28'platgatter Svart 21.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Ringte hansen og arntzen som har bygd båten og forhørte meg om hekkplata. de anbefalte heltre mahogney slik som det er orginalt. Så da er 1" bord med mahogney bestilt. kommer i morra så fårdemontere den gamle i morra og begynt med å bytte ut. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Regner med at du ikke kaster de gamle! Sikkert mye bra mahogny igjen....(Sikle.. Sikle..) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
28'platgatter Svart 22.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 nå er hekkplata demontert og ny mahogney til plata har kommet. var et spant som var råttent bak som jeg også må bytte ut. Treverket var ganske fuktig ifra ifjor og det var en del sopp/mugg der. Plan videre: Gjøre reint, skrape vekk gammel lort. Demontere bakerste spant (var bare skrudd ifra utsiden på bordgangene), lage nytt i malm furu. vente noen dager til det får tørka litt opp også behandla med antaparasit og mette alt med owatrol d1 Lage ny hekkplate med den gamle som mal. olje med d1 og d2. Noen forslag og synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Demontere bakerste spant (var bare skrudd ifra utsiden på bordgangene), lage nytt i malm furu. Noen forslag og synspunkter? En god, men ikke ufravikellig regel, er å benytte samme tresort som orginalt ved utskifting. Det ligger gjerne noen tanker og erfaringer bak båtbyggers valg av materiale. Bl.a. hvordan treverket arbeider ved varierende fuktighet og hvordan forskjellige tresorter fungerer sammen. Hvis du har tilgang på "konsulenttjenester" hos båtbygger ville jeg kostet på meg en telefon til. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
28'platgatter Svart 23.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Spantene er laget i eik foruten konstruksjonen bak i hekken, der er alt laget i furu. mulig pga de kraftige kostruksjonene. legger ut bilde.. Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 nå er hekkplata demontert og ny mahogney til plata har kommet. var et spant som var råttent bak som jeg også må bytte ut. Treverket var ganske fuktig ifra ifjor og det var en del sopp/mugg der. Plan videre: Gjøre reint, skrape vekk gammel lort. Demontere bakerste spant (var bare skrudd ifra utsiden på bordgangene), lage nytt i malm furu. vente noen dager til det får tørka litt opp også behandla med antaparasit og mette alt med owatrol d1 Lage ny hekkplate med den gamle som mal. olje med d1 og d2. Noen forslag og synspunkter? Høres bra ut dette her. Og i tilegg så benytter du selvfølgelig litt grove treskruer av A4 kvalitet? Alternativt kan du laminere opp en spant med epoxy lim. Dette gir en sterkere konstruksjon, men om det er noen nødvendighet vet jeg ikke. Sjekk samtidig om det er noen fuktskader i skrogbordene bak det dårlige spantet, kan være at det også er noe her... Lykke til! Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
28'platgatter Svart 24.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2008 der var det fukt skader der også desverre. ikke råttent men var noe på gang der. får la det tørke opp litt også behandle med antiparasit og owatrol. har ikke epoxy lim men har ekspanderene polyretan lim, gjør vell samme nytta det? Sitér dette innlegget Link to post
28'platgatter Svart 24.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2008 Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 24.April.2008 Link til dette innlegget Svart 24.April.2008 Ein bred og fin båt Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.