Jump to content

Ut med kjøleskap! Inn med kjøleboks! - (se bilder av genial idé)

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jepp, da har jeg tegnet litt til.

Fikk faktisk ideen om at denne kan brukes til bord også (men da bør det være hjul under).

Hos meg er det masse plass til lufing av aggregat. Tenkte jeg skulle ordne det slik at aggregatet får luft fra kjølen, som i alle fall holder lavest temperatur om sommeren...

Se her:

kjolebokstegning2.jpg

La meg legge til at jeg ikke hadde den geniale idéen selv om jeg har vært inne på tanken, det var Per Harald som hadde gjort dette før ;-)

Redigert av psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Enhver kjøleinnreting bør ha termostat som skrur kompressoren av/på, så 4-6A kontinuerlig er nok litt å ta i :-) 4-6 når den kjøler som værst er sikkert korrekt. .

nettopp derfor eg meinte at et kjøleskap ville dra mindre strøm. en vanlig kjøleboks har ingen kompressor ei heller thermostat. drar bare masse strøm uten å kjøle.. :sweat::wink:

Jepp, det er vel her det kommer inn at det er forskjellige type kjølemetoder:

Med kompressor

Med peltier-element (dette som er vanlige i rimelige kjølebokser)

Eller hva?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Min kjøleboks er også med danfos agregat, kjølemedie og kondensator regulert av en justerbar termostat i kjøleboksen.

psolse02.

Ideen med å kombinere den med en bordfunksjon er jo genial den også. Inn med boksen når du ikke trenger bordet så er plassen åpen. Plass er jo ofte mangelvare i båter, så det gjelder å tenke praktisk. En god ide.

PS. For ordens skyld, og i tilfelle den gamle eieren av båten er her på forumet, så er det den forige eieren som har bygd om joda`n og er den kreative personen her. Allikevel god ide.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

etter som eg skjønte var vel snakk om bytte til en en helt ordinær elektisk kjøleboks. for de tungnemme kan eg da gjenta det eg sa og det va at eg kunne ikkje skjønne at kjøleskap, underforstått med kompressor og dertilhørende styringer siden det var det herren hadde, skulle bruke meir strøm enn en elektrisk kjøleboks av den vanligste billige sorten. men det kan være eg misforstod og du kun meinte med horisontal åpning istedet for vertikal og ikkje bytte av kjøleteknikk.. :smiley:

For å gi et lite tips til hva dere skal bygge kjølebokse av vil jeg anbefale enten produsenten av sandwith-paneler til lastebil påbygg bransjen Ticon AS i Drammen, elller ta en telefon til nærmeste påbygger verksted og spør om å få kjøpt noen kvaderat. Det jeg snaller om er altså samme platene som benyttes i lastebilskap til kjøl/frys.

Disse platene er godkjent til transport/oppbevaring av nærimgsmiddel grunnet den glatte overflaten, de er lette å skjære/bearbeide og har meget god isolasjonsegenskaper. Til montering/fuging benyttes MS-Polymer. Vet du ikke hva MS-Polymer er, les på tubene i Byggevarehuset og ta en tube som det står MS-Polymer på (står på baksiden av tuben og av og til på forsiden). Disse lim/fugemasser er også ok i forbindelse med mat og ved å lage invendige fuger hindrer du søl i å komme inn mellom bunn/vegg etc.... Benytt også dette limet til å montere kjøleelementet (tetning).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

kjolebokstegning2.jpg

Denne løsningen lagde jeg i forrige båt. Bygget kassen i teakfiner, isolerte med 3 cm isopor. Kledde boksen innvendig med en aluminiums "boks" som jeg fikk en blikkenslager til å lage til meg. Denne passet rett nedi.

Isoleringen hold mere en nok. Termostaten til kompressoren måtte stå på det laveste ellers ble det fryseboks. Brukte et "L" element. Boksen rommet 60 l.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

jawik

Det kan hende det du antyder er riktig. Min virker helt eksepsjonelt, men det bør kansje sjekkes med selger før man monterer termostaten.

