Andries Startet 9.Mars.2004 Del på Facebook Startet 9.Mars.2004 Hei, pga diskusjonen i threaden 'skoda eller mercedes' prøver jeg meg også på å lage en poll. spørsmalet er hveldig enkelt: har du gått (ufrivillig) på grun i de siste tre år? Dette gjeller selvfølgelig med egen båt :) Kanskje vi få bekreftet stillingen: 'de fins to type seilere: de som har gått på grunn, og de som skal går på grunn (snart)' mvh, Andries S/Y Lady Stardust P.S. desverre må jeg svare har med ja Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 9.Mars.2004 Del på Facebook Svart 9.Mars.2004 Har gått både på grunn og opp på flytebrygga sveiva gærne veien med Aurora i sterk sidevind. Dette var på innerste plassen ved fjæresteinene Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 9.Mars.2004 Del på Facebook Svart 9.Mars.2004 Nå forstår jeg visst ikke helt . . . Jeg går på grunn både titt og ofte, mer eller mindre frivillig, men det er jo også den enkleste og mest pålitelige måten til å finne ut om der var dypt nok - så hva var poenget? mvh Poseidon Isforsterket og solid Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mariell Svart 9.Mars.2004 Del på Facebook Svart 9.Mars.2004 Måtte dessverre svare ja Men som forsvar må jeg si at det var en "kontrolert" grunnstøting i 1 kn. fart Skulle absolutt presse meg inn i bukta på østsiden siden av sandstranda på Svenner. Viste veldig godt om de to steinene som ligger i innløpet, men det hadde gått greit tidligere, men da med en Nidelv 24. Elwaroen er vist noe større . Så det ente med at jeg dunka borti den innerste av steinene. No big deal. sklei over og ingen skade. Når jeg skulle ut igjen så var det å kjøre helt inn til fjellet, men da hadde det begynt å blåse fra vest så akterenden drev litt ut og BANG der var jeg borti samme stein igjen. Ikke engang bunnstoffet var skrapt av, så jeg vet ikke om det regnes som grunnstøting på denne pollen. Dette er jo bare kontakt i veldig liten fart. Har heldigvis aldri gått skikkelig på. Mariell Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
mavi Svart 9.Mars.2004 Del på Facebook Svart 9.Mars.2004 Må nok svare ja. Klarte å sette bak og fikk motor inn i fortøyningstau og dermed var det gjort. Godt det var med en pioner som tåler en støyt. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 9.Mars.2004 Del på Facebook Svart 9.Mars.2004 Måtte også si 'ja', har seilbåt. Men so what? Man hører det bare når en er nede i salongen. Den lette kjølen vipper litt opp og om høsten ser man - kanskje - at litt bunnstoff er borte. Verre var det nok da vi utenfor Gullholmen (v/Orust) gikk på den eneste grunnen i hele område. Het til og med 'Normannen' ifølge kartet. Kjølen tok det fint, men det var til og med for grunn til rorene. Det ble skrapt litt vekk nederst og så monterte jeg clamcleats som løser ut ved overbelasting. Neste gang vipper også rorene bare opp. Man kan si mye rart om MacGregor-båter - men jeg elsker konseptet Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 9.Mars.2004 Del på Facebook Svart 9.Mars.2004 Savner alternativet "Det har vært nære på med motorbåt" Og det har det, i kjent farvann. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Gerhard Svart 9.Mars.2004 Del på Facebook Svart 9.Mars.2004 Tja, hva regner du som grunnstøting ? Det er stor forskjell på å skrape nedi når du forsiktig prøver deg frem i ukjent farvann, og marsj fart rett på noe. Det kan jo f.eks. hende at den nye båten er for dyp til båtplassen, ikke sant Andries ? Dersom enhver berøring mellom bunnstoff og moder jord teller, Ja det har jeg. Tresfjord'n var såvidt nedpå i sommer, men det styggeste tilfellet var med jolle og 10 hk påhenger. Det var i liten fart det også, men motoren ble presset opp / bakover.... Det gikk bra det også. 'de fins to type seilere: de som har gått på grunn, og de som skal går på grunn (snart)'Telles mine grunnstøtinger, eller har jeg noe verre i vente ? Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Mars.2004 Del på Facebook Svart 9.Mars.2004 Hej ! lurer litt på dom 14......11 motor o 3 seglare som aldrig i hela sitt liv varit på grund,(utav 41!) började ni segla i somras eller ? ........o bare går in i store havner, undviker naturhavner! Själv har jag varit 'på' flere ganger o kommer att gå på igen.................. den som ikke er beredd til dette kommer heller aldrig o finne dom fine platserna i skjärgården! