Jump to content

kobling av Raymarine C80/GPS/autopilot/VHF...


Framtia

Recommended Posts

Jeg har et lite "program" (del av et større prosjekt) som leser !AIVDM på en serieport og parser det til klartekst. Det kan brukes i stedet for HT til å teste utgangen på en AIS.

Den eneste fordel programmet har ovenfor HT er at det har "hukommelse". Navnene på kjente båter og MMSI lagres, så kjente båter kommer opp med navn med en gang. Kult, men helt unyttig.

Link to post
Share on other sites

Det er en uvanlig form for NMEA 183. Data mellom hver separator (,) er kodet i 6 bit ASCII, men "bit stuffet" til å bli 8 bit ASCII, som er det du ser på skjermen.

 

For å lese data må man: (dette gjelder altså mellom hvert "," tegn i NMEA setningen)

 

Konvertere tilbake til 6 bit ASCII

 

Den binære verdien for hvert tegn "skjøtes" sammen til en lang bitstrøm.

I denne bitstrømmen ligger f.eks MMSI nummeret som et binært tall fra posisjon 8 til 38.

 

Eksempel på den delen av en AIVDM settning som inne holder MMSI.

Hele setningen med den relevante delen uthevet. !AIVDM,1,1,,A,14eG;o@034o8sd<L9i:a;WF>062D,0*7D

 

000001000100101101010111011100001010010000000000000000000000110111001000110111100001101000011100 011101110010011111101011110000110101010111010000000000001000011000011011

 

Dvs. 010010110101011101110000101001 som er 316005417

 

Denne siden er informativ for de som ønsker mer info.

 

Vedr. Algoritme. Den første delen, fram til den lange bitstrømmen er en enkel algorime. Jeg hars krevet min egen.

 

Men derfra er dekodingen unik for de enkelte setningene som jo inne holder forskjellige data.

 

Det eneste som er felles er "plasseringen" av MMSI nummeret.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

mitt problem er da løst. Ved å koble meg til med hyperterminal kunne jeg lese av signalet, og så var det bare å koble til de to lederne til de forskjellige pin på rs232 inngangen og jeg oppdaget da at positiv og negativ er byttet om på skjemaet som følger med AISen. Morro med elektronikk når en lykkes, men ellers ikke.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

....og jeg oppdaget da at positiv og negativ er byttet om på skjemaet som følger med AISen.....
Nøyaktig det samme var situasjonen for meg. Men jeg bruker ikke hyperterminalen i det daglige oppsettet. Jeg har som nevnt tidligere separat GPS til VHF.

 

 

horten20sept2008a.jpg

 

 

Du kan kanskje kalle opp Trafikkontrollen i Horten og høre om de ser din AIS.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Løfter denne. 

Jeg har en Raymarine C80 som bruker Raymarine Raystar130 GPS med Seatalk til Seatalkng konverter boks. Det jeg lurer på er å bruke NMEA inn/ut koblingen til VHF med DSC, siden den er på 4800 baud. Bruker SH 1300DSC.

Men om jeg skal senere ha AIS, blir det da problemer og koble den til på Seatalkng nettet? 

Blir vel låst til Raymarine sin AIS eneste, siden det er Seatalkng koblinger.  

Link to post
Share on other sites

C Classic har litt problemer med AIS over NMEA 2000 (SeaTalk ng), noe av informasjonen om AIS målene blir tapt. Virker fint med NMEA 183. Mange AIS transpondere har innebygd NMEA multiplexer,du kan da koble VHF til AIS og så vil begge da kommunisere over samme NMEA 183 linjer på 38400 baud. Jeg har em-trak B100 som har samme innmat som Raymarine AIS-650, de har begge NMEA 183 multiplexer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...