EMILIAN Startet 21.April.2008 Link til dette innlegget Startet 21.April.2008 Lurer på om noen vet hvor en får tak i dørkplater i Bergen? Har i dag en hvit folie med nating, og kunne godt tenkt meg å legge ny dørk på denne. Bruke dørklukene som mal og legge nytt. Men med laminat med nating får en jo stygge skjøter. Noen som har gode råd for hvor,hva og hvordan Sitér dette innlegget Stolt Fjordeier:) Link to post
vivvi Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Ser at det er mange her på forumet som har laget dørkplater ut fra finerplatene som de bl.a. selger hos maritim. Her må en selvfølgelig lage rammer rundt for å få de pene, men dette skal være en relativ grei jobb. Selv har jeg benyttet furu som jeg har limt på meranti finer og laget alle dørkplatene fra bunnen av selv. Dette fungerer og er veldig enkelt å gjøre, men krever en del jobb. Dette kan en selvfølgelig også gjøre med teak. Søk litt i trådene og du vil finne mange tips Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
TrondT Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 (redigert) Dørkplater hos Maritim på Laksevåg er jo et alternativ. Du kan sikkert få hos Marinesenteret i Sandviken også... TrondT ...og igjen er noen raskere på labben... :-) Redigert 21.April.2008 av TrondT (see edit history) Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
EMILIAN Svart 21.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Hei:) Takker for alle gode svar:) Har og tenkt på Maritim butikken, men å lage ramme rundt laminaten blir ille mye arbeid:( Har hørt om en butikk i Blomsterdalen utenfor Bergen som har en sort finer som var enkel å bruke Sitér dette innlegget Stolt Fjordeier:) Link to post
TrondT Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Har hørt om en butikk i Blomsterdalen utenfor Bergen som har en sort finer som var enkel å bruke Kom gjerne tilbake med alternativer til Maritim TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Arvid_A Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 (redigert) Hei "EMILIAN"! Hvis du søker på forumet vil du finne mye om dette, bl.a. denne tråden. Jeg hadde samme vinylbelegget som du har (Nautolex?). Dette rev jeg av i fjor vinter og limte strimler av 6mm merantifiner på de gamle dørkplatene. Fineren ble beiset og lakket 3-4 strøk, fuget og så lakket 7-8 lag til. Kantene på platene ble smurt inn med epoxy. Etter en sesongs bruk ser dette fremdeles helt bra ut. Noen mener at en slik løsning ikke har noe i båt å gjøre, så vi får se. Jeg benyttet noe av samme prinsippet i den forrige båten, og det holdt veldig bra de 4-5 årene før den ble solgt. Man må jo være litt oppmerksom på at det ikke blir liggende mye fuktighet i lengere tid, men det ønsker man jo uansett ikke at det gjør. Med kalesje så bør dette være håndterbart. Det er også klart at en slik løsning med relativt tynn dekkfiner ikke gir noen slipemuligheter hvis man får hakk og striper. Man må derfor passe på at lakkskiktet til enhver tid er tilstrekkelig tykt. Lykke til med prosjektet! Her er et bilde av dørken i båten vår: Redigert 22.April.2008 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.