Jump to content

Grunnstøting


Andries

Recommended Posts

Å gå på grunn på svenskekysten teller vel ikke????

Har vi några grund da ?  har aldrig sett några    :nonod:

 

 

Joda,   skämt åsido, som grönsakshandlarn sa!

 

Nere i Göteborgs trakten finns det några grund som har varit mer frekventerade

än andra, som återkom i den ena skaderapporten efter den andre!

sådana grund som alltså ligger utanför farlederna og ikke har offisiell merking

 

Der la Atlantica, (ett av de större forsikringsellskapen av båter),

de la ut egna varningsbojar, det blev betydligt billigare för dem än att

betala skader!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det smeller helt for j…. og baugen reiser seg. :nonod: De som har opplevd dette kjenner sikkert til reaksjonen til de andre som er om bord, og ikke minst min egen. Fult kaos madammen kjefter :discuss og ungene blir redde  --

 

Var ute for nøyaktig det same! Er alle madammer like? Gjekk for to år sidan på ein grunne, ca 4 knop, skrekk og gru. Først dunk, så Madammens spontane: - Ka i helv.. er det du finner på? med  stemmeprakt verre enn -

Heldigvis kom vi oss av, med madammen og to små-madammer på ripa som vekt, og skipparens voldsomme krefter på båtshaken.

Det saklege i situasjonen er ev. skade, flo eller fjære, ikkje madammens forsøk på oppdragelse, men derimot skipparens fornærmelse. For smellen var større enn skaden: berre nokre risp i kjølen.

 

Måseskrik er balsam.

 

mvh

Link to post
Share on other sites

Tenkte vel heller ikke på litt landkjenning når en leter etter en lun plass for kvelden i halv knops fart. Men ordentlig på grunn har jeg aldri gått, så jeg hører vel til den kategorien som kommer til å gå på grunn. Men når det er sagt så har det hvert veldig nære noen ganger, har et par episoder friskt i minnet fra svenskekysten for et par år siden.  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

I tillegg til å gå på grunn med kjølen har pinnebåter også den egenarten at de ikke bare er dyp, men også ganske høyt. Og det glemmer den ferske kapteinen gjerne når den siste skuta hverken hadde kjøl eller mast. Da finnes det også muligheten å få landkontakt helt der oppe. Rettere sagt: telefonledningskontakt. Hvem som har prestert noe sånt engang?  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

... og tro hvor moro de hadde det, de som la opp stakene inn mot Fredrikstad? Når man kommer inn mot Fredrikstad fra sydøst-siden, får man 4-5 par med røde og grønne staker å styre etter. Grønne på styrbord, og rød på babord. Akkurat som man har lært at det skal være når man går i leias hovedretning.

 

Mørkt var det, og dette var ukjent terreng for den stolte skipper. I starten på innseilingen er man derfor veldig observant, kikker i kartet, og sjekker at det stemmer med terrenget. Etterhvert ser man jo at det stemmer, og bestikket blir noe slappere.:nono:

 

Innerst i innseilingen deler løpet seg i to, enten kan man gå oppover Glomma, eller så kan man turne babord og gå innover mot sentrum. I denne svingen står det en grønn stake. Den siste før man kommer til sentrum og brua over til Kråkerø. Jaha - vi fortsetter vel med grønn på styrbord og rød (ikke-eksisterende) på babord? Ikke det nei! Her har man nemlig snudd leias hovedretning :yesnod: Denne staken hører nemlig til i den vestlige innseilingen. På innsiden (den gale siden) av denne staken er det svakt skrånende grus, så noen skade hvis man ser bort fra skipperens ego oppstod ikke.

 

Hvordan man skal få løs seks tonn båt, når Glomma prøver så godt den kan å skyve deg enda lenger innpå er en annen sak. Heldigvis er vi nok ikke de første som har gjort denne tabben, for det gikk ikke mer enn noen minutter før gamleby-ferga tok en sving bortom, og spurte: "sitter du ille godt fast?" Derfra gikk det ikke lang tid før vi var dratt av, og ferga fortsatte ruta som om ingenting hadde hendt.

