GeirT Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 Jeg finner ingen beskrivelser i manualene om andre innstillinger som kan ha betydning for dette.Tips? Er det en AIS mottaker eller transponder ? Husker jeg rett så sendes ikke AIS info ut hvis du f.eks. mangler GPS data inn på en transponder. Ellers har du vel: Dobbeltsjekket polariteten på lederne fra AIS'en inn på NMEA på plotteren og at du har valgt AIS38400 på plotteren. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Framtia Svart 16.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2009 Det er en Transas transponder, og sending og mottak av data funker fint. Det er kun to kabler ut fra denne som skal hhv til NMEA input -ve og +ve (dvs til grønn og hvit leder på NMEA-kabelen). Har sjekket baudrate både i transponderen og i E80en, og begge er satt til 38.400. Dette burde være plankekjøring, men jeg er kanskje ikke så stødig i eletronikkfaget som det en kanskje må være for å være båteier som har dilla på duppeditter... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
GeirT Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 Det er en Transas transponder, og sending og mottak av data funker fint. Det fulgte sikkert med både serie-kabel (9 pins plug i endene) og programvare sammen med transponderen. Om du installerer dette på en LapTop og kopler opp, burde du kunne lese AIS data fra transponderen. Isåfall vet du at transponderen sender ut data på serie-porten. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Framtia Svart 16.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2009 (redigert) ja, det har jeg sjekket. Jeg får inn en to-tre andre båter i programvaren, så det er kun visningen av disse i plotteren som mangler. Jeg kan her også sette annen baud rate, og jeg testet raskt med 4800 både her og i plotteren uten at det hjalp noe mer. Det jeg ikke har sjekket er om jeg har spenning også gjennom NMEA-kabelen/kontakten, jeg målte bare ved skjøten der kabelen trukket frem til plotteren ender. Redigert 16.April.2009 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Servicemannen Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 Du skal måle litt over 5volt spenn på signalene mellem plus og minus i NMEA0183. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
JRK Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Hei, Låner denne tråden litt da det sikkert er folk som har samme oppsett her som meg. Jeg har samme løsning med C80, Ray 54 VHF, ST 6002 Autopilot. I tillegg har jeg radar tilkoplet C80. Det blir hevdet at for at ARPA funksjonen skal virke best, bør man bruke NMEA inngangen på C80 til å lese kurskomputeren (Heading). NMEA signalet er visstnok mye kjappere en Seatalk signalene. Er det andre som har Radar og har prøvd ut om det virkelig er noen forskjell på om man kjører heading på NMEA kontra Seatalk? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Vis man legger radarbilden over kart bør man koble NMEA fra pilot til plotter, ellers hekker radarbilden altid etter på slep. SeaTalk går på 12v og pulsen er sterk og mer treg. NMEA0183 har 5v og litt mer fart. NMEA2000 er saken vis man skal unslippe den koblingen, der går pulsen på 2v med stor hastighet. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
JRK Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 NMEA2000 er saken vis man skal unslippe den koblingen. Hei og takk for svar. Hva mener du egentlig her Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 NMEA 2000 er CANbus. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Nå er jeg forvirret. Canbus er layer 2 i OSI. (og benyttes i NMEA2K) Seatalk og Simnett er proprietære NMEA2K lignende løsninger. Hva er deres Data Link Layer? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 (redigert) Seatalk 2, Seatalk ng og SimNet er alle NMEA 2000 løsninger som bruker ustandard kabling og konnektorer men som funksjonellt støtter NMEA 2000. Hvis en ser på lista over NMEA 2000 sertifiserte produkter er både Raymarine E-serien og Simrad sine autopiloter og CX serie plottere med SimNet listet. NMEA 2000 sertifiserte produckter Jeg kjøpte en Maretron E-Serie til NMEA-2000 Micro-C adapter kabel som jeg plugget inn i min E-80 så jeg har ingen Seatalk 2 eller Seatalk ng kabler i mitt system. Oppdateringsfrekvens for heading er 1Hz for Seatalk og 5 eller 10Hz for NMEA 183 avhengig av pilottype. Må bruke NMEA-183 (eller NMEA 2000) kabling for å få bra radar overlay og MARPA funksjoinalitet. Jeg kjører NMEA 2000 fra headingkompasset til E80 slik at jeg slipper å bruke NMEA 183 porten, kommer heller ikke til å kjøpe AIS før jeg finner en modell med NMEA 2000 til en grei pris. NMEA-183 og E serien er ingen god kombinasjon siden det bare er en port, kan virke som Raymarine har regnet med at alle kunder ville kjøpe store systemer med 2 elle flere skjermer da de bestemte antallet NMEA 183 porter. Redigert 17.April.2009 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Raymarine har regnet med at alle kunder ville kjøpe store systemer med 2 elle flere skjermer da de bestemte antallet NMEA 183 porter. Du skal heller ikke se bort fra at de ikke helt ville avskjære seg fra å levere til yrkesbruk. Der SKAL det være en åpen standard. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 (redigert) NMEA-183 og E serien er ingen god kombinasjon siden det bare er en port, kan virke som Raymarine har regnet med at alle kunder ville kjøpe store systemer med 2 elle flere skjermer da de bestemte antallet NMEA 183 porter. Det virker for meg som at Raymarines utstyr er dårlig tilpasset NMEA utstyr. og at de heller vil selge sine egne produkter med SeaTalk til dobbelt pris av utstyr med NMEA0183. De fleste C-MAP kompatible plotterne har 4-5 NMEA 0183 porter i begge retninger der man kan sette både hastighet og hvilke NMEA setninger de skal håndtere. Geir Redigert 17.April.2009 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
abbor Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 E serien er NMEA 2000 sertifisert så den støtter jo en åpen standard, men det er sannsynligvis begrenset med profesjonellt utstyr som støtter NMEA 2000 foreløpig. NMEA 2000 ser ut til å fungere greit på E serien, jeg får inn min data fra Lowrance GPS antenne, Lowrance plotter/ekkoloddet, Maretron headingkompass og motordata fra Suzuki DF115. Det eneste jeg trenger NMEA 183 til er Simrad AP14H piloten og VHFen, så for meg er dette ikke antall NMEA-183 porter et problem, men for de som har mye NMEA 183 utstyr forstår jeg frustrasjonen, men det går jo alltids an å multiplekse. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Problematikken som Framtia trekker opp i innleggt # 20 er at han ønsker å bruke Raymarine plotteren sammen med AIS-sender/mottager. Raymarine E-serien har bare mulighet for å håndtere en baudrate. Dermed er man nødt til å finne alternative løsninger for andre instrumenter med NMEA kommunikasjon. Jeg har nevt at jeg har løst det med separat GPS til VHF. Jeg har enda ikke sett bilder/dokumentasjon av løsninger med omkoblere for baudrate i E-serien. Jeg savner dokumentasjon av at løsningen som er skissert i innlegg # 22 virkelig virker. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2009 (redigert) løsningen i innlegg 22 vil nok ikke virke hvis en ønsker å ha både AIS som krever baud rate 38,400 og VHF som bruker annen baud rate tilkoblet samtidig. Dette har jeg sjekket ut med Belamarin, og ICOM har bekreftet at min VHF er avhengig av baud rate 4800. Nå er ikke dette lengre noe problem for meg siden jeg kun skal ha AISen tilkoblet her. Min plan for å komme videre med mine utfordringer er først å lese signalene rett ut fra transponderen vha hyperterminal (jeg bør vel da kunne lese signalet i ren ASCII?), videre skal jeg gjøre det samme ut ved plotteren i enden av den ferdig trukkede NMEA kabelen. Hvis jeg kan lese signalet også der må problemet ligge i selve E80en. Høres det fornuftig ut?. Hadde vært fristende å koble til en annen plotter for å se om signalet kommer ut der. Redigert 17.April.2009 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
