Jump to content

Bilder og lyder av semi-diesel motorer


hengefjes

Recommended Posts

I Bøfjorden på Nordmøre har historielaget en 6Hk Sabb fra -62 som de fyrer opp hver søndag når sjøbruksmuseet deres er åpent (10 min gange fra gjestehavnen).

 

Her en kort videosnutt med godlyd: Sabb 6hk

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

...og undertegnede er "pilot" :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Denne motoren skal ha olje i bunnpannen men vi hadde litt for mye... Smøreapparatet har en egen kanal som pumper olje rett i bunnpannen og overskuddet vil normalt følge med luften gjennom sylinderen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Til en gammel kommentar om Barodd II; Man mener nok at Barodd har den største ensylindrede motoren, målt etter slagvolum. Abslalons Hundested er mindre. At man likevel opererer med høyere hk, kan dels skyldes forksjellig beregningsmåte, som har varier over tid og sted, dels at turtallet på Abaslons motor muligens er høyere.

 

Vennlig hilsen

Kjetil Dahl

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Hei lenge siden jeg har vært innom. har pusset båt utvendig, ryddet lasterom og laget salong på MK "Skoghaug". og vært en del å gjøre på jobben.

 

Men legger ut en link til video av motoren om bord som er en 30 HK Volda fra 1954:

 

 

 

Litt dårlig filming og lys, men en får jo se og høre godlyden.

Redigert av Skoghaug (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Nå er ikke jeg noen ekspert på gamle motorer, men i Holland ligger nå gamle Jøsenfjord som det arbeides iherdig med for å få hjem til Norge.

Og nylig ble den gamle Rapp motoren som det kun ble laget 4 stk av startet opp. Stavanger Aftenblad

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er det en Rubb, ren skrivefeil. Ellers er det en egen gruppe på fjesboken her.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...