Jump to content

Bygge nytt overbygg, tips?

Sleipner93

Recommended Posts

Har om en sesong eller to lyst til å bygge om båten min. Da skal den forhåpentligvis bli forandret fra sjark til turbåt. Tankene mine er og beholde fordekket (hytta) og snekre et nytt, breiere og lengre overbygg med tredelt front. Her trenger jeg litt tips hvordan dette gjøres, hva man trenger osv. ? Hadde regnet med og bygge overbygget av 12mm meranti finer, er det lurt?

Slik ser båten ut nå :

foran.jpg

Her er hva jeg cirka har i tankene.. :

oerjan2.jpg

Han som har tegnet driver og lager en ny og bedre tegning nå...

Hvor mye må jeg regne i kostnader?

Lagt til : Hvor langt pleier fordekket og være på slike båter?

Ørjan

Redigert av Sleipner93 (see edit history)

dessa proportjonerna tror jag skulle passa fint. om du drar ut huset till akterendan på stigen så ser det inte allt før tokigt ut .

akta bara så du inte gør samma miss som jag att laga huset för högt. fick ta ner det ca 10cm efter båten komm på sjön.

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Så bra ut det der. Ville og plassert masta lengre frem og husk å la sideveggene halle noen grader inn i toppen ellers ser det ut som om de haller ut når du kommer på vannet.

Skikkelig behandlet merantifiner skulle gå helt bra det. Et tips kan jo være å kle "reisverket" med papp eller lignende når det er kommet opp før du kleer med finer slik at du er enig med deg selv om at det er slik det blir. Koster ikke mange timene med jobb det.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Du kan selvsagt starte med platene og så avstive disse med reisverk etterhvert men jeg ville tatt reisverket først for så å lagt papp på det. Enklere å gjøre endringer der. Slik bygging handler mere om øyet som ser en mål og planer

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Sier ikke at dette er noe du bør gjøre, men kopier tegning, klipp litt og lim er variant med framdekket mere vannrett? Med fall mot hytta, så vil vann legge seg mot styrhuset, dersom du ikke får det 100% tett, så vil vann finne en vei inn. da går nederste delen av hytta, men liker du ikke det du ser, så dropper du det...

Ser ut til at dekk og hytte tak har grei bøy, ikke legg tak og dekk flatt, noen gjør det og det ser ikke helt pent ut (min 100% objektive mening). Tak og dekk bjelker kan sages ut med en liten sirkelsag, alle lager du med samme radius, og med "ryggen" på samme linje langs senterså slipper du unna med enkeltkrum, lettere å få på plass finerplatene da...

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Laminerer du ihop takbjelkene av lister på f.eks 15X45mm vekselvis med furu og eik vil dette bli en fin bjelke hvis du skal ha den synlig. Tykkelsen på lammelene gjør og at radiusen på de blir 0 problem

Hei! Takk for svar... Selvom det er blitt litt feil svar..

Ikke heng dere opp så mye i tegningen for og si det litt rart. Jeg er ute etter hvordan man går frem når man bygger et overbygg... Hva materialer bør man bruke? Bør man plastre osv. Mitt første viktige spørsmål er hvor langt fordekket bør være? Jeg lurer nemlig på om jeg skal legge dekk over der hvor overbygget er nå? Eller blir dekket for langt da? Da blir det omtrent 3meter?

Jeg ville ikke hatt fordekket mer en max 2 meter. Helst kortere. Da kan du ha køyer under fordekket, og salong og bysse i den høyere delen.

Angående kostnader: Om du regner ut alle tenkelige og utenkelige kostnader, og deretter ganger med 2, er du nok i nærheten av noe...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja jeg regnet med at 3 meter var litt langt.. :wink: Men det er etter planen og ha køye under dekk foran der og en salong ved den høye delen. Litt greit og ha det slik da man kan la dynene/soveposene ligge og slenge der...

Hvor mangen plater må jeg regne med og bruke? 5 stk eller noe slikt kanskje? Antar 12mm holder visst jeg har lekter til og stive av?

Sier ikke at dette er noe du bør gjøre, men kopier tegning, klipp litt og lim er variant med framdekket mere vannrett? Med fall mot hytta, så vil vann legge seg mot styrhuset, dersom du ikke får det 100% tett, så vil vann finne en vei inn. da går

Jeg synes du skal bruke den tegningen og la taket gå med fall mot hytta, dette greier du å få tett. Med krumming i bjelkene vil du og ha bra avrenning her slik at ikke vann blir stående her. retter du flaten ut slik at den blir horisontal vil du tape høyde på vinduene eller du må starte lengre ned. Begge deler vil skape et helt annet utrykk en det tegningen viser. Jeg ville brukt epoksy og duk på selve takene og laget hulkil mot vegger. Eventuelt polyester. Passs på at bjelkene tar opp de kreftene de er ment å ta opp. Når du river / fjerner det gamle har du alle muligheter og den beste malen til å se hvordan du gjør dette. Ellers så står det vel om slike ting i trebåt boken hvis jeg ikke husker feil

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Hei Sleipener!

