert kan skje meg også!!) men det har

heldigvis ikke hendt til nå.

 

Ihuga seiler siden 1984

Maxi 999

Link to post
Share on other sites

Regner ikke det og subbe nedpå i trange ukjente uthavner som og gå på grunn!!

 

Ihuga seiler siden 1984

Maxi 999

 

Nejda,  det er klart det blir ju en definisjon-sak............

 

jag räknar heller ikke det o gå på grund !

 

Senast jag var 'på' var för två år sedan, låg o kryssade i en trang led,(inga andre båtar)

dette var  inne i Limfjorden, mobiltlf ringde, 2 sek av ouppmärksamhet o jag hamnade

utanför den muddrade rännan! rett in i leiren 2-3 knop!

men vad gör det? igang med motorn, fick vänt båten, full gas o så flyter båten igen.....

 

 

Jag har oxo tidigare i livet gått på rejält, bristande uppmärksamhet, vid kappsegling,

för nära land ! Den gangen med Maxi77, säg 5-6 knop, vad hände,.....vi slog oss lite  :cheers:  vad hände med båten,......inget........absolut inget !

 

Jag tror folk har en överdriven rädsla för detta att 'gå på', er båten bare välbyggd så händer

det normalt ingenting !

 

För att Maxi 77an skulle få sin 'blå' skylt, godkännande av Sjöfartsverket vilket modellen

fick 1976 så 'krocktestades' båten tror bortåt 8-9 knop rett mot ett 'standard-grund'

dom fann ett sådant grund någonstans utanför Gotland där båten ikke skulle få

chansen att 'glida över', utan man ville få till ett tvärstopp!

dette i en fart som normalt båten knappt når opp i med segel, man fick så att säga bogsera

båten mot grundet  :blush:

Båten fick ikke lov o börja läcka, og det gjorde den ikke heller!

77 an o andra Maxibåtar er oerhört starka, vad gäller kjölinfestning!

 

Nu säger jag ikke, att man skall fara fram ovarsamt, men jag menar bare att det

det finns en obefogad rädsla för detta att 'gå på' ! Det er ikke hela verlden,

för dom allra flesta segelbåtar, snekker o motorbåtar med skyddade propellrar o roder!

Jag ser heller inte att en som 'ikke varit på' som någon bettre navigatör/båtmänniska!

(möjligtsvis mera redd! men en obefogad redsla, i de flesta fall)

 

(stort undantag för INU-drev, hekkagregat, dypt stikkande roder etc, dessa båter

kräver ett större mått av försiktighet !)

 

Seglare sedan 1965

som gått på grund, o kommer att göra det igen!  :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Litt flaks skal en jo ha, kunne svare "Nei, ikke siste 3 år" men har jo hatt en del bunnkjenninger opp gjennom tidene..........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Som jeg har nevnt ved et par andre anledninger, det ble skikkelig grunnstøting i fjor sommer ved Nordskott i Grøtøyleia i Nordland.

5 knop for motor i trang lei med vind og strøm på tvers og feilberegning av skipperen                ( meg  :cheers::blush: ),  rett på harde fjellet !!

Ubetydelig lekkasje ved fremre kjølbolt og en liten sprekk i innerliner ved byssa.

Vi skled av og etter grundig sjekk, fortsatte ferien  :wink:.

 

De fleste jeg kjenner, både motor og seilfolk, har hatt grunnkjenning.  Som oftest går det bra da det gjerne skjer når en stiller seg inn med kun styrefart enten mot kai, svaberg eller inn mot ankerplass i uthavn.

Som Gunga Din sier, det skal av og til bare et par sekunders uoppmerksomhet til for å legge egget !

Link to post
Share on other sites

Til Gunga:

 

Jeg tror man skal være forsiktig med å avdramatisere dette med grunnstøting. Det som har alt å si er hvordan (og hva)  man treffer. Har man maksimal uflaks med sammenstøtet vil enhver båt påføres store skader uansett hvor solid den er bygget. Titanic er et godt eksempel på det.

 

En annen ting er faren for liv og helse. Flere tonn som braker rett inn i en fjellvegg utløser enorme krefter, og de som er ombord vil bli slengt rundt som baller. I en bil har man både sikkerhetsseler, airbags og et karroseri som tar opp krefter gjennom deformering. I en båt er det hardt mot hardt.

 

Jeg snakker utfra egen erfaring, og eksperter som inspiserte farkosten etter mitt møte med moder jord opplyste at hadde båten vært av den moderne typen med finnekjøl ville den gått rett ned.

Link to post
Share on other sites

Jada,

 

du har helt rett, vill ikke bagatelisere, det kan bli rejäla personskader,

 

hörde om en som stod bakvend i nedgangen till ruffen, han flög ned o landa på rygg

slog i huvudet så att han fikk flygas i ambulans til sykehus!

 

Det jag menar er att de flesta välbyggda båtar (inkl en del fenkjölade) tål ganske

rejäla smällar ! Man behöver ikke drabbas av panik för att man går på,

 

tenkte oxo komme med en liten sak som er bra att försöka tenka på när det smäller!