 

Det hele var selvfølgelig nøye planlagt! Hvordan skal man ellers få bort all ruren som sitter under kjølen? :lol:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg gikk på grunn på vestsiden av Bastøya, inn mot Borre,

i Færder'n 2 - 3 ganger et år. :yesnod:

(Svak vind og motstrøm).

Det heter ikke Langgrunn der for ingenting. :lol: :lol:

Motorbåten jeg har nå stikker 50 cm mindre enn seilbåten,

så det gått bra hittil.  :lol: Bank i bordet

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Grunnstøting er aldri moro, men må innrømme at jeg flirte litt da naboen med seilbåt var på vei inn Dragsund på Håøya i Oslofjorden. Han visste at det var grunnt på den ene siden, og dermed gikk han selvfølgelig for langt over på andre siden. Vi som allerede var kommet, hørte dunket, så masten vippe fremover for så lynraskt å rette seg opp. Ingen skader på kjøl, men vindexen hang og dinglet som en skadeskutt fugl.

 

Og selvfølgelig har jeg gått på noen ganger selv. Og det har hver gang vært min egen skyld. En av de første turene våre var vi på vei ut Hankøsundet syd. Da kom det enorme regnskyllet, - med kalesjen nede. Trude som da aldri hadde ført båten fikk ta over med beskjed om stø kurs forover mens jeg knappet kalesje. Så tilbake på rorplassen. Hmm, hvor er vi nå? Jo der er varden, og da skal det være hart babord. 5 sek senere sa det bang,  bang, bang osv under båten. Kikket ut og det så ut som det var 10 cm vann i alle retninger. Feil varde, og vi var inne på et grunnflak med bare fjell! Heldigvis gikk det bra uten noen skade, men jeg var ganske tørr i kjeften da vi kom oss ut.

 

I sundene ved Bassholmen i Sverige tok jeg feil av en av mange røde staker og kjørte meg nesten helt fast i dynnet. Bakket meg ut, men da var propellen full av sjøgress så hele båten ristet. Det ble bading med kniv i 12 graders vann.

 

For snart 3 år siden på vei ut fra Strømstad smalt det plutselig hart! Ser meg om, og ser at vi har holdt god avstand fra sydøstspissen av Lyngholmen. På hodet i kart og kartplotter, og jammen var det ikke et 3 metersområde syd av holmen med et + i. Men uten dybdeangivelse hverken i papirkart eller på plotteren. Og uten kraftig lupe var det nesten umulig å se på papirkartet. Se bildene under. Og siden har det tydeligvis grunnet opp ennå mer. På siste utgave av C-map er det tegnet som et synlig skjær! Vel, det gikk godt den gangen og, hva blir det neste?

 

Bilde  Bilde  Bilde  Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

naboen med seilbåt var på vei inn Dragsund på Håøya i Oslofjorden. Han visste at det var grunnt på den ene siden...

Der ja... jeg har også sett en seilbåt gå på der. De var tydeligvis litt kjent for de gikk forsiktig inn med guttungen i baugen. På vei ut så var det samme prosedyre, guttungen i baugen. Han raporterte at det var grunt, men hvem kan vel se forskjell på 1.20 og 1.50 ? De fant grunna med et smell, (det smeller ganske mye selv om de hadde liten fart) og guttungen på hue i vannet. Han virket ikke så skvetten, bare svømte rundt til badestigen og på'n igjen...

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Må hive på en historie fra Møre, en kompis av meg var tilskuer, så sannhetsgehalten er sannsynligvis stor.

Søndag formiddag og nydelig vær, populært fraflyttet fiskevær hvor husene er omgjort til sommerboliger.  Masse folk på kaia og utenfor husa rundt havna.

En ombygd dory på veg inn med svigermor og svigerfar ombord i tilegg til kone og  unger, de fleste plassert i hvite plaststoler overalt på båten.

Far sjøl som lett anspent skipper med hodet opp av luka i styrehuset.

Ved innseilinga ligger det et undervannsskjær med jernstake på og fløy som tydelig peker hvor leia er.

 

Imidlertid tror skipperen tydeligvis at fløya peker mot grunna og går med bra fart på feil side og båten jumper over  grunna med det resultat at svigermor og svigerfar og kone og unger farer hulter til bulter sammen med  plaststoler og mat og kaffe og brus.

