Jump to content

Spenningsfall, hva er akseptabelt?


Fantino

Recommended Posts

Belamarinfolkene sa at de regnet med at HD radarer i dome utgave ikke kom før til neste år da jeg spurte dem på Sjøen for alle. Det er ingen tvil om at Raymarine vil komme med slike radarer, "alle" konkurentene har jo slik teknologi, Furuno, Garmin, Northstar, Simrad og Lowrance.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har tenkt å bytte ledninger på ankervinsj og dynamo i år. Syns de er litt snaue. Hva er å anbefale? Har en 30`Viksund med en Engbo vinsj, men hvor mange watt den er på aner jeg ikke. Dynamoen er en 80A Hitatchi, men jeg har målt strømmen helt opp i 85A med sultne batterier (har trikset litt med spenningen). Har også tenkt å installere en 90A ekstra dynamo.

 

Hadde tenkt på 25mm2 til dynamoene, høres det fornuftig ut? Og hva med vinsj?

Link to post
Share on other sites

Det kommer jo an på lengden av ledningen, batterikapasiteten m m.

 

Generelt sett er ladeledningstverrsnittet ikke så viktig (innen rimelighetens grenser) fordi selv om du i starten har noe mer spenningsfall, så synker ladestrømmen ganske snart og dermed også spenningstapet.

 

Din 80A-dynamo er bare en 80A-dynamo de første få minuttene etter at du startet motoren med tom forbruksbank. Deretter blir den liksom til en 60A-dynamo, 50A-dynamo osv og resten av hjemturen leverer den enda mindre.

 

Men noen vil sikkert gjerne selge deg jernbaneskinner...

Link to post
Share on other sites

Orginalt leveres vel de fleste engbovinsjene med 50 kvadrat kabel

mener det var det jeg fikk til min på 1000w (denne)

og det bør jo holde hvis du ikke har så veldig langt strekk til batteriene regner med du har batteribank i nærheten av motorrommet så det bør holde :seeya:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...