Jump to content

Parallellkobling - kabeltverrsnitt?


Stephan

Recommended Posts

Med 20 cm lengde, kan du se bort fra spenningsfall.

 

Med parallellkobling går det bare halvparten så mye strøm i disse lederne som strømtrekket ut fra de to parallellkoblede batteriene.

 

25 kvadrat holder hvis du skal trekke 200A på det meste fra denne batteribanken. Antagelig skal du trekke mye mindre, men 25 kvadrat er greit uansett.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Mitt råd er å fjerne all motbakke. legg 95 kvadrat over disse 110Ah batteriene dine.

 

Nå vil sikkert noen tenke overkill og at man mister kanskje 0,1 volt.

Men er du så heldig å få toppet batteriene med 0,1 volt ekstra er det jo jubel..............

Link to post
Share on other sites

Enig i det prinsippet taunus, men det skulle vel holde lenge med 50 eller 70 kvadrat? Korte 95 kvadratskabler er noe uformelige greier. Det kommer selvsagt an på hva som skal trekkes ut av strøm, men dersom batteriene står ved siden av hverandre blir det ikke rare spenningsfallet selv om batteriene gir det de kan.

 

Når det gjelder det med å få toppet opp den siste desimalen på ladespenningen blir vel dette litt uaktuellt. Når ladingen er i sluttfasen er det jo ikke rare stømmen som går allikevel.

Link to post
Share on other sites

Som flere hevder her det er strømtrekket som avgjør. På de fleste båter så er det begrenset hvor mye det er mulig å belaste en forbruksbank og derfor kan man klare seg med 25 mm2 eller kanskje enda mindre.

Men på min Viksund 340, 2007 modell er begge thrusterne og ankervinsj koplet til forbruksbanken (Orginalt) og da bør man velge grovere kabler. Tror det er 70 mm2 på min båt. Med andre ord det kan være lurt å sjekke om man har store forbrukere på forbruksbanken før man bestemmer seg

Link to post
Share on other sites

Nettopp det! På windy sine større modeller som jeg hadde gleden av å være motormontør på i årevis, (nå arbeidsledig) , Brukte vi alltid 95 kvadrat mellom batteriene. Det var nemlig akkurat det at halvparten av kundene skulle ha den største baugpropellen, og akterwinch pluss pluss. Og da var det greit og sikre seg litt. Plutselige forandringer i byggeordren kunne oppstå.

 

Men folk får bestemme sjøl , jeg synes det er greit å vite at ihvertfall noe er i topp klasse. :wink:

Link to post
Share on other sites

Nå sier ikke trådstarteren noe om hva slags batterier dette er da.

Hvis det er startbatterier, går det endel strøm og dimmensjonen bør være noe høy.

Men er det forbruksbatterier trenges ikke store tverrsnittet!

Det er bare å tenke på hva den maksimale strømmen er og dele på 2.

 

Ser at denne strengen opprinnelig er gammel...

Gib skal kobble sammen 3 forbruksbatterier, så da så.

Del på 3.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ser at forbruket er det avgjørende. Jeg har ikke hatt båten så lenge, og har ikke helt oversikt over ledningsopplegg og hvor mye de ulike apparatene trekker.


Dette vet jeg går på forbruksbanken:

- Kjøleskap

- TV flatskjerm 12v m/ RiksTV-boks og antenneforsterker

- Wallas Safeflame kjøkken

- Wallas dieselvarmer

- Trykkvannspumpe

- Septikpumpe (membran)

- CD/radio

- VHF

- Belysning, LED/glødelampe ca 50/50

- Vindusviskere

- Instrumenter


Baupropellen vet jeg går på startbatteriet. Er mer usikker på hvilken bank som leverer strøm til styring/autopilot og ankervinsj.


Uansett ligger det vel an til at de 35mm2-kablene jeg har liggende blir i tynneste laget.


Bør jeg gå for 70, eller holder det med 50?
Link to post
Share on other sites

Etter du har kobla sammen batteriene dine bør du og trekke ut minus til systemet ditt fra ett batteri, og trekke ut pluss til systemet fra batteriet lengst vekk det første.

Dette er for å få en jevnere belastning av batteriene, og du vil også få inn like mye strøm i alle batteriene.