 

De stavrer seg på beina og ser seg forvirret rundt, tydelig uskadd, men skipperen føler seg tydeligvis svært ille berørt med så mange tilskuere og legger hard ror og gir full fart og peiser på utover igjen.

Problemet er imidlertid at han i kampens hete atter en gang går på feil side av staken og familien gjør en nytt rundkast.

Både båt og folk er fortsatt uskadd, men mens doryen tøffer utover høres det over bankingen fra Sabben tydelige skyllebøtter fra den bedre halvdel.

 

Det hevdes at det ble lenge før denne karen dro på søndagstur med familien igjen.

Link to post
Share on other sites

Min eneste grunnstøting skjedde da jeg var 15 år, med 16 fots Tunejolle og 2,5 hk Sleipner påhenger, så det var liten dramatikk. Jeg kan ennå huske den ekle følelsen da jolla la seg over på kanten av undervannsskjæret. Gikk jo alltid med "full pinne" med påhengeren uten at det ble så stor fart. Håper at jeg unngår hard grunnstøting med min nåværende båt. Synes forøvrig historien til Krapyl var meget fornøyelig :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hi,

 

de er hyggelig å ser at de blir en del diskusjon rund temaet :)  Jeg trodde at jeg hadde nok med valg-alternativer, men inser nå at de mangler noen.

For å presisere litt: å gå på grunn i lav fart, i en ukjennt havn for å føle seg fram regner jeg ikke som en ordentlig grunn-støtting.

 

Jeg ser meg også nød til å forklare hva Gerhard mener i sitt tidligere innleg:

jeg hadde akkurat kjøpt meg ny båt, som stikker en 20 - 30 cm. dypere en gamle båten, og jeg hadde ikke fått ny båtplass ennå. De var ingen problemer å legge båten inn i gamle båtplassen, når de var høy vann.

Men så skulle jeg tar en tur med noe kamerater. Ut av plassen gikk hveldig greit, men så ble de litt grunnere på enden av flyttebrygga; og de var lavt-vann. Vi gikk nok på grunn (med lav fart selvfølgelig), men vi klarte ikke å komme oss over grunnen, uansett hvor mye vi krengte båten :(

 

 

Verre var ferien i fjor, når vi skulle seile ut fra Grenaa (DK), til Varberg (S). Utenfor Grenaa er de 2 grunner, en litt sørlig, en litt nordlig. Nordlige grunnen er merket, sørlige er ikke merket, men står i kartet. Gjett hvilken jeg traff :crazy: nordlige grunnen :seeya:, alle varlset jo om grunnen som ikke var merket. Jeg regner med at jeg må gjør en liten jobb på kjølen når jeg tar båten opp, men vi kam fri uten store problemer.

 

 

mvh,

 

Andries

Link to post
Share on other sites

:seeya: Bank i bordet. Aldri til denne dag... (Og takk for DET!!) Men det har vært nære på; Alarmen på ekkoloddet har berget meg et par ganger; EchoPiloten gjør at jeg går sikrere; Men den viktigste grunnen tror jeg er at jeg er litt engstelig for grunnstøting OG kjører båten som om den er minst 4 ganger større enn den virkelig er...

Derimot har jeg vært passasjer på Halco 29 offshore som grunnstøtte i ca. 15 knop på (fast fjell (!!) undervannsskjær), og DET var en skrekkelig historie!  (Eieren kjøpte ekkolodd etterpå...) Det som forbauset meg, var hvor solid DEN båten var bygget; Bøyd propellaksel og propell som så ut som en overmoden tulipan!! Bråstopp i maskinen, men BÅTEN hadde bare fått noen skrammer i lakken! Imponerende! Men lyden av sammenstøtet og "skriket" i skroget i det vi gled av skjæret, glemmer jeg aldri!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

J3 kolla Posisjonen, finn ut var du er !

