roaldbj Svart 18.April.2009 Del på Facebook Svart 18.April.2009 Denne lenken som 2nd Trikker'n viser til var interessant: http://rl.se/aivdm. Den kan i praksis kanskje bli noe tidkrevende i bruk? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.April.2009 Del på Facebook Svart 18.April.2009 Jeg har et lite "program" (del av et større prosjekt) som leser !AIVDM på en serieport og parser det til klartekst. Det kan brukes i stedet for HT til å teste utgangen på en AIS. Den eneste fordel programmet har ovenfor HT er at det har "hukommelse". Navnene på kjente båter og MMSI lagres, så kjente båter kommer opp med navn med en gang. Kult, men helt unyttig. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.April.2009 Del på Facebook Svart 18.April.2009 leser !AIVDM på en serieport og parser det til klartekst. Vet du tilfeldigvis også hvordan data er komprimert? Algoritme? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.April.2009 Del på Facebook Svart 18.April.2009 (redigert) Det er en uvanlig form for NMEA 183. Data mellom hver separator (,) er kodet i 6 bit ASCII, men "bit stuffet" til å bli 8 bit ASCII, som er det du ser på skjermen. For å lese data må man: (dette gjelder altså mellom hvert "," tegn i NMEA setningen) Konvertere tilbake til 6 bit ASCII Den binære verdien for hvert tegn "skjøtes" sammen til en lang bitstrøm. I denne bitstrømmen ligger f.eks MMSI nummeret som et binært tall fra posisjon 8 til 38. Eksempel på den delen av en AIVDM settning som inne holder MMSI. Hele setningen med den relevante delen uthevet. !AIVDM,1,1,,A,14eG;o@034o8sd<L9i:a;WF>062D,0*7D 000001000100101101010111011100001010010000000000000000000000110111001000110111100001101000011100 011101110010011111101011110000110101010111010000000000001000011000011011 Dvs. 010010110101011101110000101001 som er 316005417 Denne siden er informativ for de som ønsker mer info. Vedr. Algoritme. Den første delen, fram til den lange bitstrømmen er en enkel algorime. Jeg hars krevet min egen. Men derfra er dekodingen unik for de enkelte setningene som jo inne holder forskjellige data. Det eneste som er felles er "plasseringen" av MMSI nummeret. Redigert 18.April.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 18.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2009 mitt problem er da løst. Ved å koble meg til med hyperterminal kunne jeg lese av signalet, og så var det bare å koble til de to lederne til de forskjellige pin på rs232 inngangen og jeg oppdaget da at positiv og negativ er byttet om på skjemaet som følger med AISen. Morro med elektronikk når en lykkes, men ellers ikke. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
GeirT Svart 18.April.2009 Del på Facebook Svart 18.April.2009 Veldig bra med slike aha-opplevelser vel Fint du fikk det til. Og jeg kjenner meg igjen med problemet med lang vei til båten. Har nesten 5 mil selv. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
roaldbj Svart 18.April.2009 Del på Facebook Svart 18.April.2009 ....og jeg oppdaget da at positiv og negativ er byttet om på skjemaet som følger med AISen..... Nøyaktig det samme var situasjonen for meg. Men jeg bruker ikke hyperterminalen i det daglige oppsettet. Jeg har som nevnt tidligere separat GPS til VHF. Du kan kanskje kalle opp Trafikkontrollen i Horten og høre om de ser din AIS. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.April.2009 Del på Facebook Svart 18.April.2009 ser både Framtia o Astor........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Framtia Svart 18.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2009 og når er den tredje musketeren på nett? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gunga Din Svart 18.April.2009 Del på Facebook Svart 18.April.2009 snart....sjösätter imorgon....... sen er det bare resten kvar....nytt salongsbord som skall på plass.....sen nytt vindinstrument...osv og AISen.....den kommer, men "Kapten! Orsa kompani lovar ingenting bestämt." Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Medås`n Svart 1.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2015 Løfter denne. Jeg har en Raymarine C80 som bruker Raymarine Raystar130 GPS med Seatalk til Seatalkng konverter boks. Det jeg lurer på er å bruke NMEA inn/ut koblingen til VHF med DSC, siden den er på 4800 baud. Bruker SH 1300DSC. Men om jeg skal senere ha AIS, blir det da problemer og koble den til på Seatalkng nettet? Blir vel låst til Raymarine sin AIS eneste, siden det er Seatalkng koblinger. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 1.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2015 C Classic har litt problemer med AIS over NMEA 2000 (SeaTalk ng), noe av informasjonen om AIS målene blir tapt. Virker fint med NMEA 183. Mange AIS transpondere har innebygd NMEA multiplexer,du kan da koble VHF til AIS og så vil begge da kommunisere over samme NMEA 183 linjer på 38400 baud. Jeg har em-trak B100 som har samme innmat som Raymarine AIS-650, de har begge NMEA 183 multiplexer. Sitér dette innlegget Link to post
Medås`n Svart 2.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2015 Blir ikke det litt kræsj da siden VHF bruker 4800 mest AIS bruker 38400 ? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 2.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2015 Multiplekseren tar i mot data fra VHF på 4800 baud og kombinerer det med AIS data og sender ut på 38400 baud. Sitér dette innlegget Link to post
Medås`n Svart 2.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2015 Ok. Men ser du kan få Digital Yacht gps som kan sende 38400 baud og .. Så er vist flere muligheter her.. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 2.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2015 Alle AISer kommuniserer på 38400. Digital Yacht 2000 bruker samme AIS modul fra SRT som em-trak B100, så funksjonaliteten er identisk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.