Jump to content

Vårpussen - Trebåt

28'platgatter

Recommended Posts

nå er hekkplata demontert og ny mahogney til plata har kommet. var et spant som var råttent bak som jeg også må bytte ut.

Treverket var ganske fuktig ifra ifjor og det var en del sopp/mugg der.

Plan videre:

Gjøre reint, skrape vekk gammel lort.

Demontere bakerste spant (var bare skrudd ifra utsiden på bordgangene), lage nytt i malm furu.

vente noen dager til det får tørka litt opp også behandla med antaparasit og mette alt med owatrol d1

Lage ny hekkplate med den gamle som mal. olje med d1 og d2.

Noen forslag og synspunkter?

Demontere bakerste spant (var bare skrudd ifra utsiden på bordgangene), lage nytt i malm furu.

En god, men ikke ufravikellig regel, er å benytte samme tresort som orginalt ved utskifting. Det ligger gjerne noen tanker og erfaringer bak båtbyggers valg av materiale. Bl.a. hvordan treverket arbeider ved varierende fuktighet og hvordan forskjellige tresorter fungerer sammen.

Hvis du har tilgang på "konsulenttjenester" hos båtbygger ville jeg kostet på meg en telefon til. :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

nå er hekkplata demontert og ny mahogney til plata har kommet. var et spant som var råttent bak som jeg også må bytte ut.

Treverket var ganske fuktig ifra ifjor og det var en del sopp/mugg der.

Plan videre:

Gjøre reint, skrape vekk gammel lort.

vente noen dager til det får tørka litt opp også behandla med antaparasit og mette alt med owatrol d1

Lage ny hekkplate med den gamle som mal. olje med d1 og d2.

Høres bra ut dette her. Og i tilegg så benytter du selvfølgelig litt grove treskruer av A4 kvalitet?

Alternativt kan du laminere opp en spant med epoxy lim. Dette gir en sterkere konstruksjon, men om det er noen nødvendighet vet jeg ikke.

Sjekk samtidig om det er noen fuktskader i skrogbordene bak det dårlige spantet, kan være at det også er noe her...

Lykke til!

Vivvi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...