tom-ass Svart 16.April.2008 Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 Bruk dassen på land til bæsj, og tiss i skuta! Slik gjør vi det i vogna iallefall! Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
-Luna- Svart 16.April.2008 Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 Hva med å ligge en slange 10m ned. Da vil ikke sakene flyte opp, men forbli på bunnen. Er vel en fordel å kjøre det igjennom en kværn først! Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Mouche Svart 16.April.2008 Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 Sant nok. Stadig vekk får vi melding om at det renner uten noen 1000 liter kloakk i Lysaker elven, - og det er pr. minutt. Nei, det er faktisk per sekund på det verste - helt utrolig! http://www.nettavisen.no/innenriks/ioslo/article1679377.ece Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Siwer Svart 16.April.2008 Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 For ca 500,- kr. får man kjøpt et porta potti toalett på biltema. Løsne tanken når den er full, og ta den med på land og tøm i toalettet der. Burde være en enkel og grei måte å slippe å etterlate seg ulønsket avfall i sjøen om man bare har tenkt å ligge til kai. Som et appropos kan nevnes at det i Finland nå er påbudt med løse tanker i fritidsbåter som kan tas til land til egnet tømmestasjon. Link to post
Herman Svart 16.April.2008 Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 Det kan nok være fornuftig i Finland, hvor det ikke er tidevann, og lite strøm i vannet forøvrig. I Norge har vi både tidevann og annen strømning i vannet. Det går f.eks en kraftig undervannstrøm utover i Oslofjorden. Alt vannet som blåses innover (sønnavind er normalen) går ut igjen på bunnen. Det tar med seg all driten som alle de fæle båtboerne på Aker Brygge slipper rett over bord All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Styrbert Svart 16.April.2008 Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 (redigert) For ca 500,- kr. får man kjøpt et porta potti toalett på biltema. Løsne tanken når den er full, og ta den med på land og tøm i toalettet der.Burde være en enkel og grei måte å slippe å etterlate seg ulønsket avfall i sjøen om man bare har tenkt å ligge til kai. Som et appropos kan nevnes at det i Finland nå er påbudt med løse tanker i fritidsbåter som kan tas til land til egnet tømmestasjon. Og skulle det være opptatt på dass, tar du dunken under armen til nærmeste uterestaurant og tar en halvliter mens du venter. Bruker du den "mini bæsj and Carry" kan du putte den i en koffert, bare sånn for å kamuflere den på vei til do ... Støtter Porta Potti løsningen. Det er nok den mest praktiske. Grei beredskap i et nødtilfelle også. Styrbert Redigert 16.April.2008 av Styrbert (see edit history) Link to post
Tranen2 Svart 16.April.2008 Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 (redigert) For en drittdiskusjon ;-) Hva med min båt som har originalmontert pumpetoalett uten septiktank... kan ikke det brukes om jeg ligger til kai?? Finnes det regler for slikt? Tranen Redigert 16.April.2008 av Tranen2 (see edit history) Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
20 Fot Svart 16.April.2008 Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 Skikkelig møkka-tema. Støtter bæsj og carry ordningen. Ta dunken med på jobb og tøm den der. MVH 20 Fot Link to post
vanntrivsel Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Tette toalett er noe ordentlig dritt . Så på Redningsskøyta igår kveld på TV Norge. En seilbåt hadde fått trøbbel med toalettet og gutta ble tilkalt. De dykket under båten for å mulig åpne kloakken fra utsiden . Utløpet under vannlinjen ble lokalisert og man tok med vannslangen på brygga og stakk opp i røret og spylte rent. Kloakken løste seg opp og seileren ble glad og lykkelig. Ja jeg har sett det før. Båteiere som har trøbbel med kloakken bruker ofte vannslangen for å løse opp propper i kloakken. Det er som regel den samme slangen vi stikker ned i tanken for å fylle renvann. Jeg er litt skeptisk til å stilkke slangen nedi vannpåfyllingen ( hehe) for man vet aldri hvor den har vært tidligere på dagen. Kloakken kan ha mange skumle bakterier Link to post
Mouche Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Jeg er litt skeptisk til å stilkke slangen nedi vannpåfyllingen ( hehe) for man vet aldri hvor den har vært tidligere på dagen. Kloakken kan ha mange skumle bakterier Har du med egen slange eller tar du sjansen? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
