Jump to content

kobling av Raymarine C80/GPS/autopilot/VHF...


Framtia

Recommended Posts

Jeg har et spørsmål vedr bruken av NMEA utgangen på min C80.

 

Har i dag kun en seatalk kabel koblet til plotteren, så GPS-signalene må komme via den. Kontrollenheten til autopiloten er montert nede i kabinen, og jeg mangler tilkobling av signal til DSC på VHFen som også er montert nede. Kan dette hentes fra kontrollboksen til autopiloten, eller må jeg trekke ledning fra NMEA-utgangen på C80 (ute)?.

 

(forøvrig har jeg veldig lyst til å oppgradere fra C80 til E80, noen som trenger en pent brukt plotter?)

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Ja, det kan du.

 

Desverre er NMEA inn- og utgangen på Raymarine plotterne ikkje uavhengige av kvarandre. Dvs. at dersom du kjører f.eks AIS på inngangen med høy hastighet, blir det samme hastighet på utgangen. Eg har på grunn av dette gjort som du planlegger, hentet signalet til VHFen fra autopiloten.

 

Eg slit litt med dette. Dei innvolverte partar er ein VHF, RAY55E, ein multifunksjonsskjerm, C80, ein AIS receiver, EASY AIS og ein kurscomputer S3. Problemstillinga er som følgjer. Eg har AIS på 38400 baud som gjer beslag på NMEA inn/ut på C80'n min. Har tatt ut NMEA-ut på kurscomputeren og kopla denne på NMEA-inn på VHF'en, får fortsatt meldinga NO GPS i displayet på VHF'en. Har målt NMEA-ut ledningane og det går signal der. Spørsmålet er berre kva signal dette er og kva hastighet dei har.... VHF får i alle fall ikkje det han vil ha.... Veit du korleis ein kan sette baud-rate osv på kurskomputeren sine NMEA ut/inngangar?

 

--

halo

Redigert av halo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ledningene som du får riktig signal til VHF er gul og sort men er redd du må sette ned baud til 4800 for at VHF skal tolke dette men da går kanskje det ut over Ais saken din ... :confused:

men det er det flere her som kjenner bedre til en meg her inne :seeya:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Ledningene som du får riktig signal til VHF er gul og sort men er redd du må sette ned baud til 4800 for at VHF skal tolke dette men da går kanskje det ut over Ais saken din ... :confused:

men det er det flere her som kjenner bedre til en meg her inne :seeya:

 

Jepp det er det som er utfordringa. AIS og DSC trafikken går ikkje saman. Eg har kopla først AIS saken til C80'en og det funka greitt ( 38400 baud, dette sett ein i integrasjonsmenyen på C80'en). Så valgte eg som du seier 4800 baud og kopla på VHF, og fekk posisjon, fart osv i displayet på VHF'en. Men når eg så koplar VHF'en til kurscomputeren får eg ingenting displayet på VHF'en, "NO GPS" står det. Så det eg lurer på er om det er mogeleg å konfigurere kurscomputeren på ein eller annan måte, kanskje baud-raten er feil på NMEA utgangen på kurscomputeren.......

Link to post
Share on other sites

Det går fint å koble disse enhetene sammen. ( GPS signal kommer normalt via sea talk forbindelsen).

Til autopilot bruker du kun sea talk.

Fra C80 til AIS kobler du inn på 38400 inngangene.

Fra AIS 4800 inngang/utgang kobler du signal til VHF (gul og grønn).

38400 baud må spesifiseres i C80 setup.

Redigert av hyse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg har koblet det slik det er beskrevet, NMEA ut fra Raymarine S1G Autopilot til NMEA inn på ein Standard Horizon GX1500E VHF.

 

Du kan ikkje (som eg har funnet ut) stille baudrate på Raymarine sin autopilot sin NMEA, den sender/mottar på 4800. Før eg koblet sjekket eg at VHFen kunne lese posisjonssetningene som piloten sender. Den sender GGA og GLL, VHFen kunne lese begge disse.

Link to post
Share on other sites

OBS: Ser du har eit S3 system. Da har du to NMEA utganger. Eg TROR du da er nødt til å bruke utgang nummer 2... (Dersom eg forstår manualen rett)

 

Du har aldeles rett ! GPS data går som du har klart å lese deg til, og som eg ikkje klarte :) (kvar fann du det ? ) på NMEA 2 utgangen.... No er alt i i orden !

 

Takk så mykje !

 

God tur Vidare !

 

--

halo

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Hei

jeg planlegger samme oppsett som HALO

Men...jeg har den nye kurscomputeren (SPX 30). Denne ser ut til å ha kun 1 NMEA inn/ut. Jeg får derfor samme problem.