Punkt 3. burde kanskje være presisert litt da man kan ha vanskelig for å tenke konstruktivt i en vanskelig situasjon: Hold båten flytende ved å tette/lense, kall nød (om nødvendig) og stabiliser båten på land (om nødvendig/mulig). I sommer ble en synkende båt slept til kai hvor brannvesen ventet med ekstra pumper. Båten sank og en fugl omkom :seeya:. Ikke langt ifra var de ten flott sandstrand hvor det ville vært lett å slepe båten på grunn for den egnede redningsbåten. Lett å si i ettertid men greit å ha tenkt igjennom slike situasjoner før man står stresset og kanskje sliten til rors. (i det konkrete tilfelle var muligens vurderingen å sette båten på grunn foretatt uten at jeg kjenner til dette og evt. hvorfor de tok sjansen på at brannvesenets pumper skulle klare brasene vet jeg heller ikke)

Link to post
Share on other sites

I tillegg til å gå på grunn med kjølen har pinnebåter også den egenarten at de ikke bare er dyp, men også ganske høyt. Og det glemmer den ferske kapteinen gjerne når den siste skuta hverken hadde kjøl eller mast. Da finnes det også muligheten å få landkontakt helt der oppe. Rettere sagt: telefonledningskontakt. Hvem som har prestert noe sånt engang?  :seeya:

Snakket med to stk denne sommeren som hadde vært uoppmerksomme.

16m mast under bro merket 14m. (Helgøysund) knagget såvidt borti og til tross for "stor" fart gikk det bra med mast men verre med windex.

De andre var på Espevær (sydover ift. landhandelen) svært grunnt og kabel over sundet) Kona i baugen og vipps så var windexen borte.

Forøvrig har jeg bestilt windexer i rustfritt stål så nå skal kråkene få bryne seg.

Atle

Link to post
Share on other sites

Punkt 3. burde kanskje være presisert litt da man kan ha vanskelig for å tenke konstruktivt i en vanskelig situasjon: Hold båten flytende ved å tette/lense, kall nød (om nødvendig) og stabiliser båten på land (om nødvendig/mulig).  I sommer ble en synkende båt slept til kai hvor brannvesen ventet med ekstra pumper. Båten sank og en fugl omkom :seeya:. Ikke langt ifra var de ten flott sandstrand hvor det ville vært lett å slepe båten på grunn for den egnede redningsbåten. Lett å si i ettertid men greit å ha tenkt igjennom slike situasjoner før man står stresset og kanskje sliten til rors. (i det konkrete tilfelle var muligens vurderingen å sette båten på grunn foretatt uten at jeg kjenner til dette og evt. hvorfor de tok sjansen på at brannvesenets pumper skulle klare brasene vet jeg heller ikke)

 

Visst kan det vara svårt o tenke klart i en sådan situasjon...................

 

men det jag prövde o säga var att försök finn den rette vegen ut ur ett grundområde,

det er dumt o smälla på igen om du tagit deg av det förste grundet !

 

Det andre du skriver her StavangerS er ju en annan problemstilling, kan vare nog so viktig!

 

Om du själv assisterer en grundstött, så måste man vare klar över att man ikke förvärrer

situasjonen !

Att dra av en som läcker, o risikere o sänke honom istellet............

Det finns sikkert en hel del juridiske aspekter om dette, hade varit kul o höre någon

från Redningsselskapet vad som gäller o vilket ansvar man påtager sig vid en sådan

operasjon!

(NB Nu taler vi ikke om o redde liv, utom att 'redde' båten o egendom!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ikke full revers for å dunke kjølen på plass igjen altså? :seeya:

Mtp ansvar:

Redningsselskapet har et skjema hvor de ber båtfører signere for at båtfører på skadelidt båt tar ansvaret og hvor redningsselskapet følgelig fraskriver seg et mulig ansvar i stor grad (noe i den duren). Hvor vidt dette praktiseres i de enkelte situasjoner er nok så som så da det vanskelig lar seg gjøre å bringe over et slikt skjema når det haster. Nekter båtfører å skrive under når man er i havn så taues nok båten ut på dypt vann igjen :crazy:

Link to post
Share on other sites

:lol::crazy:

 

 

I Kryssarklubbens tidning, på Kryss der har stått flere artiklar om danske fiskare

som hjälpt fritidsbåtar som satt sig hårt fast i leire eller sand...........