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Barsk IV Svart 9.Mars.2004 Del på Facebook Svart 9.Mars.2004 Nettopp, hva teller. Når du leter etter plass for natten, så senker du farten til under 0,5 knop fordi da gjør det ingen ting om du dunker bittelitt på. Dette har jeg gjort 100 ganger, men bank i bordet aldri skikkelig grunnstøting. Men en gang som yngre lå jeg å sov mens et annet familiemedlem gikk kraftig på grunn, så jeg vet hva det kan bety...... Synes svaralternativet burde vært f.eks: 1)Har gått på grunn i "ubetydelig" fart. 2)Har gått på grunn i stor/maks fart. mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 9.Mars.2004 Del på Facebook Svart 9.Mars.2004 Fikk grunnkjenning i fjor med Selco'n - propellen tok nedi fjellgrunn - midt under Vingnesbrua, ca. 80 meter fra land - av alle steder ! Det gikk bra, kom fra det med skrekken. Problemet med Mjøsa er at den stiger og synker ganske kraftig, avhengig av årstiden. Spesielt på høsten har den en stygg tendens til å synke fortere enn jeg liker/får med meg. Sitér dette innlegget Link to post
Geir V. Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Jeg var også på med den gamle snekka som jeg da hadde hatt i tre uker, kjørte fra Fredrikstad mot Skjeberg. Passerte Singleøya og videre inn mot Skjeberg. Fulgte med på kartet og hadde full kontroll , trodde jeg. Svingte over og inn mot Grimsøya mellom noen skjær. Ei annen snekke hadde ligget etter meg i fra Fredrikstad og jeg la merke til at denne nå stoppet opp, men han ga ingen tegn til meg om at jeg hadde feil kurs. Farten var ca. 7 kn. Plutselig piper ekkoloddet og jeg ser det blir veldig fort grunt, jeg drar av på farten men for sent. Det smeller helt for j…. og baugen reiser seg. De som har opplevd dette kjenner sikkert til reaksjonen til de andre som er om bord, og ikke minst min egen. Fult kaos madammen kjefter :discuss og ungene blir redde , hjerte mitt holder på å slå seg vei ut. Jeg bakker av og kommer meg ned i kabinen, opp med dørkplatene og der pipler det inn vann. Forferdelig kjedelig å oppleve dette i slutten på juli. Båten ble stående på land i tre uker. Sitér dette innlegget Link to post
Instead_of Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Hei Mitt første innlegg handler om en trist historie som endte godt Etter 20 år som skipper på egen skute gikk jeg på grunn, skikkelig, 12 knop i område Kjærringøen/Hellevikstrand. Da var det godt og ha VHF. I løpet av 10 min.var madamen og jeg ombord i kameratbåt iført bikini/shorts, redningsvest, lommebok og mobiltelefon. Det eneste over vann når TROSSEN kom var baugen og deler av hardtop. Forsikringer og medlemskapet hos Redningsselskapet var i orden, (har fremdeles et godt forhold til forsikringsselskapet).Det endte med kondemnering. Etter 3 uker tok abstinensene overhånd, ny båt ble kjøpt og vi gleder oss til årets sesong i ny båt. Mvh Tidligere Master820, nå lykkelige eiere av Scand baltic Instead_of Sitér dette innlegget Link to post
Bavaria 40 Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Hej ! lurer litt på dom 14......11 motor o 3 seglare som aldrig i hela sitt liv varit på grund,(utav 41!) började ni segla i somras eller ? ........o bare går in i store havner, undviker naturhavner! Själv har jag varit 'på' flere ganger o kommer att gå på igen.................. den som ikke er beredd til dette kommer heller aldrig o finne dom fine platserna i skjärgården! Regner ikke det og subbe nedpå i trange ukjente uthavner som og gå på grunn!! for da er man jo klar over at det er eller kan være lite vann og juster fart og manøvrering etter dette. Det har jeg gjort ved flere anledninger uten at det har oppstått noe skade, men så har vi også ligget på mange fantastiske steder. For meg er definisjonen av og gå på grunn noe som skjer under seilas eller motor og som skyldes uoppmerksomhet eller dårlig navigering(som sikkert kan skje meg også!!) men det har heldigvis ikke hendt til nå. Ihuga seiler siden 1984 Maxi 999 Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Har hatt båt i 10 år og gått på grunn "ordentlig" to ganger. Senest i sommer i Harkmarksfjorden Første gang var jeg vel 15 og får skylde på det. Heldigvis ikke skader av betydning noen av gangene. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Regner ikke det og subbe nedpå i trange ukjente uthavner som og gå på grunn!! Ihuga seiler siden 1984 Maxi 999 Nejda, det er klart det blir ju en definisjon-sak............ jag räknar heller ikke det o gå på grund ! Senast jag var 'på' var för två år sedan, låg o kryssade i en trang led,(inga andre båtar) dette var inne i Limfjorden, mobiltlf ringde, 2 sek av ouppmärksamhet o jag hamnade utanför den muddrade rännan! rett in i leiren 2-3 knop! men vad gör det? igang med motorn, fick vänt båten, full gas o så flyter båten igen..... Jag har oxo tidigare i livet gått på rejält, bristande uppmärksamhet, vid kappsegling, för nära land ! Den gangen med Maxi77, säg 5-6 knop, vad hände,.....vi slog oss lite vad hände med båten,......inget........absolut inget ! Jag tror folk har en överdriven rädsla för detta att 'gå på', er båten bare välbyggd så händer det normalt ingenting ! För att Maxi 77an skulle få sin 'blå' skylt, godkännande av Sjöfartsverket vilket modellen fick 1976 så 'krocktestades' båten tror bortåt 8-9 knop rett mot ett 'standard-grund' dom fann ett sådant grund någonstans utanför Gotland där båten ikke skulle få chansen att 'glida över', utan man ville få till ett tvärstopp! dette i en fart som normalt båten knappt når opp i med segel, man fick så att säga bogsera båten mot grundet Båten fick ikke lov o börja läcka, og det gjorde den ikke heller! 77 an o andra Maxibåtar er oerhört starka, vad gäller kjölinfestning! Nu säger jag ikke, att man skall fara fram ovarsamt, men jag menar bare att det det finns en obefogad rädsla för detta att 'gå på' ! Det er ikke hela verlden, för dom allra flesta segelbåtar, snekker o motorbåtar med skyddade propellrar o roder! Jag ser heller inte att en som 'ikke varit på' som någon bettre navigatör/båtmänniska! (möjligtsvis mera redd! men en obefogad redsla, i de flesta fall) (stort undantag för INU-drev, hekkagregat, dypt stikkande roder etc, dessa båter kräver ett större mått av försiktighet !) Seglare sedan 1965 som gått på grund, o kommer att göra det igen! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
SveinHa Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Litt flaks skal en jo ha, kunne svare "Nei, ikke siste 3 år" men har jo hatt en del bunnkjenninger opp gjennom tidene.......... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Arild Iversen Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Som jeg har nevnt ved et par andre anledninger, det ble skikkelig grunnstøting i fjor sommer ved Nordskott i Grøtøyleia i Nordland. 5 knop for motor i trang lei med vind og strøm på tvers og feilberegning av skipperen ( meg ), rett på harde fjellet !! Ubetydelig lekkasje ved fremre kjølbolt og en liten sprekk i innerliner ved byssa. Vi skled av og etter grundig sjekk, fortsatte ferien . De fleste jeg kjenner, både motor og seilfolk, har hatt grunnkjenning. Som oftest går det bra da det gjerne skjer når en stiller seg inn med kun styrefart enten mot kai, svaberg eller inn mot ankerplass i uthavn. Som Gunga Din sier, det skal av og til bare et par sekunders uoppmerksomhet til for å legge egget ! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Til Gunga: Jeg tror man skal være forsiktig med å avdramatisere dette med grunnstøting. Det som har alt å si er hvordan (og hva) man treffer. Har man maksimal uflaks med sammenstøtet vil enhver båt påføres store skader uansett hvor solid den er bygget. Titanic er et godt eksempel på det. En annen ting er faren for liv og helse. Flere tonn som braker rett inn i en fjellvegg utløser enorme krefter, og de som er ombord vil bli slengt rundt som baller. I en bil har man både sikkerhetsseler, airbags og et karroseri som tar opp krefter gjennom deformering. I en båt er det hardt mot hardt. Jeg snakker utfra egen erfaring, og eksperter som inspiserte farkosten etter mitt møte med moder jord opplyste at hadde båten vært av den moderne typen med finnekjøl ville den gått rett ned. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Jada, du har helt rett, vill ikke bagatelisere, det kan bli rejäla personskader, hörde om en som stod bakvend i nedgangen till ruffen, han flög ned o landa på rygg slog i huvudet så att han fikk flygas i ambulans til sykehus! Det jag menar er att de flesta välbyggda båtar (inkl en del fenkjölade) tål ganske rejäla smällar ! Man behöver ikke drabbas av panik för att man går på, tenkte oxo komme med en liten sak som er bra att försöka tenka på när det smäller! (det var min gamla navigasjonslärare som sa dette) 1 Checka ev personskader 2 Checka ev kjölbultar / lekker båten / andre skader 3 kolla Posisjonen, finn ut var du er ! (ofta beror grundsstötningar på feilnavigasjon, man tror att man er på ett annet stelle! veldi viktigt att först ta reda på var man verkligen er på kortet, og hur man skall ta sig ur grundområdet, dette bör göras om situasjonen tillater !) 