Ellers har du psolse02 nå fått så mye info om løsning, materialvalg, og fugemasse m.m. at det skulle ikke overaske meg om det ble kald drikke til sommer`n. jeg støtter VannTro`s forslag til isolasjon, og fugemasse. Det er greit å være på den sikre siden når det gjelder mat.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Ellers har du psolse02 nå fått så mye info om løsning, materialvalg, og fugemasse m.m. at det skulle ikke overaske meg om det ble kald drikke til sommer`n.

Jepp, det blir nok kald drikke på både gutten (1,5 år) og pappan i år ;-)

Får bare ren-tegne opplegget litt, finne ut hvor mye skinnene bygger, og snekre sammen kassa i garasjen.

Brukes forresten vannfast finér til dette bruket?

Hvor tykk finér bør jeg bruke?

At en kjøleboks bruker mindre strøm er en myte.

Hmmm. Det høres ulogisk ut, gitt den forutsetningen at det er samme type kjøleutstyr og at vi har barn som gjerne lar døra stå oppe i mer enn ett minutt når pappa eller mamma ikke ser på... :-)

Er det noen som kan dokumentere det ene eller den andre? (ellers blir det jo fort synsing)

Jepp, jeg får søke på dette. Gjorde ikke dette opprinnelig da jeg egentlig hadde et konkret spørsmål i henhold til min båt, men nå har jo tråden tatt en annen vending. (for eller imot kjøleskap kontra kjøleboks)

Lagde bare denne illustrasjonen for min egen del og deler den her. Hvis noen finner relevante tråder før jeg finner dem, må dere gjerne poste henvisninger til dem :-)

Her er min lille tanke (og hensynet til barnas oppførsel kan synes litt spesielt, men det er nå engang slik...)

kaldvarmluft.jpg

Ok. Da forstår jeg resonnementet. I større kjøleskap (hjemme) har dette en klar betydning når man ser at i alle "A-klasse" skap så er det glasshyller i stedet for "rister". Forklaringen på dette (ettersom jeg har hørt), er at da faller ikke den kalde luften ut - og dermed sparer man mer strøm...

Men det er jo veldig mulig at dette ikke er så relevant for båtbruk da totalt strømforbruk over ett år ikke er interessant, kun strømforbruket mellom hver gang man lader batteriene (altså hver gang man kjører en halvtimes tid eller mer)...

Forøvrig har jeg begynt å lete i emneoversikten, og fant at det er veldig mange tråder om kjøleskap og strøm... :lol:

psolse02

Dette er en kjøleboks som er satt inn der det tidligere stod et kjøleskap. mer strømbesparende en et kjøleskap da luften med den lavere tempraturen blir liggende i boksen ved åpning, i motsetning til kjøleskap som skal hyppig åpnes for hver øl, med den følge at den kalde lufta "renner ut av skapet og byttes ut med varm luft som må kjøles ned på nytt.

Tenkte bare å gi en ide om hvordan det kan gjøres.

https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18685/img_4120.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18685/img_4121.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18685/img_4122.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18685/img_4123.jpg

Agregatet henger på innersiden av skuffen.

Per Harald

:flag: Dette var virkelig snasent! :flag:

Jeg må tilstå jeg levde lenge i samme villfarelse som deg ang. dette.

Bygde kjøleboks i forrige båt med Isotherm aggregat.

Funket fint det.

Nå har jeg 85L Isotherm kjøleskap og det funker like bra.

Men er så myyye mer praktisk i bruk !

Sammenligner du gjennomsnittlig strømforbruk på kjøleskap og bokser av ca. samme størrelse på sidene til

Isotherm/termomarin ser du det er lite forskjell i strømforbruk.

Hei! Er enig at løsningen er smart, men hva gjør "far" når reke middan står på bordet, med tallerkner, reker loff, citron, majones og 5-6 glass, og "plutselig" finner at han har lyst på en "voksen brus" til ??

Kanskje skap er er en god ide alikevell, sett den på skinner som du har tenkt

Trygve

He he...

Jeg må presisere at det originale bordet forblir, og at denne "kjøleboks-skuffen" evt blir brukt til "drambord" - som tar mindre plass en det store bordet... ;-)

(Jeg har et stort klaffebord jeg uansett ikke vil fjerne, da det er mest praktisk til middag osv (riktig høyde) Kjøleboks-skuffen har derimot lav høyde og egner seg best til en kopp med varmt og annet som gjerne kan være kjølig...)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...