Rastløs Startet 15.April.2008 Del på Facebook Startet 15.April.2008 Tanken på å bo i båten ( iallefall i sommer sesongen) har streifet meg noen ganger. Hver gang jeg seriøst vurderer det, så dukker det alltid opp en hindring som gjør at jeg "utsetter det littt til". Denne gangen er det spørsmålet rundt sine "etterladenskaper". Når man bor i båt i en havn, og ikke er ute å "får tømt seg på ukesvis" hva gjør man da med septikken ? Er det egne septik slanger som benyttes for å tømme tanken, når man f.eks bor på Aker brygge ? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Ein bokstavleg tala drit i heile problemstillinga. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Enig med Ask. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Herman Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 På Aker Brygge er det eget servicebygg med garderober, do og dusj, pluss vaskemaskiner og tørketromler. Tilgangen til dette inngår i det som kalles "botillegg", men du må betale ekstra for bruk av vask/tørk. De fleste havner hvor det bor folk i båtene har en eller annen form for toalettbygg i det minste. Dusj kan det kanskje være litt verre med, men det kan du kanskje gjøre på jobben? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Blue_Dragon Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Kanskje du kan bestille en tømmebil? Sitér dette innlegget Link to post
Kernel8008 Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Kan du ikke bare tømme tanken 300 meter fra land ved behov? Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Jeg vet ikke men enten så bruker dem ikke toalettet ombord til bæsjing, ellers så bæsjes det rett i sjøen! Hvis ikke må du utpå med jevna og tømme tanken da. Å bestille sugebil for 100 liter blir dyrt. Tipper 1000 kr +mva pr. tømming. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Majali Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 jeg bor i båt... Og jeg er av den oppfatning at man skal ha samme komfort enten en er til land eller til en øde øy... Så dusj, vann og septik er viktig for å få dette til... Jeg forbruker ca 1500 liter vann i mnd. dette går rett i sjøen... og produserer kanskje opp mot 300 ltr.( full tank.) septik på 1 mnd.. Så da er det passe slippe fortøyningne ca hver mnd i vinterhalvåret.. så fyller man vann, bunkrer vann, kanske diesel og bonusen er er tur på sjøen:-) Og jeg ville iallefall blitt sur hvis båtnaboene bare lot det gå rett i sjøen utenfor "stuedøra" mi.... 'Så jeg kunne vel tenkt meg et påbud for en tank. Tviler på at hvis en ikke har tank og bor feks ytterst på aker brygge og må veldig på natten, at en tar på seg og vasser i snødrivet inn til annlegget på land.... Men jeg håper jo selfølgelig at jeg tar feil.... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Herman Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 De færreste våkner vel klokka 3 om natten fordi de må drite... Og må du opp for å lette på trykket etter alt ølet er vel ikke det noen krise, selv om naboene sover i båten ved siden av. Det som er mye verre er de som fyller opp tanken, og så slipper 100 liter septik ut ut i havna på en gang! Da er det bedre å ikke ha tank i det hele tatt. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Catlina Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Her er det en "black water" bioreaktor som er konstruert for lystbåter. Det som slippes ut skal være helt rent. I en moderne seilbåt med dype rom under benkene i cockpit skulle det være god plass til en reaktor. Dermed kan man fjerne den vanlige do tanken .Kapasiteten skulle holde i massevis. http://www.moreaintl.com/manivelle-en.htm Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Ligger du tilkoblet landstrøm er svaret ditt her Problemet blir vel at du må ha 2 toaletter hvis du er mye ute med båten eller agregat som durer i 2 timer. Ved lite bruk holder det å fyre igang knappen når det egentlig måtte passe, har et slikt på hytta og vi starter det ikke rett før leggetid da det nå kun er midlertidig montert rett ved der som vi sover. Dette da vifta støyer litt. Starte gjør vi etter morgenstellet og har ikke opplevd problemer med lukt i det hele tatt Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Sun Flyer Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Jeg syns fremdeles Ask's løsning er den beste. mvh Viggo Båtboer Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