(det var min gamla navigasjonslärare som sa dette)

 

1 Checka ev personskader

2 Checka ev kjölbultar / lekker båten / andre skader

 

3 kolla Posisjonen, finn ut var du er !

(ofta beror grundsstötningar på feilnavigasjon, man tror att man er på ett annet stelle!

veldi viktigt att först ta reda på var man verkligen er på kortet, og hur man skall ta sig

ur grundområdet, dette bör göras om situasjonen tillater !)

4 Sen tar man sig av grundet !

 

 

Det er ikke ovanligt att folk grips av panik, skall komma av grundet fortast möjligt,

o så danser man direkt opp på noe nytt grund i närheten, för man vet fortsatt ikke

var man er!! man seglar fortfarande i blindo!

 

 

 

 

Men än en gång, jag vill ikke bagatelisere, men man skall veta att de allra flesta

grundstötningar med små båter går bra, men att de skall undvikes !! :cheers:

 

tacksam för kommentarer!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Bortsett fra kunststykket med å nesten lage bulk i staken som markerte grunna så har jeg en grunnstøting som klart beviser at en skal overlate all tenking til hesten fordi den har så mye større hode enn oss mennesker.Grunnstøting vet jeg ikke om det er men i Kafteinens iver etter å få fortøyd Slagskipet så ble hjernen ikke konsultert no særlig.Om morgenen stod baugen high and dry oppå en stein.Ganske imponerende var trimmen :crazy:Badeplattforma var under vann også :cheers:

Så istedet for å dra på fisketur så ble det å sitte og vente på høyvannet.....

Link to post
Share on other sites

Lasse og Gunga Din

 

Likte mye bedre ditt siste innlegg Gunga Din. Jeg er enig med Lasse - uventet grunnstøting i relativ stor fart er dramatisk. Det at det går godt de fleste ganger er ingen unnskyldning for

å ikke vise den varsomhet som trenges. Det er tross alt ikke før etterpå at man vet det har endt godt. Det kan være noe i seneste laget .......

 

Som min gamle skipper sa da jeg ble mannskap på båten hans:

Her ombord er det forbudt å falle overbord.

Her ombord er det forbudt å føre skuta på grunn.

Link to post
Share on other sites

Lasse og Gunga Din

Likte mye bedre ditt siste innlegg Gunga Din. Jeg er enig med Lasse - uventet grunnstøting i relativ stor fart er dramatisk.

Som min gamle skipper sa da jeg ble mannskap på båten hans:

Her ombord er det forbudt å falle overbord.

Her ombord er det forbudt å føre skuta på grunn.

Kansje var litt snabb när jag skrev inlegget.......................

 

Visst er grundstötning dramatiskt det smäller o lever noe alldeles for jävlig,

men det jag prövde o få fram var att det låter ofta mye verre eller opplevs verre

än det, det er! og att båtarna tål mer än man tror, iallafall vissa!

 

Jag tror oxo att vi alla har olike upplevelser fra grundstötninger fra rejäla

smällar der kansje kjölen er på veg opp till bittesmå 'toucher' !

så vi har nog alla litt olike syn på det her, og jag har varit förskonad fra

den värre sorten av grundkänning! Takk og lov, peppar-peppar!

 

Vill ikke att folk skall lese mitt inlegg som att det er bare o segla på!

 

 

Men noe som verkligen förundrar mig er att 1/3 av de som röstat aldrig varit på!

(er dette möjligt? förmodligen regner man ikke mindre grundstötar då!)

 

(En annan sak er att vi bare skriver om desse 'rejäla smällar' noe som kan

vare till stort förtret er de gånger man gått med hög fart in o satt sig i leire !

när man ikke kommer loss för egen maskin!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det var en gang....

en nordmann på båttur. Som det miljøelskende og ressursbevarende folkeferd vi er, hadde han seilbåt. Av samme grunner hadde han sykkel med for landtransport, parkert bak sittebrønnen.

Så seilte denne mannen et sted han ikke var så godt kjent, og han finner frem sitt kart. Dette kartet tilsier at det skal være en båe i området for hans ferd. Denne kan ikke mannen se, og han klatrer opp på karmen og strekker hals for å se bedre.

Så finner han båen, på den harde måten. Båten bråstopper, mannen mister balansen og begynner å falle overbord. Mannen tror at han berger situasjonen da han får tak i sykkelstyret, men nei, sykkelen er ikke sikret, og mann, kart og sykkel på trynet til sjøs. Nå var det ikke dypere enn at mannen kan stå på bunnen, og han karrer seg opp på båens høyeste punkt, kart i den ene hånda, og sykkel i den andre.

Men båten da? Jo den krenger for vindpresset, driver av båen, og fortsetter sin ferd.

Så står nå denne karen der, i vann til opp til lårene, i det en representant for lokalbefolkningen kommer sakte roende forbi, titter forsiktig bort, og sier:

Har du punktert?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...