dorry gutten Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 jeg hadde vanlig punpe toalett på min gammle båt uten tank..og har gått til annskaffelse av det samme til å ha i den nye...det jeg gjorde ...å som jeg vet mange andre gjør er å sette i gang motoren og sette den i gir rett før du skal gjøre "det" ...på laft turtall....da vil dritten forsvinne av seg selv da det blir strømmninger i vannet.......en må seff bruke innsiden av hode og ikke gjøre dette viss det er en varm sommerdag eller det er masse folk i havna....og barna paddler rundt i nyannskaffet gummibåter..... men det funker fint Link to post
SRA Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 For en drittdiskusjon ;-) Hva med min båt som har originalmontert pumpetoalett uten septiktank... kan ikke det brukes om jeg ligger til kai?? Finnes det regler for slikt? Tranen du kan nok ikke det nei, du må holde deg til du er 300 meter fra land. Link to post
vanntrivsel Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Har du med egen slange eller tar du sjansen? Jeg trer ikke slangen en halvmeter nedi vannpåfyllingen for å si det sånn. Den samme slangen kan ha være brukt til å åpne tette kloakkrør , vasking av motorom og man skal heller ikke se bort fra at en løshund på brygga har slått lens på vannposten, for slike steder innbyr til nettopp dette. Hvis det står et skilt drikkevann, stilles det ganske store krav til hygiene...derfor er det vel sjelden slike skilt settes opp ? Da har eier og bruker inget ansvar . Har du ingen betenkligheter med dette da Mouche ? Link to post
Bergen dørk Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Mye drittprat her, ja og 300 m fra land er påbudet, her uttrykt av Fylkesmannen i Østfold i Båtmagasinet. Kan like det eller ikke, men neppe drite i det. mvh Bergen Dørk Link to post
dorry gutten Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 (redigert) Mye drittprat her, ja og 300 m fra land er påbudet, her uttrykt av Fylkesmannen i Østfold i Båtmagasinet. Kan like det eller ikke, men neppe drite i det. dette var et nyttig innlegg......masse smarte tips og ideer..men for å ikke få på pongen...er det vell best å gjøre som folk med peiling på reglene sier.....da slipper en bøter og bråk.....og en beholder ankerdram freden Redigert 9.Juni.2009 av dorry gutten (see edit history) Link to post
index Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 å sette i gang motoren og sette den i gir rett før du skal gjøre "det" ...på laft turtall....da vil dritten forsvinne av seg selv Det vil den slett ikke! Du flytter den bare ut av ditt synsfelt og rett inn i andres! Skal du bruke toalettet i havn, må du ha septiktank! Alt annet er svineri vi greier oss fint uten, og i tillegg er det ulovlig... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Anonym Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Jeg er båtboer, og har ikke septiktank som er i bruk. For min del bruker jeg servicebygget vi har, det holder stort sett ok standard.. Dusj har jeg uansett ikke ombord. Vann fylles via slange, om vinteren ligger denne slangen senket ned i vannet for å unngå at den fryser. Link to post
Jan E. Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Med en septikkkvern/macerator synker alt med en gang. Vet det er ganske mange som kjører filosofien "Ute av syne, ute av verden". I et skittent område med mye strøm, der ingen bader uansett, ser jeg ikke helt problemet. Men ute i skjærgården der vannet er klart, og båtlivet skal nytes. Hvis en da slipper ut i forbudt område. Så er det bare å helle superlim på leppene til karen, og trøkke han fast i ventilen. Jara Wynja Link to post
Mouche Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Har du ingen betenkligheter med dette da Mouche ? Drikker kun vann fra isbreene i Peru så dette problemet er helt ukjent for meg! Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Roger jo Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Når man bor i båt i en havn, og ikke er ute å "får tømt seg på ukesvis" hva gjør man da med septikken ? Er det egne septik slanger som benyttes for å tømme tanken, når man f.eks bor på Aker brygge ? En finner my bra hos fagrådet. Du bør spørre vann og avløps etaten om hvordan en får til den beste tilkoplingen. http://www.indre-oslofjord.no/ http://www.indre-oslofjord.no/gfx/Brosjyre.pdf http://www.vann-og-avlopsetaten.oslo.kommu...ttak_for_bater/ Og helt gratis(i2004) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
hifo Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 . Så er det bare å helle superlim på leppene til karen, og trøkke han fast i ventilen. Drikker kun vann fra isbreene i Peru så dette problemet er helt ukjent for meg! disse to er verdt et sitat. dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Drikker kun vann fra isbreene i Peru så dette problemet er helt ukjent for meg! Etter hva jeg har fått med meg så går du snart tom for vann da. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn