Jump to content

Hvor lenge forblir trehvit GRAN - trehvitt?

Walter_S

Recommended Posts

Når jeg begynnte å snekre reisverket til overbygget på "kombi-sjarken" min, så hadde jeg et bilde inni hue mitt som bestod av brunbeisa (teak) stenderverk og bjelker i taket samt lysmalte plater på innsiden (altså motsatt av det det er nå...). Derfor tok jeg heller ikke hensyn til mønsteret i platene når jeg satte de opp. Ådringen går hit og dit...

På utsiden skal platene belegges med glassfiber / Polyester.

t23_bbord_innv_040408_06.jpg

Etterhvert som jeg ble ferdig med kledningen og Meranti-platene kom på plass, satte jeg mere og mere pris på den fargekontrasten som er nå. D.v.s. Trehvite stendere og takbjelker pluss den rød-brune overflaten til platene - og lurer faktisk på om jeg skal beholde det slik det er.

t23_akterskottinnv_090408_09.jpg

Så kommer spørsmålet mitt: Hvor lenge greier jeg eventuellt å holde GRAN-lektene (høvlet og slipt) trehvit? Hvor fort vil sollyset bryte ned overflaten og treet mørkne? Hvor mørkt blir gran? Noen som har meninger om farge-kontrasten som er nå og eventuellt om hvordan jeg bør behandle treverket (og platene...?) for å opprettholde Status Quo lengst mulig?

:confused:

Edited by Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hei,

Ein mørk treolje på platene og ein lysare olje på bjelkane? Det kan vere ein mogligheit.

Men det er best att nokon andre kommer med forslag og!

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Finnes jo diverse panellakker osv, min min erfaring er at det blir mørk veldig fort, og det blir veldig mørkt. Men du kan jo male senere som du opprinnelig hadde tenkt. Det mørkner jo gradvis, så du har noe tid og tenkte deg om :smiley:

matt golvlack skyddar gran från att mörkna. men det kanske blir för hårt i en båt så det krackelerar.

annars solfaktor 25 borde göra det :lol:

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Jeg gjorde det slik Walter.

...og heller kle innvendig med en enkel panel da?

Jo, det er selvfølgelig en ide - men hvordan ser den granpanelen din ut idag...? Det blir jo akkurat det samme, om det er panel eller stendere. Gran er gran.

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Jeg spurte i en fargehandel om det samme. Han sa at gulningen i stor grad kom av at harpiksen i treet reagerte med oljen i lakken. Hans forslag var å lakke ett strøk vannbasert lakk først for å forsegle overflaten. Deretter kunne jeg lakke med oljebasert. Dette var i en leilighet som jeg solgte bare et år etterpå, så om dette fungerte som han sa vet jeg ikke.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Fine fargekontraster, men etter min mening ser det litt uferdig ut. Tror jeg ville ha satset på en innvendig kledning også heller forsøkt å lage kontraster vha. lister, hyller eller lignende.

Granpanelen er blitt litt gulere ja :blush:

Men treverk lever jo, så jeg syns ikke slikt gjør så mye.

Alt. er jo og male/beise/lakke den.

Men jeg tenkte i grunn på om du skulle isolere veggene og kle jeg, så jeg misforstod nok litt

... men etter min mening ser det litt uferdig ut...

Og det har du HELT rett i, Dolfin!

Ser du tvingene i bildet? Uferdig, ja - kanskje ikke så rart da - bildet er jo fra midt under oppbygging av styrhuset! Som du kanskje har lagt merke til --->

t23_bbord_innv_040408_06.jpg <--- Her MANGLER det faktisk vinduer!! :lol:

Utskjæringene er nå på plass:

t23_midterstefrontvindu_150408_05.jpg

:wink:

...Men jeg tenkte i grunn på om du skulle isolere veggene og kle jeg, så jeg misforstod nok litt

Neida, Per Christian - forsto nok hva du mente. Men dette med å isolere skal jeg tenke meg 5 ganger om, før jeg setter igang!

Det er jo ikke bare bare å hive inn noe isolasjon og stifte panel på innersia! Jeg TRODDE at isolasjon var enkel, men det er visst ikke det. Ihvertfall ikke hvis man skal dømme etter alle advarslene i denne tråden: Isolasjon av styrhustaket - Byggskum? - hvor vi nettopp snakket om isolasjon. Har nå skjønt såpass at det er kald sone og varm sone, og så skal det være fukt dampsperre imellom, ellers... :boxing: --> :headbang: --> :cryin:

Forresten, hva brukte du som isolasjon, og hvor tykk, i MB Bastard?

Redigert feil uttrykk: ...heter dampsperre og ikke fuktsperre... :blush:

Har ikke isolert jeg, mulig jeg isolerer bakveggen for og dempe lyd.

"veggene" mine er bare 22mm meranti plater, kommer ikke til og isolere taket heller.

Men nå skal jeg ut i solen og pusse båt (plastikken)

...Men du vil ikke isolere og heller kle innvendig med en enkel panel da?
Har ikke isolert jeg....."veggene" mine er bare 22mm meranti plater, kommer ikke til og isolere taket heller.

:wink: Hva er det du maser om da....? "Ikke gjør som jeg gjør, gjør som jeg sier." :lol:

Men det må jeg si, Per Christian, å spandere 22mm finér til "ytterveggene" er råflott! :o) Ble ikke det tungt å baske med, de platene?

:wink:

Jo, de var litt tunge.