 

der man släpat båten in i havn, o låst o kjedjat fast båten tills ägaren betalt bärgarlön,

vilken beräknas på båtens värde! kan bli nog så dyrt... :seeya:

(tydligen finns det en gammel lov i Danmark, som ger bärgaren rett til denne ersättning,

husker nu ikke hur mye men tror det var runt 30% av båten+lasts värde)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

OK, jeg skal bidra med et par morsomme jeg også:

Det heter seg at man gjerne går på grunn der man er kjent, hvilket jeg kan skrive under på.

Jeg har f.eks klart å gå på grunn ca. 30meter fra fast bryggeplass. Dette var endog på fin slør for full spinnaker. Smellet var hørbart langt opover i bebyggelsen på land, ble jeg senere fortalt. Jeg var "litt for kjent" kan man si, et par meter ute av kurs, dette kombinert med fjære........

Videre har jeg klart å gå på i Nidelven ved Arendal med snekke. Her var jeg noe usikker så madammen ble sendt frem på bakken. Når jeg atter mente jeg hadde full kontroll ble fruen vinket ned og båten lagt i marsfart.  Da smalt det. Skuta over på siden, og så skled den av. Noe lekkasje, samt ødelagt logghjul (rett under vannlinja) vitnet om smellen, men det gikk vel rimelig bra tross alt.

Så var det den gangen vi skulle seile gjennom et grundt sund. Vi hadde gått her mange ganger med snekke, men aldri seilt gjennom. Denne gangen uten spinnaker da vi var noe usikre. Tre hoder kikket konsentrert ned i vannet, finmanøvrerte båten mellom grunnene. Da skjedde noe merkelig, båten sakket opp og stoppet, men vi var ikke på grunn! Det tok noe tid før det lyseste hodet av oss kikket opp. Telefonledningen som gikk over sundet hang da på forstaget. Stygg sak, og flaks for oss at det ikke var høyspentledningen..........

 

Konklusjon:

Vær spesielt oppmerksom på plasser du tilsynelatende tror du er kjent!!

Link to post
Share on other sites

Konklusjon:

Vær spesielt oppmerksom på plasser du tilsynelatende tror du er kjent!!

Min svigerfar hadde det nesten som en sport en tid å gå på feil side av staker.  Han er nesten født i båt og ferdes året rundt i et nokså begrenset farvann. Plutselig en dag for 3-4 år siden dundret han på land, på feil side av en stake........ Han hadde gått der tusenvis av ganger tidligere....... og er lommekjent i området......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det var sommer, sol og varme. Året var 1982…

Jeg hadde den gang en ny Lami 420R med en 30 hk påhenger på. Vi gutta var som vanlig å sto på vannski en ettermiddag innerst i Beistad fjorden. Seansen foregikk ikke langt fra en av de mest benyttede badestrendene nær Steinkjer.

Var veldig god kjent i området, og visste godt om skjæret som stikker opp 50 cm ved fjæra sjø. I Trøndelag er det ca 2,5 m i forskjell på flo og fjære, og der kom jeg i godt driv, vil anslå farten til 27 knop. Vi brukte å kjøre over dette skjæret ved flo sjø, det var jo stilig å se ned for den som sto på ski bak. Det var ikke full flo, ca 10 cm under den blikkstille fjorden lå skjæret, selve båten var kommet over før propellen fikk nærkontakt med moder jord…

Det gikk bra, båten var ikke borti skjæret. Ppropellen derimot var redusert fra en 3 blads propell til en 0 blads propell. Motoren var ikke låst fast med tiltlåsen så ingen ting annet gikk i stykker. Kanskje var det ungdommelig iver etter å vise seg fram… Vel dette var på dagtid så jeg ble slept opp til Steinkjer sentrum, ny propell hadde de på lager, og etter en time så var vi i gang igjen… Husker at jeg ikke kjørte mer rundt skjæret som ligger mellom Skåtangen og Gluggen….

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Har gått på grunn flere ganger, og kommer sikkert til å gjøre det igjen. Frykten er å gå på grunn i 30 knop, men man tilpasser jo selvsagt farten etter forholdene.

 

Man må ta sjanser for å oppnå noe, og det gjelder også i båt. De sjansene vi tar er å snike oss gjennom ukjent farvann i lav fart, og med drevet i unlocked posisjon slik at det vipper opp ved smell. Bildet nedenfor viser en utflukt sørvest for Koster, hvor vi faktisk ikke gikk på grunn (men det var nære på).

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...