Er det noen som vet om AIS mottagere som kan gi ut f.eks NMEA 2000? Jeg kan i så fall koble denne inn på Seatalk NG nettverket (tror jeg)

Alternativet blir vel ennå en "boks" med NMEA multiplexer!

 

Kan forøvrig ikke fatte at en Raymarine VHF ikke ha seatalk inngang

Link to post
Share on other sites

Hei

jeg planlegger samme oppsett som HALO

Men...jeg har den nye kurscomputeren (SPX 30). Denne ser ut til å ha kun 1 NMEA inn/ut. Jeg får derfor samme problem.

Er det noen som vet om AIS mottagere som kan gi ut f.eks NMEA 2000? Jeg kan i så fall koble denne inn på Seatalk NG nettverket (tror jeg)

Alternativet blir vel ennå en "boks" med NMEA multiplexer!

 

Kan forøvrig ikke fatte at en Raymarine VHF ikke ha seatalk inngang

 

Du skal ikkje vurdere ein kombinert AIS/VHF då ?

 

--

halo

Link to post
Share on other sites

Raymarine har en boks som konverterer mellom SeaTalk og NMEA som heter PC/SeaTalk/NMEA Interface Box

Plugg den inn i SeaTalk nettverket og hent ut alle data som går i nettverket i NMEA format.

Veldig kjekt om du f.eks. har PC på kartbordet og selfølgelig for tilkopling av VHF.

Det beste er at du kan ha signal inn på VHF'en uten at plotteren står på.

 

Her er manualen til boksen

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

henter opp igjen denne tråden, har byttet ut en del utstyr siden sist - men fortsatt er det ting som ikke spiller sammen.

 

Oppsettet nå er en E80 i cockpit, mens nede ved kartbordet står en ICOM M505 VHF, kontrollenheten til en S2 Course computer, et ST60 multi display og en AIS-transponder.

 

Jeg klarer ikke få få tolkbare signaler ut fra hverken kurscomputeren eller NMEA-utgangen på multiinstrumentet for å gi VHFen posisjonsdata (har prøvd alle NMEA-utgangene på S2'en). Jeg antar at dette skyldes at det er Seatalk og ikke NMEA-signaler som overføres. Jeg har også prøvd å ut posisjon fra NMEA-koblingen som går fra AIS-transponderen til E80'en uten å ha fått det til. Kan det skyldes at denne benytter 38,400 baud. Er jeg nødt til å skaffe en slik konverter som GeirT viser til.

 

Hvis noen har tips blir jeg glad..

og

hvis har en NMEA-kabel for E80 liggende så si ifra....

 

heisann - det rima...

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Løfter denne igjen...

 

Tolker beskrivelsen av NMEA-kabelen til E80'en (som jeg altså mangler) at grønn og hvit ledere er for NMEA-input, og det er vel her de to utgangene fra AISen skal kobles opp med overføringsrate 38,400 baud. Vil jeg da kunne hente ut posisjonsdata til VHFen fra brun og gul leder, eller skal jeg kjøpe PC/Sealtalk/NMEA konverteren?.

 

nmea0183cable.jpg

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Brun og gul gir samme signalene og du for fra interfaceboks. I egen båt bruker jeg disse ledningene til posisjon på 2stk VHF med 14m lang kabel fra E80 og funkerer de utmerket. Noen forhandlerer anbefaler deg kannskje interface men jeg ser ikke hensyn med de. Kabel følger med plotter og vis du har ny båt skal du spørge selger hvor den er.

Link to post
Share on other sites

Alternativet er som vi har diskutert tidligere å anskaffe en saparat GPS antenne til VHFen(e) med SiRF-Star-III chipset. Disse er nå rimelige, funksjonelle og gir i tillegg trygghet om den andre skulle ryke. Du vil da ha tre GPS-antenner, men slik blir det med AIS-sender, GPS-mottager til Raymarine E-serien og VHF. Fremtidige modeller av Raymarine G-serien vil sikert få integrering av GPS-signalene, men prisen på denne serien er relativt høy. Jeg avventer utviklingen av rimeligere GPS-basert kompasskurs.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå omsider fått GPS-signal inn på VHFen, men disse kunne ikke hentes fra NMEA0183-utgangen på plotteren siden denne må settes til 38400 baud for AIS (klarte å få hentet signalet fra kurskomputeren). ICOM har gitt meg info om at den kun takler 4800 baud).

 

Men fortsatt er det problemer her. Jeg klarer nemlig ikke å få AIS-signalene inn på plotteren. Jeg skjønner ikke hva problemet kan være da jeg har dobbelsjekket kablingen, sjekket at det kommer spenning frem til NMEA-inngangen, videre er baud rate satt til 38400, videre er både AIS og plotter re-startet. Jeg finner ingen beskrivelser i manualene om andre innstillinger som kan ha betydning for dette.

 

Tips?

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...