Jump to content

Bilder og lyder av semi-diesel motorer


hengefjes

Recommended Posts

I en annen tråd her på forumet ble jeg oppfordret til å ta bilder, og komme med litt info om en Finnøy. I denne tråden kan vi samle bilder, info og kanskje lyder fra ulike semi-dieseler. Den første ut blir da en en- sylindret Finnøy på 42 hk fra 1967. Motoren står i kutteren M/K Brottsjø som eies av Nord-Norsk fartøyvernsenter. Motoren er i god stand, og går som ei klokke. Jeg beklager kvaliteten på bildene, de er tatt med mobilen, og motorrommet er såpass trangt at den var vanskelig å komme noe særlig på avstand.

 

finndsc00563.jpg

 

Nr. 672. Type HG. 42 hk. 340 omdr/min. År 1967

finndsc00567.jpg

 

finndsc00571.jpg

 

Elektrisk gløding

finndsc00573.jpg

 

Bauer smøreapparat

finndsc00575.jpg

 

Regulatoren

finndsc00579.jpg

 

På full fart med last låter motoren slik, vel nesten da, - kvaliteten på opptaket kan vel diskuteres...

 

Mer om Finnøy finner du på http://www.semidiesel.no

Link to post
Share on other sites

Må jo ha med litt godlyd fra: Wichmann der eg jobber som mekaniker, men denne ble nok produsert lenge før min tid ja.

Norges største ensylindrede motor

MK Barodd II har Norges største ensylindrede båtmotor. Motoren er en Wichmann type L (60 Rubb) fra 1932. Den veier 6,5 tonn og har et max turtall på 175 o/m.

Link to post
Share on other sites

Mange takk for bildene hengefjes!!!

 

En slik tråd er kjempekjekt!

 

Her er Rubben og meg i maskinrommet på Hundvaag I etter en uke med skruing (stempelsjau). Er en tungbygd 50hk. Maskinen er fra 1939 likeså som båten. Da ble det spurt om kapteinen ville ha hydraulisk vridning av propellen. Dette kostet 1000,- den gang da svarte kapteinen "Eg ska sveiva mye for tusen kroner" så det ble ikke noe hydrauliske omstyring i Hundvaag I. Han som har mye med skuta og gjøre nå sier han har sveivet for langt over 1000,- :lol:

 

CIMG1122.jpg

 

 

0052.jpg

 

Den eies og holdes i stand av Engøyholmen Kystkultursenter

 

Oppstart :

 

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 11 måneder senere...

Hvorfor blir Barodd betegnet som båten med størst motor når det tydligvis er skøyter med flere hk i Norge, eller er det tyngden det går på?

Dette er ein fiskebåt som heiter Absalon, frå Moss. Den har ein Hundested 1 sylinder 98 Hk motor.

Her høyrer ein start av motor, 1:26 minutt. Her høyrer ein motoren under gang og manøver, 2:00 minutt.

Her er motorlyd når den legg til kai, 2:47 minutt. Her er motorlyd frå maskinrommet, 1:03.

 

ligger noen lydsnutter litt ned på siden her:Visit My WFilmsnuttar som omhandlar Bulandet, Værlandet eller noko anna lurt.ebsite

sto det skjæret i kartet????

Link to post
Share on other sites

Kanskje det menes oppgitt effekt på største norskproduserte ensylinder motor?

Hvor mange hk de gamle motorene har skal være usagt men jeg tror det var "litt" mere tak i de gamle hestene :yesnod:

Og husker jeg rett så er det vel sagt at boringen i en av de første Rubbene var så stor at en katt kunne krype gjennom, i en av de neste så stor at Benjamin Haldorsen kunne dras igjennom. Hvor gammel han var da boringen ble kontrollert husker jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Her er en snutt fra prøvetur med den nyrestaurerte M/K Tjeldsund. "Tjeldsund" ex. "Våghals" orig. "Tjeldsund" ble bygget ved Saltdal patentslipp i 1935. Båtern er totalrestaurert ved Nordnorsk Fartøyvernsenter og er en såkalt "statsbåt", "Finnmarksbåt" eller "Nygårdsvold-båt" på 47 fot etter tegninger fra T.L. Selsvik. "Tjeldsund" har en Union på 30 hk - denne har stått i siden båten var ny i 1935. Mere info på http://www.nnfa.no

 

Har også lagt ut en lysbildeserie fra prøveturen, - klikk på bildet under for å se den

DSC_1261.JPG

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Her var det mye gromlyd

Musikk for for øret, og balsam for sjelen :yesnod:

 

Lurer litt på hva det som får oss til å like denne lyden så godt.

De fleste av oss (i hvert fall i min alder) opplever lyden av andre motorer som støy og irritasjon.

Men lyden av disse maskinene gjor oss glad og lett til sinns.

 

For noen av oss er det selvsagt nostalgi.

Jeg vokste opp ved kysten den gang det bare fantes slike maskiner. Så når jeg hører lyden av disse maskinene, vekker det til live minner fra en vakker barndom.

 

Men så ser jeg jo at unge folk, som umulig kan ha opplevd den tiden, er like glad i disse maskinene.

Tror det har noe med at disse maskinene slår i takt med hjerteslagene våre - og da føler vi det nesten som om disse maskinene blir en del av oss selv.

Det blir et sammspill, ikke et irritasjonmoment.

 

Vel det var noen morgentanker fra en gammel hobbyfilosof.. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Wasco:

Men så ser jeg jo at unge folk, som umulig kan ha opplevd den tiden, er like glad i disse maskinene.

Tror det har noe med at disse maskinene slår i takt med hjerteslagene våre - og da føler vi det nesten som om disse maskinene blir en del av oss selv.

Det blir et sammspill, ikke et irritasjonmoment.

 

 

 

Godt sagt og flere mener nok det samme..

Så lenge det finnes entusiasme og "gamle" maskinister som vil dele erfaring med oss,vil disse motorene fortsatt høres langs kysten.

Link to post
Share on other sites

Desse motorene er heilt fantastiske. Beklager om eg tar feil no, men: Ein 50hk Rubb bruker vel omtrent 20 liter timen. Det er eit utroligt lite forbruk sammenlignet med farten. Ein moderne diesel må sikkert ha 240-320hk for å fa samme farten, men høgre forbruk.

Eg synest dette er grunn til å (med tanke på miljø, god lyd, driftsikkerhet++) bruke desse motorene i nyare båter også.

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...