28'platgatter Startet 18.April.2008 Link til dette innlegget Startet 18.April.2008 Skal begynne med båten i morra. tenkte jeg skulle begynne med skråget. Noen som har noen tips, synspunkter. Hva bør jeg vaske med osv? Hadde tenkt å gå fram slik: Vaske skråg med slange og kost (såpe?) Når det har fått tørka, matte over hele skråget Tørke over med fille med rødsprit ( evnt takrags) for å fjerne fin støvet. Olje med owatrol d1 og d2. ser ann anntall strøk i forhold til hvor mye det trekker. Under vannlinja: Skrape det som er løst og male et strøk til. Har fakisk brukt bare drygolin på den. Noen forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 Om du ikke skal skrape ned skroget over vannlinja , trenger du ikke å bruke D1, det bruker du bare på bart treverk. Matt ned og klin på to - tre strøk D2, så holder det Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 Om du ikke skal skrape ned skroget over vannlinja , trenger du ikke å bruke D1, det bruker du bare på bart treverk. Matt ned og klin på to - tre strøk D2, så holder det For det første: Du kliner ikke bare på D2 olje på en trebåt!!! :nono: :nono: :nono: :nono: D2 olje er en olje som legger seg utenpå det gamle og blir tilsynelatende blankt. Dette må påføres med varsomhet for at det skal bli blankt og pent. Etter min smak hadde jeg valgt å benytte Edelolje fra samme produsent i stedet. Denne blir blankere. Skal du vaske båten før du begynner å matte vasker du den bare med lunkent vann og klut. La den tørke, matt deretter ned med enten K240 eller K320 slipepapir. Dette gir en fin og slett overflate som er god og lakke på. Før du begynner å lakke / olje vasker du av båten med Rødsprit!!!!!!!! Gir absolutt best resultat. Dette er slik jeg har gjort og anbefaler deg på det sterkeste dette. Sjekk gjerne ut min tråd om Vivvi for bilder av finishen. MVH Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Gabba III Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 Nå var ordet "kline" her brukt i den mening å legge på olje med pensel, to eller tre strøk som jeg skrev... Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 (redigert) Skal til med det samme selv, gå fort over skroget med sandpapir og så lakke. Håper på og få kjøpt noe fint sandpapir imorgen og rødsprit. Da skulle alt være klart. Det tar visstnok ikke mer enn et kvarter/halvtime med sandpapir sa de i havna.. Lurer litt på dette med vasking.. Må vannet være varmt? Redigert 18.April.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
28'platgatter Svart 18.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 har en d2 to olje som skulle være blankere en den vanlige så får prøve den iår. mulig prøve edelolje neste år. noen forslag på hva jeg kan ha under vannlinja? båten går stort sett bare i ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
28'platgatter Svart 18.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 må vell ikke være varmt, men er nok mye bedre med varmt vann. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 Vask med f.eks. Salo eller vaskemiddel for gulv. Greit med varmt vann, jeg bruker temperatur opp mot det jeg greier stikke hendene ned i uten oppvaskhansker. Det du skal fjerne er forurensning og fett for å sikre god heft for nye lakklag (eller Owatrol D2 eller Benar, Owatrol D1 er for bart treverk). Bruk whitespirit på gjenstridige flekker, vask over med såpevann etter dette. Under vannlinje i ferskvann vet jeg ikke, men du slipper pælemark og rur. Giften som er i bunnstoff har vel du ikke bruk for. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sleipner93 Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 Vask med f.eks. Salo eller vaskemiddel for gulv. Greit med varmt vann, jeg bruker temperatur opp mot det jeg greier stikke hendene ned i uten oppvaskhansker. Det du skal fjerne er forurensning og fett for å sikre god heft for nye lakklag (eller Owatrol D2 eller Benar, Owatrol D1 er for bart treverk). Bruk whitespirit på gjenstridige flekker, vask over med såpevann etter dette. Under vannlinje i ferskvann vet jeg ikke, men du slipper pælemark og rur. Giften som er i bunnstoff har vel du ikke bruk for. Okei... Jeg har ikke gass til kokeapparatet for tiden så jeg må se om jeg kan få til varmt vann på en annen måte. Visst ikke får det bare bli kaldt, det er ihvertfall bedre enn ingenting.. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 Er det d2 der fra før skal du slipe over med våtslipepapir nr. 240 Tor jeg det var) dyppet i d1 olje, vask deretter over med fille oppvridd i d1 olje. Nå er du klar til å legg på maks 2 strøk. Skal du ha flere mener jeg det skal lang herde tid til. er det ikke d2 fra før men kun oljet treverk må du mette opp med d1 før du legger på anbefalte antall strøk. 5-6 tror det var, men alt dette står på boksen. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jens_P Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 Okei... Jeg har ikke gass til kokeapparatet for tiden så jeg må se om jeg kan få til varmt vann på en annen måte. Jeg har pleid å ta det med hjemmefra på 10-liters kanne. Tapper varmt vann rett fra krana og blander ut i på opplagstomta. Men jeg trenger ikke frakte vannet med buss. