Jump to content

Hvordan løser man kloakk problemet når man bor i båt?

Rastløs

Recommended Posts

Tanken på å bo i båten ( iallefall i sommer sesongen) har streifet meg noen ganger. Hver gang jeg seriøst vurderer det, så dukker det alltid opp en hindring som gjør at jeg "utsetter det littt til".

Denne gangen er det spørsmålet rundt sine "etterladenskaper".

Når man bor i båt i en havn, og ikke er ute å "får tømt seg på ukesvis" hva gjør man da med septikken ?

Er det egne septik slanger som benyttes for å tømme tanken, når man f.eks bor på Aker brygge ?

På Aker Brygge er det eget servicebygg med garderober, do og dusj, pluss vaskemaskiner og tørketromler. Tilgangen til dette inngår i det som kalles "botillegg", men du må betale ekstra for bruk av vask/tørk. De fleste havner hvor det bor folk i båtene har en eller annen form for toalettbygg i det minste. Dusj kan det kanskje være litt verre med, men det kan du kanskje gjøre på jobben?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

jeg bor i båt... Og jeg er av den oppfatning at man skal ha samme komfort enten en er til land eller til en øde øy... Så dusj, vann og septik er viktig for å få dette til...

Jeg forbruker ca 1500 liter vann i mnd. dette går rett i sjøen...

og produserer kanskje opp mot 300 ltr.( full tank.) septik på 1 mnd..

Så da er det passe slippe fortøyningne ca hver mnd i vinterhalvåret.. så fyller man vann, bunkrer vann, kanske diesel og bonusen er er tur på sjøen:-)

Og jeg ville iallefall blitt sur hvis båtnaboene bare lot det gå rett i sjøen utenfor "stuedøra" mi.... 'Så jeg kunne vel tenkt meg et påbud for en tank. Tviler på at hvis en ikke har tank og bor feks ytterst på aker brygge og må veldig på natten, at en tar på seg og vasser i snødrivet inn til annlegget på land....

Men jeg håper jo selfølgelig at jeg tar feil....

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

De færreste våkner vel klokka 3 om natten fordi de må drite... Og må du opp for å lette på trykket etter alt ølet er vel ikke det noen krise, selv om naboene sover i båten ved siden av. Det som er mye verre er de som fyller opp tanken, og så slipper 100 liter septik ut ut i havna på en gang! Da er det bedre å ikke ha tank i det hele tatt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Ligger du tilkoblet landstrøm er svaret ditt her Problemet blir vel at du må ha 2 toaletter hvis du er mye ute med båten eller agregat som durer i 2 timer. Ved lite bruk holder det å fyre igang knappen når det egentlig måtte passe, har et slikt på hytta og vi starter det ikke rett før leggetid da det nå kun er midlertidig montert rett ved der som vi sover. Dette da vifta støyer litt. Starte gjør vi etter morgenstellet og har ikke opplevd problemer med lukt i det hele tatt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Vent til det blir mørkt. Pump ut! :nono:

Nå frister kanskje ikke steder som indre Oslo havn til bading men hvis dette skulle være holdningen til ferierende båtgjester her på sørlandet, hvor vi har bystrender i hver en by, vil jeg ikke engang beskrive hva jeg ville gjordt om jeg hadde tatt en slik en på fersken... :boxing:

Joda, men hvis man faktiksk skal bo i samme båsen i noen måneder så er det litt trist å se på at bæsjen ligger å svømmer langs skutesiden og pongtongene.

Det problemet finnes ikke. Jeg har vært i samme båsen i over 4 år. Veldig lite bæsj som svømmer her. En stk. vårpuss forurenser mer enn mange måneder med septiktømming.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

'Rastløs' skreiv:

Joda, men hvis man faktiksk skal bo i samme båsen i noen måneder så er det litt trist å se på at bæsjen ligger å svømmer langs skutesiden og pongtongene.

Det visuelle problemet blir kraftig redusert om ein har elektrisk dass som kvernar skiten i småbetar.

(At elektriske dassar skaper andre problem er ei anna sak...)

Hvis man søker litt på nettet så ser man hvor mye urenset kloakk som av den ene eller andre grunnen renner urenset ut i indre Oslofjord! :puke:

Det blir liksom litt "pinglete" da å gjøre et nummer ut av noen få båtboeres utslipp ved Aker Brygge!

:fishing:

Sant nok. Stadig vekk får vi melding om at det renner uten noen 1000 liter kloakk i Lysaker elven, - og det er pr. minutt.

Mitt spørsmål er i grunn mer av praktisk karakter for meg selv , - m.a.o hva gjør man når man bor i båt f.eks på Aker brygge.

- men da begynner jeg å ane svaret. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...