bayliner2858 Svart 16.April.2008 Del på Facebook Svart 16.April.2008 Vent til det blir mørkt. Pump ut! :nono: Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 16.April.2008 Del på Facebook Svart 16.April.2008 Vent til det blir mørkt. Pump ut! :nono: Nå frister kanskje ikke steder som indre Oslo havn til bading men hvis dette skulle være holdningen til ferierende båtgjester her på sørlandet, hvor vi har bystrender i hver en by, vil jeg ikke engang beskrive hva jeg ville gjordt om jeg hadde tatt en slik en på fersken... Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 16.April.2008 Del på Facebook Svart 16.April.2008 Det man ikke vet har man ikke vondt av... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Rastløs Svart 16.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2008 Joda, men hvis man faktiksk skal bo i samme båsen i noen måneder så er det litt trist å se på at bæsjen ligger å svømmer langs skutesiden og pongtongene. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 16.April.2008 Del på Facebook Svart 16.April.2008 Joda, men hvis man faktiksk skal bo i samme båsen i noen måneder så er det litt trist å se på at bæsjen ligger å svømmer langs skutesiden og pongtongene. Det problemet finnes ikke. Jeg har vært i samme båsen i over 4 år. Veldig lite bæsj som svømmer her. En stk. vårpuss forurenser mer enn mange måneder med septiktømming. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Ask Svart 16.April.2008 Del på Facebook Svart 16.April.2008 'Rastløs' skreiv: Joda, men hvis man faktiksk skal bo i samme båsen i noen måneder så er det litt trist å se på at bæsjen ligger å svømmer langs skutesiden og pongtongene. Det visuelle problemet blir kraftig redusert om ein har elektrisk dass som kvernar skiten i småbetar. (At elektriske dassar skaper andre problem er ei anna sak...) Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 16.April.2008 Del på Facebook Svart 16.April.2008 dropp tanken, og drit på land.. ellers e jo dette en fin måte å gjødsle litt i næromårdet.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Rastløs Svart 16.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2008 Det problemet finnes ikke. Jeg har vært i samme båsen i over 4 år. Veldig lite bæsj som svømmer her. En stk. vårpuss forurenser mer enn mange måneder med septiktømming. Men da har du ikke hatt båten som bolig og samtidig kjørt kloakken rett ut eller ? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 16.April.2008 Del på Facebook Svart 16.April.2008 Jeg bor i båten. Det er ikke dass på land. Resten er hemmelig.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
SuperGnisten Svart 16.April.2008 Del på Facebook Svart 16.April.2008 mee too.. (har dass på land då =) ) Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
tom-ass Svart 16.April.2008 Del på Facebook Svart 16.April.2008 (redigert) Det er vel ingen som spiser kjemikalier, det aller meste av det vi inntar oss er jo nedbrytbare produkter. Jeg ser problemet om alle begynnte å tømme dassen sin på kaia/brygga, men problemet vi logså da bare være det øyet ser, for sjøen har ikke vondt av vår dritt. Redigert 16.April.2008 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Mouche Svart 16.April.2008 Del på Facebook Svart 16.April.2008 Hvis man søker litt på nettet så ser man hvor mye urenset kloakk som av den ene eller andre grunnen renner urenset ut i indre Oslofjord! Det blir liksom litt "pinglete" da å gjøre et nummer ut av noen få båtboeres utslipp ved Aker Brygge! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Rastløs Svart 16.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2008 Hvis man søker litt på nettet så ser man hvor mye urenset kloakk som av den ene eller andre grunnen renner urenset ut i indre Oslofjord! Det blir liksom litt "pinglete" da å gjøre et nummer ut av noen få båtboeres utslipp ved Aker Brygge! Sant nok. Stadig vekk får vi melding om at det renner uten noen 1000 liter kloakk i Lysaker elven, - og det er pr. minutt. Mitt spørsmål er i grunn mer av praktisk karakter for meg selv , - m.a.o hva gjør man når man bor i båt f.eks på Aker brygge. - men da begynner jeg å ane svaret. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.