Jump to content

Hvor mange "jugeknop" er akseptabelt i en annonse?

fiskebat

Recommended Posts

For min del er det ikke greit med en eneste jugeknop i annonsene. Noen skriver opp det høyeste de noen gang har lest av under gunstigste forhold og det er jo ikke feil men jeg vil nok heller ha sett mere på marsjfart. Men er det noen som kjøper en båt idag som ikke prøver båten i toppfart? Det vil jo være interessant å høre hvordan motoren går også vil jeg tro......

Noe skryt på farten er nokk ganske normalt etter hva jeg kan se. Men det avsløres jo ganske enkelt under prøvekjøring. Verre er det med de totalt misvisene forbrukstall som angis i visse anonser. Serlig når man ser båter med store bensinmotorer anonsert opgis det ofte et forbruk du knapt får motoren til og gå på tomgang på. Dette er ikke like enkelt og kontrolere under prøvekjøring.

Var med en kolega som skulle kjøpe en slik, vi tok med en målekanne for og kontrolere forbruket på toppfart og marsfart. Men da selger ble klar over det fikk vi ikke prøvekjøre båten i det hele tatt.

Redigert av BMP (see edit history)

For ditt tilfelle Astor er det sikkert lurt å legge seg litt lavere i forhold til max oppnådd hastighet. Dermed vil kjøperen bli positivt overrasket og lettere gå videre i kjøpsplanene. Jeg har opp gjennom årene hatt en god del erfaring med både Scand Baltic og Scand Atlantic og kjenner noe til fartspotensiale med forskjellige motorer. Jeg synes ikke det er noen god start på vurdering av et båtprosjekt når man ser at motorstørrelse, båttype og oppgitt fartspotensiale ikke stemmer overens. Sist jeg så på Finn.no fant jeg 15 stk. NW 900 hvor maks fart varierte mellom 17 - 27 knop. En potensiell kjøper som velger din båt vil da sikkert bli overrasket over litt ekstra fart - dersom farten er viktig.

En potensiell kjøper som velger din båt vil da sikkert bli overrasket over litt ekstra fart - dersom farten er viktig.

Denne logikken holder neppe vann. Dersom farten er viktig, kommer vel antagelig denne kjøperen aldri til å gidde å se på båten som går mye tregere enn de andre tilsvarende båtene? Eller hva tror du, Roald.

Jeg fatter ikke problemet. Oppgi farten båten gjør. Punktum. Ikke er det vanskelig heller, for jeg har hørt at det finnes noen satelitter 50.000 kilometer over kloden som kan fortelle nøyaktig hvor fort båten går. En slags teknisk nyvinning av noe slag, sies det.

Jeg vet. Vi kjørte regatta med motorsnekker i Moss i mine yngre dager. En alvorlig repr. fra regattakomiteen entret båten og tok tiden fra Rosnestangen til Kjellandsvik, med retur, der merkene for kvartmila står. Bånn pinne! For så å dele tiden på 2. Gjennomsnittshastigheten ble lagt som grunnlag for 100%

"Gubby" vant aldri og satte opp en gedigen vandrepokal for "beste" 12. plass! :crazy: Det var tider det. :smiley:

mvh Astor som gjerne blir med på en ny regatta for å mimre gamle dager.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

• 1 måned senere...
Er ikke enig i at de fleste annonser på finn er edruelige med anngivelse av toppfarten som for mange er svært vikktig når de skal kjøpe seg båt.

Mener farten skall måles bortover vannflaten , disse 52 knopopnådd på en 200 hk diesel på en 23f båt må da vere målt i fritt fall ?

Type Skjærgårdsjeep/landstedsbåt

Merke Hydrolift

Modell F-23

Årsmodell 1997

Lengde (fot) 23

Lengde (cm) 701

Motormerke Steyr 236

Motortype Innenbords

Motorstr. (HK) 206

Drivstoff Diesel

Materiale Annet

Farge British Racing green

Sitteplasser 7

Soveplasser 2

Maks fart 52 knop

Les mer på Sesam

Bilder av Hydrolift F-23

Nettsøk om Hydrolift F-23

Har snakket med selger og han har dette å si om båten`s fart:

Alene i båt m/ halv tank kjørte jeg 53.4 knop en vei og 51 knop retur. snittet er ca 52 knop GPS målt selvfølgelig. Min båt er bygget i Divinycell som er lettere og tynnere enn glassfiber. Har prøvd F-23 m/ V8 350 mag. som så vidt runda 50 knop.

Her er en artikkel om nøyaktig samme båt. Tall aviker noe av en eller annen grunn.:http://www.vimenn.no/baat/article4937.ece

Har vært inne på tanken på kjøpe denne båt, men grunnet ingen erfaring om hvilke kostnader som vil ligge til grunn med en slik maskin. Noen som har noen råd/tanker på om dette er en båt jeg ville kunne rekne større vedlikeholds kostnader? Motor skal være gått 650timer. Noen som synst det er mye/lite? takker for svar

Redigert av Hattlis (see edit history)

Hydrolift er veldig bra båter, noe av det beste i sin klasse. Har kjørt flere modeller, også noen gamle. De er lette og kan se litt spinkle ut, men er bygget i stivere materialer og dermed lettere/tynnere. Kjørte en F21 i 55 knop med 140 hk motor. Og for sammenligningens skyld, vi har nå en Ibiza 24 med 300 hk, den gjør akkurat 52 knop. Tror på Hydrolift og 52 med 230 hk.

Når det gjelder Steyr har vil de fått pen omtale flere ganger, 650 timer er ikke mye hvis den har vært godt vedlikeholdt og lagret. Fartspotensialet i båten er så heftig at du kan være helt sikker på at den ikke har gått på full gass så mye av tiden. I motsetning til båter som klarer akkurat 30 knop, der kan du regne med at motoren har mange av timene sine på full blæst. Ta med en servicemann hvis får til, kan gi deg en vurdering av motoren.

Du har et mye dårligere utbygd serviceapparat enn for Volvo Penta, men på den andre siden har ikke VP noe kanonrykte for tiden.

Da jeg solgte båten min for 2 år siden skrev jeg i annonsen "Toppfart er oppgitt av fabrikken til 36 knop, men det må være med tomme tanker, optimal propell, medvind, medstrøm og mens man holder pusten. Til daglig, med normal last, oppnår vi vanligvis rundt 32 knop."

Det ligger pt. 14 stk. slike Ibiza 21 Touring på Finn, som alle har identisk motor. 5 av disse påstår 36 knop, 3 stk. påstår 35 knop, 4 stk. påstår 34 knop, 1 sier 33 knop, og 1 sier 32 knop. Jeg tror at bare de to siste er realistiske.

Ingen!

Jeg gidder ikke lese alle innleggene her, så vennligst ha meg unskylt dersom jeg gjentar noe som allerede er sagt.

Farts prøver er særdeles viktig ved et nybygg. Det har økonomisk betydning for reder og befrakter. Og det er store penger.

Ved et lystbåtkjøp er et anderledes. Dersom konrakt hastighet (hvis den ogverhodet finnes) er 12 knop og loggen viser 10 så sier bygger'n øøhHh Her må vi ta hensyn til strøm( Selv om prøven foretas på Mjøsa) og - vi får ta en "Fartsmil"! (Overtakelse uten Fartsmil :headbang: ) Og når fartsmila ubømhørlig bekrefter 10 knop, sa sier bygger'n " øøhHh - Den ligger litt tungt i vannet. Mye bunkers - vet du. Og eier nikker bekreftende (Idiot).

Så, hvor mange jugeknop er akseptabelt? ingen, Ingen, INgen, INGen, INGEn, INGEN. Åffer ere så vanskli å forstå det?

Vil ikke vaere saa bombastisk som 2nd Trikkern.

Ett tenkt tillfelle.

Jeg setter baaten til salgs paa vaaren. Ligget paa land hele vinteren og torket ut. Nypusset med nytt bunnstoff.

Tar en test tur og farten ligger paa en 17 - 18 knop. Jeg setter inn annonse paa Finn, i rubrikken Max fart setter jeg 17 knop.

Salgsmarkedet er tregd saa det er ikke maye respons. Jeg er mye avgaarde og reiser saa baaten blir liggende mye stille.

Men endelig i slutten av September kommer det en som er veldig inntrisert i baaten.

Paa proveturen saa greier vi saa vidt aa komme opp i 13-14 knop. Har jeg da juge knop i annonsen? Skulle jeg justert ned max fart i annonsen etter som tiden gaar og ikke noe salg?

Med min baat. Saa faller max fart med en 2 -3 knop i lopet av sesongen. Det er 20% fartsreduksjon fra April til September.

Og saann tror jeg det er mange som har det. I allefall de av oss med undermotoriserte halvplanere.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Går det 17 gps kn under normale forhold så gjør den det.

For som du sier selv,

Jeg er mye avgaarde og reiser saa baaten blir liggende mye stille.

Den er vel grodd da sikkert, og slikt vet jo det fleste at båter gjør. Så ser ikke på det som ett problem.

Forøverig så kan jeg si at min har nå ligget ute helt siden i fjor sommer, og enda ikke grodd. Bare litt slim, og ikke mistet fart.

Det finnes to toppfarter; tom og ferielastet.

tom blir opgitt i annonsene, ferielastet brukes i praksis.

Så har du to marsjfarter; marsjfart og kosefart.

marsjfart er den farten ved det høyeste turtall produsenten anbefaler brukt over tid, kosefart er den farten det er mest behagelig å kjøre båten i, både mht støy, vibrasjoner og økonomi...

Slik ser jeg på det

Min båt:

Tom: 16 knop

ferie: 13 knop

marsj: 12 knop

kose: 9 knop

29 fot halvplaner med 155hk ford

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...