 

Dette er ikke noe jeg dikter opp men er hentet ut fra Mastervolt sine koblingsprosedyrer.

Redigert av taunus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom forbruksbatterier som skal parallellkobles står ved siden av hverandre, er det helt unødvendig med kabeldimensjoner på 35, 50 eller 90mm2. Selv har jeg nettopp montert to nye batterier i båten. Og jeg har ikke brukt mer enn 16mm2 kabel mellom batteriene. Den største strømmen som kan gå er når dynamoen lader med 70A, altså 35A til hvert batteri. Når både pluss og minusforbindelsene mellom batteriene kun er 20cm hver, er spenningstapet i disse kabelbitene kun 0,02V! Selv om jeg hadde gått ned til 10mm2, hadde det ikke blitt mer enn 0,03, altså helt neglisjerbart! Skal en imidlertid trekke strøm til starter eller en diger trøster, ville jeg økt tverrsnittet. Men selv ved 200A og 16mm2 kabel mellom batteriene, blir ikke tapet mer enn 0,1V. Spenningstapet i dårlige tillskrudde kabelsko gir fort større tap enn dette!

 

bilde

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er klart ar når du har batteriene så nærme er det en annen sak. Men noen båter er konstruert litt annerledes, og man kan risikere 7 meters kabelstrekk mellom to batterier som tilhører samme batteribank. Da må man tenke litt mer sikkerhet hvis man får kortslutning i noe utstyr. Derfor må man vurdere hvert enkelt tilfelle.

 

Jeg hadde noen kjipe løsninger i min båt før jeg gikk amok og begynte oppgradering.

TV skrudde seg av når noen trakk ned doen, og blinking i displayet på radioen.

 

Til slutt ble det ganske kraftige kabler, og jeg er strølende fornøyd. Jeg fjerna sikkert noen dårlige kontakter på min ferd også, men nå er det aillefall bra.

Link to post
Share on other sites

Ja, med så stor avstand mellom to batterier parallell i en bank, må en opp med kvadratet på kablene. Skulle jeg hatt batteriene så langt fra hverandre og med min 70A dynamo, ville jeg utvilsomt gått opp til 90mm2, og selv da ville jeg tapt 0,1V i kablingen mellom batteriene. Det ble nevnt at en alltid burde hente pluss fra det ene batteriet og minus fra det andre. I mitt tilfelle med batteriene helt inntil hverandre, betyr det ikke noe (selv om jeg alltid kobler slik), men med 7 meter mellom batteriene, ville jeg så absolutt koblet på den måten for å få lik belastning og lading på begge batteriene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nettopp det! På windy sine større modeller som jeg hadde gleden av å være motormontør på i årevis, (nå arbeidsledig) , Brukte vi alltid 95 kvadrat mellom batteriene. Det var nemlig akkurat det at halvparten av kundene skulle ha den største baugpropellen, og akterwinch pluss pluss. Og da var det greit og sikre seg litt. Plutselige forandringer i byggeordren kunne oppstå.

 

Men folk får bestemme sjøl , jeg synes det er greit å vite at ihvertfall noe er i topp klasse. :wink:

 

Det er nettopp her man skiller kvalitetsbåtbyggere fra andre. Her har man en uttalelse fra en som har arbeidet på et verft som prioriterer solid handtverk og god byggeskikk ved å ta sine forholdsregler når utstyret monteres. Båtene blir dyrere men det er en klar grunn for det. Kvalitet MÅ nødvendigvis koste mer, men man har utvilsomt igjen for det sett over tid.

 

Når båtene passerer 8-9 meters lengde kan man forvente at større forbrukere som baugthrustere/ankervinsj iallefall monteres på et senere tidspunkt og da er det viktig med et godt dimmensjonert el.anlegg fra starten av.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg har forstått at Lars H er en av autoritetene på 12v her på forumet, har jeg slått meg til ro med at mine allerede innkjøpte 35-kabler er mer enn kraftige nok. Satte inn de nye batteriene fredag før helgeturen. Hadde jo tenkt at dette nå skulle bli reint og ryddig, men det viste seg å være en del gammel morro der med flere kabler koblet direkte på batteriene. Så her er det mer arbeid i vente..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...