Drister meg til å komme med noen kommentarer, fordi jeg faktisk holder på med det samme. Utgangspunktet var ikke helt ulik ditt. Tromøy'en hadde et forferdelig langt (2 meter) flatt fordekk (halvdekk) som jeg ikke likte. Måtte gjøre noe med det for å bryte den store flaten.

Tromoey_23_Tangen.jpg

Har revet av så å si alt på min Tromøy 23 for å bygge nytt overbygg. Det var bare et gapende hull igjen, etter at jeg gikk berserk med vinkelsliper og stikksag...

bareethull_15_800x536.jpg

Det var OMTRENT noe slikt jeg hadde forestilt meg. Er ikke god nok til å tegne på PC og mangler riktig program. Dette ble gjort i MS Paint:

malaika_doghouse2.6_800x450.jpg

Her ser du begynnelsen på reisverket. Brukte 30x48 granlekt. Brukte først bare en lekt for å se på fassongen, vinklingen og linjene og hvis jeg likte resultatet så laminerte (limt + skrudd) jeg flere slike lektre inntil hverandre. Hoved-dragerne - du ser de midterste 2 loddrette (som ikke er loddrett...) og de samme i taket - er laminert av 3 slike lekter tilsammen. Dette gir en laminert bjelke på 90 x 48 mm mens de andre er blitt til 60 x 48mm og det er sterkt!

styrhusiraabygg.jpg

Det som er viktig er at det ikke finnes rettvinklede flater. D.v.s. sidene på mitt overbygg heller ca 7º innover mot toppen, 5º forover i bakveggen (mulig at det har blitt litt lite...) og 15º forover i styrhusvinduene. Rette vinkler bør unngås mest mulig! Ellers så har du 2 hovedretninger å forholde deg til:

1.) = Vannlinjen og

2.) = springen i båten

Alle nye linjer som kommer opp , for å fremtre harmonisk, på en måte avstemmes i forhold til disse - det er nå min mening. Dette er spesiellt viktig med en tradisjonell båt, så som din og min. På en mere moderne cabincruiser f. eks. kan man tillate seg mere og gå på akkord mot dette med harmoni og naturlige former.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Og så over til dine spørsmål:

....Hadde regnet med og bygge overbygget av 12mm meranti finer, er det lurt? oerjan2.jpg Lagt til : Hvor langt pleier fordekket og være på slike båter?

For det første: Båten på tegningen er elegant og harmonisk - all æren til han som lagde den! Likte fasongen og harmonien i skrog og overbygg. Når det gjelder lengde på fordekk som du spør om. Det finnes ikke noe fasit på noe her i verden. Spesiellt ikke når det gjelder båter. Det er øyet som ser og øyet som dømmer. Du bestemmer, og dine øyne må være de som avgjør hva du kan leve med.

...Jeg er ute etter hvordan man går frem når man bygger et overbygg... Hva materialer bør man bruke? Bør man plastre osv.

- Jeg lurer nemlig på om jeg skal legge dekk over der hvor overbygget er nå? Eller blir dekket for langt da? Da blir det omtrent 3meter?

Til det siste først. Ja, 3 meter flatt dekk er for mye!

- Til spørsmålet om fremgangsmåten er det mange svar. Personlig så bygget jeg opp styrhuset i reisverk først, før jeg legger platene på. Og skal du bruke 12mm Meranti-finér som MÅ du bruke reisverk under, ellers blir det for svakt!

Hvor mangen plater må jeg regne med og bruke? 5 stk eller noe slikt kanskje? Antar 12mm holder visst jeg har lekter til og stive av?

Om 12mm holder er avhengig av hvor tett du snekrer reisverket og om du har tenkt å plaste utenpå. Har til nå brukt 4 hele plater (244 x 122) av 12mm, 1 plate på 9mm og 2 plater på 15mm...

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hmmm, nå så jeg at du beholder fordekket, syntes bildet i tillegg viste et dekk med mer vannrett rygg, (men bjelker med svai).

Da er det tur og kjør, gammel hytte må rives, all maling på det du beholder må bort osv osv. (kom en grinende unge in av døra her...).

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Takk for flotte svar! :wink:

Han som har tegnet driver som sagt og tegner på data nå... Skroget på den tegningen er ikke helt lik med mitt...

Nå ser tegningen slik ut :

kira01.jpg

kira02.jpg

Ble nok litt langt med 3meter fordekk ja... Da får jeg snekre der det gamle har stått.. Overbygget skal trekkes helt bak til motorkassen.. Må ta meg en tur rundt og se på andre båter hvordan de er bygget.. :smiley:

Skroget har nå fått seg overbygg på tegningen. Mangler litt detaljer men han som tegner holder på... Tror noe som det kan bli bra jeg...

mb_kira1.jpg

Dette tror jeg vil bli veldig bra Sleipner!! :flag:

Hva med å benytt noe mer edelt tre i overbygget????? Eksempelvis teak, Mahogny eller eik???

Dette vil gi ett penere uttrykk etter min mening.

Får du båten din slik, vil du få en utrolig flott skute!

Vivvi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...