Men da var jeg jo ferdig inn/utvendig på samme tid, kjekt det :yesnod:

Jeg tenkte også reisverk først den gangen, men det ble enklere med plater.

Tenkte på en sak, hvordan er det og bruke polyester på finer da Walter?

Vil det sitte over tid, jeg har jo sett en del plastede trebåter hvor dette løsner.

Må jo bare ta sjansen, vettu! Har ikke noe bedre forslag. Sålenge det ikke kommer vann inni så går det.

Det som er viktig er første "strøket" med polyester. Vanlig blanding med 2% herder, men så skal den tynnes ut med 10-20% aceton. Deretter ruller jeg denne blandingen på finerplatene - uten å legge i glassfiber i første omgang. Det som skjer (teori selvfølgelig, men flere jeg har snakket med bruker denne metoden) er at den tynne polyesterblandingen "flyr" inni treverket på finerplata og størkner lenger inni enn bare på overflaten og gir dermed en basis for bedre heft. Påfølgende omgang med vanlig, ufortynnet polyester-blanding og legging av glassfiber. 2 lag med glassfiber på loddrette flater og 3 lag på vannrette flater.

Men, det var jo nettopp med tanke på NULL bevegelse (og dermed mindre sjanse for delaminasjon) i konstruksjonen som gjorde at jeg satset på et solid reisverk. Det blir meget sterkt og stivt og til slutt en homogen masse når glassfiberen / polyester sitter utenpå. Holder dette i 20 år så er jeg 80 når den tiden kommer og da har jeg sikkert andre problemer å stri med...! :wink:

Du kan ikke sammenligne en plastet trebåt med en slik helt ny-konstruksjon. Husk på at trebåten som regel er gammel og sliten (derfor blir den jo plastet, fordi den ikke lenger er tett) og treverket er fra før av fullt av diverse tre-oljer og lakker, lekkasjer fra motorolje og griserei av propell-fett. Alt dette suger seg inni treverket (skroget) - det må bli dårlig heft for plast!

:o)

Redigert / lagt til:

I båtforeningen min er det 3 stk. som har denne kombinasjonen med vannfast kryssfinér og polyester / glassfiber utenpå - kun på overbygget - og disse (den eldste er over 20 år) er like bra enno.

Takk for den oppklaringen, den er jo egentlig lik fremgangsmåten som for epoxy.

Rimeligere med polyester da. men kjekt og vite dette.

Bruker du en finere duk når du skal legge glassfiber på hyttevegger osv?

...Bruker du en finere duk når du skal legge glassfiber på hyttevegger...

Bruker 300grams (tror jeg det er...) hele veien.

Forresten, mens jeg har deg her. Hva heter denne gran-panelen som du bruker ombord i MB Bastard? Har du betegnelse på den? Tenker på mål: Bredde og tykkelse. Har den not og fjær? Er det en flat eller lett buet profil? Jeg har ikke sett noe likt der hvor jeg handler trelasten min (Maxbo i Fredrikstad). Har lyst til å bruke noe á la oppunder taket. Har alltid drømt om en

slik himling---> paneltaket1.jpeg

Og nå har jeg for først gang sjansen til å få det som jeg vil.

:o)

Panelen jeg brukte var ett restlager, får ikke tak i den igjen :headbang:

Det var not og fjær ja, og jeg tror den var 70 x 12 mm.

Det var også en eget produkt hos pusheren (h-bygg)

Vil tro den du har bilde av er faset panel

Skal jo ikke være noe problem og få tak i smal panel egentlig, kanskje greit og høre med trebåt byggerier hvor de får det fra.

Kom på at slik enkel panel kan man jo lage selv også, om man har håndoverfres.

Skal se og få kjøpt meg ett enkelt fresebord og montere fresen i, så skal jeg jammen prøve dette etterhvert

Edited by M/S Bastard (see edit history)

Skal en bruke gran i båt så bør det være TØRT, og Tørt til enhver tid. Fukt er granas verste fiende. Og ihvertfall ikke tenk en gang på å isolere. "LIVSFARLIG"!

Skal en isolere i båt da skal en virkelig vite hva en holder på med. Jeg sto å så på en som hadde kjøpt seg en ikke så allt for gammel fiskebåt en gang i det han skulle rive innredningen i forpiggen. Den var isolert med de gamle svarte mattene som mange av dere sikkert husker. Han endte opp med å bruke "øksa", og når han etter hvert gøyv den inn i treverket så var det så vannet sprutet. Himmel og hav, aldri isolasjon i båt.

Per

Takk til tuffff om opplysningen ang. dørpanel. Det er jo greit å vite hva man skal spørre om hos trelasthandleren - ellers blir det nesten som å spørre etter "Doble Fustasjopphengsforkoblinger"... :crazy: - er litt handycappet når det gjelder faguttrykk i f. eks. trelast. Diverse navn og betegnelser som er helt naturlig for mange (hva f. eks. er et faspanel...?) er nesten spansk for meg. Sånn går det når man ikke er vokst opp i Norge.

Til Per Kålin - det er nettopp mitt inntrykk også. Har nå forstått at isolasjon er langt mere komplisert enn først antatt og sjansen for å "tråkke uti" er meget stor, derfor lar jeg det være - i første omgang inntil jeg vet mere om emnet.

Lettere med stilongs Walter :wink:

Men hvis du skal ha Refleksen innstallert er vel ikke isolasjon så nøye alikvel kanskje?

I Aurora brant den hele vinteren, og jeg hadde snøfri båt, nesten...