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Gabba III Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 Det er riktig som Jon-Kåre sier, på boksen er det anbefalt våtslipepapir, D1 osv... Men da jeg kjøpte trebåt fikk jeg det rådet at det holder med lett pussing med vanlig sandpapir, og tørking med en fille med rødsprit hver vår før et par nye strøk. Mye kan sikkert sies om dette, men jeg har gjort det i seks år på en gammel snekke, og det har fungert helt fint Mye mindre pes, arbeid og søl! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.April.2008 Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 Jeg er enig. Oppskriften til Jon-Kåre er nok riktig i henhold til oppskriften på boksen, men det blir lett noe griseri. Spesielt synes jeg det er viktig ikke å søle på beslag ol. Jeg bruker derfor kun fint sandpapir og D2. Båten min er rikelig oljet gjennom årene. Derfor holder det nå med ett strøk D2. På ovebygger i mahogny mattsliper jeg, beiser og påfører D2. Jeg blander IKKE beis i oljen slik som mange anbefaler. Jeg synes strukturen i treverket kommer mye bedre frem når jeg beiser på mattslipt flate. Beis blandet i oljen synes jeg blir mer som brunmaling. Ellers er det viktig med beis, ellers blir mahognyen fort gul og skjoldete. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sleipner93 Svart 19.April.2008 Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 (redigert) Jeg har pleid å ta det med hjemmefra på 10-liters kanne. Tapper varmt vann rett fra krana og blander ut i på opplagstomta.Men jeg trenger ikke frakte vannet med buss. Buss? Jeg sykler jeg.. Godværet ser ikke ut til å gi seg! Kan jeg slipe lett over skroget idag og lakke imorgen? Så kan jeg gå bort litt tidlig og få på lakken.. Redigert 19.April.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 19.April.2008 Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 Buss? Jeg sykler jeg.. En kanne (bøtte? ) på hver side av styret. Det er viktig og opprettholde stabiliteten! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
alma Svart 19.April.2008 Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 Godværet ser ikke ut til å gi seg! Kan jeg slipe lett over skroget idag og lakke imorgen? Så kan jeg gå bort litt tidlig og få på lakken.. bare pass på at det ikke er dugg når du lakker, og at ikke det dugger når lakken tørker. da blir den ikke blank Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 19.April.2008 Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 Fått mattet hele skroget nå idag. Brukte P100 papir. Ble ikke varmt vann men det gikk bra for det tror jeg.. Vasker over med rødsprit imorgen før jeg starter og lakke.. Sitér dette innlegget Link to post
28'platgatter Svart 21.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Brukte følgene framgansmåte: Vaske hele båten med varmt vann og såpe, skylle av og tørke. Pusse/matte ned hele båten med pussesvamp Vaske med fille og rødsprit Olje med owatrol D2 Høyglans finish. Detta funka veldig bra. Så var det neste: har råteskade i hekken på båten og må bytte plata. Noen som har noen tips ang materialvalg og framgansmåte? Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 har en d2 to olje som skulle være blankere en den vanlige så får prøve den iår. mulig prøve edelolje neste år. noen forslag på hva jeg kan ha under vannlinja? båten går stort sett bare i ferskvann. Jeg benytter SeaJet 033 bunnstoff. Nå går båten min bare i saltvann da, men dette er det beste jeg har hatt på i bunnen. Plukket av bare en roe i fjor sommer kontra en hel bunn årene tidligere. For meg var dette ett riktig valg og kommer helt klart til å fortsette med dette! Så var det neste: har råteskade i hekken på båten og må bytte plata. Noen som har noen tips ang materialvalg og framgansmåte? Bilder hadde vært fint før en kommer med tips og ideer til deg Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
28'platgatter Svart 21.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 gammelt bilde men en ser fargeforskjell på plata etter der råteskaden er. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 På min 22 fots mahogny båt er var det laget nytt akterspeil før jeg kjøpte den. Det er bygd opp av 2 lag 15X95 eik som er lagt med overlappende lag Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
vivvi Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 På min 22 fots mahogny båt er var det laget nytt akterspeil før jeg kjøpte den. Det er bygd opp av 2 lag 15X95 eik som er lagt med overlappende lag Ville nok godt for denne ja. Limet inn med Sika i alle kanter og hjørner. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Rollerburger Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Jeg har min første vårpuss på trebåt! :) Hvor mange lag bunnstoff legger dere på? Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Jeg har min første vårpuss på trebåt! :) Hvor mange lag bunnstoff legger dere på? Legger bare et strøk som dekker godt! Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Diesel248 Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Sjølvpolerande bunnstoff er bra. Det er ein med snekke som bruker det, han har 6knop fart. Men den er alltid rein under Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.