roaldbj Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Jeg har PC ombord med bl.a. software for AISen, Raytech RNS 6.1 o.a. Jeg kan til enhver tid lese inngående/utgående signaler fra/til AIS enheten ombord. Jeg har ofte mottatt AIS signaler fra avstander over 60 nm. Det som er viktig for meg er å få AIS signalene på radarskjermen slik at jeg kan kontrolere radarekko med AIS signal. Jeg antar å gå på vannet omlag ultimo mai - da kan jeg sjekke dine AIS-sendinger. Du kan eventuelt be Hoten om å bekrefte dine AISere. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Min plan for å komme videre med mine utfordringer er først å lese signalene rett ut fra transponderen vha hyperterminal (jeg bør vel da kunne lese signalet i ren ASCII?), Tror jeg ikke går. AT tegnet er !. Komprimerte data. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2009 Roald, jeg ser andre båter på PCen vha den software som følger med transponderen, og jeg vet at jeg sender mitt eget signal ut. Det eneste jeg ikke har klart å få til er å vise andre båter på min E80... I teorien bør dette være en smal sak. Mulligan, jeg ringte Belamarin for å få hjelp til å forstå hvorfor jeg tidligere ikke klarte å hente ut GPS-data til VHF fra NMEA2 utgangen på S2-enheten, og de sa da at de brukte å koble til hhv pin 2 (+) og pin 5 (-) på rs232-kontakten, og at de da kunne se datastrømmen. Jeg trodde da at dette ville være ASCII, men har ikke prøvd dette enda. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 For ordens skyld. Jeg har kun hatt med Furuno sine transpondere å gjøre, og der var teksten ikke lesbar som sådan. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2009 Jeg får bare prøve meg frem. det verste er at jeg har 75km hver vei til båten og det er litt mye når en driver med sånt småplukk... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
roaldbj Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Hvilken transponder har du Framtia. Dersom du har tilsvarende min type er jeg sikker på at jeg skal kunne bistå deg i løpet av kvelden/morgen-dagen. Jeg har detaljbilder som viser koblinger opp mot RS-232 pluggen på senderen. Belamarin har tidligere gitt meg feilaktig informasjon, mens ProNav i Egersund ga meg korrekt informasjon. Ganske forvirrende. Nå har jeg AIS signalene på E-systemet mitt, både som alfanumerinsk informasjon, på radarbildet og på kartplottet. Symbolene forandrer fargekarakter i forhold til sikkerhetsklasse. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2009 Jeg har en transas class b transponder, det er i realiteten den samme som Pronav sin beskrevet her men selve kablingen for å gå til plotteren er litt annerledes. Hos meg er det to ledere som skal kobles direkte til hhv +/- på NMEA-inngangen til plotteren. Men jeg kan kanskje også prøve å koble meg til via RS232-kontakten som skal inn på PCen. I hvertfall ser det ut til at man gjør det slik med pronav-versjonen. Jeg klarer altså ikke å få noen indikasjon på at AISen er tilkoblet, men jeg har sjekket at det er spenning på NMEA-utgangen fra transponderen, og også frem til der jeg har skjøtet på NMEA-kablene ute ved plotteren. Skal med all sannsynlighet nedover i morgen på dagstur, så hvis du er i området hadde det vært hyggelig å treffes. Hilsen Kjetil Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Min plan for å komme videre med mine utfordringer er først å lese signalene rett ut fra transponderen vha hyperterminal (jeg bør vel da kunne lese signalet i ren ASCII?), Det du kan lese med Hyperterminal er !AIVDM setninger. De kan se slik ut: !AIVDM,1,1,,,13tfH:002G0hJ>jR?0EoLms>0PRr,0*6D Det som står i setningen er : MMSI : 265001000 Latitude : 59.829052° Longitude : 10.575295° Speed : 15.1 knots Heading : 189° Course over ground : 190° Rate of turn : 0°/min Navigational status: 0 Dette er en setning fra Stena Saga. (Navnet ingår ikke i de vanlige setningene. Det kommer i type 5 som ikke sendes med samme hyppighet.) Denne linken konverterer !AIVDM til klartekst.Du kan klippe og lime direkte fra HT. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Kan bruke en Simrad AT-10 SimNet (NMEA-2000) til NMEA 183 konverter for a koble til VHFen, vil i tilegg trenge E-Serie til micro-c adapter kabel og micro-c til SimNet adapter. Snart blir Actisense konverteren tilgjengelig og da vil du ikke trenge SimNet adapterkabelen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.