4 Sen tar man sig av grundet ! Det er ikke ovanligt att folk grips av panik, skall komma av grundet fortast möjligt, o så danser man direkt opp på noe nytt grund i närheten, för man vet fortsatt ikke var man er!! man seglar fortfarande i blindo! Men än en gång, jag vill ikke bagatelisere, men man skall veta att de allra flesta grundstötningar med små båter går bra, men att de skall undvikes !! tacksam för kommentarer! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Slagskibet Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Bortsett fra kunststykket med å nesten lage bulk i staken som markerte grunna så har jeg en grunnstøting som klart beviser at en skal overlate all tenking til hesten fordi den har så mye større hode enn oss mennesker.Grunnstøting vet jeg ikke om det er men i Kafteinens iver etter å få fortøyd Slagskipet så ble hjernen ikke konsultert no særlig.Om morgenen stod baugen high and dry oppå en stein.Ganske imponerende var trimmen :crazy:Badeplattforma var under vann også Så istedet for å dra på fisketur så ble det å sitte og vente på høyvannet..... Sitér dette innlegget Link to post
adjos Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Lasse og Gunga Din Likte mye bedre ditt siste innlegg Gunga Din. Jeg er enig med Lasse - uventet grunnstøting i relativ stor fart er dramatisk. Det at det går godt de fleste ganger er ingen unnskyldning for å ikke vise den varsomhet som trenges. Det er tross alt ikke før etterpå at man vet det har endt godt. Det kan være noe i seneste laget ....... Som min gamle skipper sa da jeg ble mannskap på båten hans: Her ombord er det forbudt å falle overbord. Her ombord er det forbudt å føre skuta på grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Lasse og Gunga Din Likte mye bedre ditt siste innlegg Gunga Din. Jeg er enig med Lasse - uventet grunnstøting i relativ stor fart er dramatisk. Som min gamle skipper sa da jeg ble mannskap på båten hans: Her ombord er det forbudt å falle overbord. Her ombord er det forbudt å føre skuta på grunn. Kansje var litt snabb när jag skrev inlegget....................... Visst er grundstötning dramatiskt det smäller o lever noe alldeles for jävlig, men det jag prövde o få fram var att det låter ofta mye verre eller opplevs verre än det, det er! og att båtarna tål mer än man tror, iallafall vissa! Jag tror oxo att vi alla har olike upplevelser fra grundstötninger fra rejäla smällar der kansje kjölen er på veg opp till bittesmå 'toucher' ! så vi har nog alla litt olike syn på det her, og jag har varit förskonad fra den värre sorten av grundkänning! Takk og lov, peppar-peppar! Vill ikke att folk skall lese mitt inlegg som att det er bare o segla på! Men noe som verkligen förundrar mig er att 1/3 av de som röstat aldrig varit på! (er dette möjligt? förmodligen regner man ikke mindre grundstötar då!) (En annan sak er att vi bare skriver om desse 'rejäla smällar' noe som kan vare till stort förtret er de gånger man gått med hög fart in o satt sig i leire ! när man ikke kommer loss för egen maskin!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Det var en gang.... en nordmann på båttur. Som det miljøelskende og ressursbevarende folkeferd vi er, hadde han seilbåt. Av samme grunner hadde han sykkel med for landtransport, parkert bak sittebrønnen. Så seilte denne mannen et sted han ikke var så godt kjent, og han finner frem sitt kart. Dette kartet tilsier at det skal være en båe i området for hans ferd. Denne kan ikke mannen se, og han klatrer opp på karmen og strekker hals for å se bedre. Så finner han båen, på den harde måten. Båten bråstopper, mannen mister balansen og begynner å falle overbord. Mannen tror at han berger situasjonen da han får tak i sykkelstyret, men nei, sykkelen er ikke sikret, og mann, kart og sykkel på trynet til sjøs. Nå var det ikke dypere enn at mannen kan stå på bunnen, og han karrer seg opp på båens høyeste punkt, kart i den ene hånda, og sykkel i den andre. Men båten da? Jo den krenger for vindpresset, driver av båen, og fortsetter sin ferd. Så står nå denne karen der, i vann til opp til lårene, i det en representant for lokalbefolkningen kommer sakte roende forbi, titter forsiktig bort, og sier: Har du punktert? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Hulda Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Men noe som verkligen förundrar mig er att 1/3 av de som röstat aldrig varit på! (er dette möjligt? förmodligen regner man ikke mindre grundstötar då!) Å gå på grunn på svenskekysten teller vel ikke???? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.