Stephan Startet 22.April.2008 Del på Facebook Startet 22.April.2008 Jeg skal parallellkoble to 60 Ah batterier. Hvor stort kabeltverrsnitt bør jeg ha til sammenkoblingen? Sammenkoblingslengden er ikke mer enn ca 20cm. Stephan Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 22.April.2008 Del på Facebook Svart 22.April.2008 20 cm kabel koster lite. Velg 50 kvmm med myke korder og 30 cm lengde, to gode kabelsko og krympestrømpe i overgangen kabel - kabelsko. Da blir det bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 22.April.2008 Del på Facebook Svart 22.April.2008 Med 20 cm lengde, kan du se bort fra spenningsfall. Med parallellkobling går det bare halvparten så mye strøm i disse lederne som strømtrekket ut fra de to parallellkoblede batteriene. 25 kvadrat holder hvis du skal trekke 200A på det meste fra denne batteribanken. Antagelig skal du trekke mye mindre, men 25 kvadrat er greit uansett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakt Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Jeg skal parallellkoble tre forbruksbatterier på 110ah. Hvilket tverrsnitt bør jeg benytte? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 https://baatplassen.no/i/page/kalkulatorer/kabelkalkulator.htm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Mitt råd er å fjerne all motbakke. legg 95 kvadrat over disse 110Ah batteriene dine. Nå vil sikkert noen tenke overkill og at man mister kanskje 0,1 volt. Men er du så heldig å få toppet batteriene med 0,1 volt ekstra er det jo jubel.............. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Enig i det prinsippet taunus, men det skulle vel holde lenge med 50 eller 70 kvadrat? Korte 95 kvadratskabler er noe uformelige greier. Det kommer selvsagt an på hva som skal trekkes ut av strøm, men dersom batteriene står ved siden av hverandre blir det ikke rare spenningsfallet selv om batteriene gir det de kan. Når det gjelder det med å få toppet opp den siste desimalen på ladespenningen blir vel dette litt uaktuellt. Når ladingen er i sluttfasen er det jo ikke rare stømmen som går allikevel. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Som flere hevder her det er strømtrekket som avgjør. På de fleste båter så er det begrenset hvor mye det er mulig å belaste en forbruksbank og derfor kan man klare seg med 25 mm2 eller kanskje enda mindre. Men på min Viksund 340, 2007 modell er begge thrusterne og ankervinsj koplet til forbruksbanken (Orginalt) og da bør man velge grovere kabler. Tror det er 70 mm2 på min båt. Med andre ord det kan være lurt å sjekke om man har store forbrukere på forbruksbanken før man bestemmer seg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Nettopp det! På windy sine større modeller som jeg hadde gleden av å være motormontør på i årevis, (nå arbeidsledig) , Brukte vi alltid 95 kvadrat mellom batteriene. Det var nemlig akkurat det at halvparten av kundene skulle ha den største baugpropellen, og akterwinch pluss pluss. Og da var det greit og sikre seg litt. Plutselige forandringer i byggeordren kunne oppstå. Men folk får bestemme sjøl , jeg synes det er greit å vite at ihvertfall noe er i topp klasse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Nå sier ikke trådstarteren noe om hva slags batterier dette er da. Hvis det er startbatterier, går det endel strøm og dimmensjonen bør være noe høy. Men er det forbruksbatterier trenges ikke store tverrsnittet! Det er bare å tenke på hva den maksimale strømmen er og dele på 2. Ser at denne strengen opprinnelig er gammel... Gib skal kobble sammen 3 forbruksbatterier, så da så. Del på 3. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Tenkte på det samme... Eg starter motoren på forbruk når som helst, og med to batterier med cca 2500a pr batteri så har eg valgt 70kvadrat. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakt Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Ser at forbruket er det avgjørende. Jeg har ikke hatt båten så lenge, og har ikke helt oversikt over ledningsopplegg og hvor mye de ulike apparatene trekker. Dette vet jeg går på forbruksbanken: - Kjøleskap - TV flatskjerm 12v m/ RiksTV-boks og antenneforsterker - Wallas Safeflame kjøkken - Wallas dieselvarmer - Trykkvannspumpe - Septikpumpe (membran) - CD/radio - VHF - Belysning, LED/glødelampe ca 50/50 - Vindusviskere - Instrumenter Baupropellen vet jeg går på startbatteriet. Er mer usikker på hvilken bank som leverer strøm til styring/autopilot og ankervinsj. Uansett ligger det vel an til at de 35mm2-kablene jeg har liggende blir i tynneste laget. Bør jeg gå for 70, eller holder det med 50? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Artekno Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 gib, ingenting av det du har drar mye Amp. Det de snakker om ved behov for stort tverrsnitt er motorstart, eller feks baugthruster'n. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 50 då Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Alt det du ramser opp der er jo småforbrukere. 35 kvadrat holder lenge så sant du ikke finner på å legge om slik at vinsj, truster el. går på forbruksbank. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 (redigert) Enig. Har du stor lader, beregn kabel etter max ladestrøm. Og del på 3! (Hvis det er tverrsnittet mellom batteriene det er snakk om.) Redigert 7.Juni.2013 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 (redigert) Etter du har kobla sammen batteriene dine bør du og trekke ut minus til systemet ditt fra ett batteri, og trekke ut pluss til systemet fra batteriet lengst vekk det første. Dette er for å få en jevnere belastning av batteriene, og du vil også få inn like mye strøm i alle batteriene. Dette er ikke noe jeg dikter opp men er hentet ut fra Mastervolt sine koblingsprosedyrer. Redigert 7.Juni.2013 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Det er sikkert for å eliminere litt dårlig kontakt på et batteri... Funker bra. Har du garantert skikkelig forbindelse i alle ledd OG stort nok tverrsnitt, betyr ikke dette hintet så mye. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Dersom forbruksbatterier som skal parallellkobles står ved siden av hverandre, er det helt unødvendig med kabeldimensjoner på 35, 50 eller 90mm2. Selv har jeg nettopp montert to nye batterier i båten. Og jeg har ikke brukt mer enn 16mm2 kabel mellom batteriene. Den største strømmen som kan gå er når dynamoen lader med 70A, altså 35A til hvert batteri. Når både pluss og minusforbindelsene mellom batteriene kun er 20cm hver, er spenningstapet i disse kabelbitene kun 0,02V! Selv om jeg hadde gått ned til 10mm2, hadde det ikke blitt mer enn 0,03, altså helt neglisjerbart! Skal en imidlertid trekke strøm til starter eller en diger trøster, ville jeg økt tverrsnittet. Men selv ved 200A og 16mm2 kabel mellom batteriene, blir ikke tapet mer enn 0,1V. Spenningstapet i dårlige tillskrudde kabelsko gir fort større tap enn dette! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Det er klart ar når du har batteriene så nærme er det en annen sak. Men noen båter er konstruert litt annerledes, og man kan risikere 7 meters kabelstrekk mellom to batterier som tilhører samme batteribank. Da må man tenke litt mer sikkerhet hvis man får kortslutning i noe utstyr. Derfor må man vurdere hvert enkelt tilfelle. Jeg hadde noen kjipe løsninger i min båt før jeg gikk amok og begynte oppgradering. TV skrudde seg av når noen trakk ned doen, og blinking i displayet på radioen. Til slutt ble det ganske kraftige kabler, og jeg er strølende fornøyd. Jeg fjerna sikkert noen dårlige kontakter på min ferd også, men nå er det aillefall bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Ja, med så stor avstand mellom to batterier parallell i en bank, må en opp med kvadratet på kablene. Skulle jeg hatt batteriene så langt fra hverandre og med min 70A dynamo, ville jeg utvilsomt gått opp til 90mm2, og selv da ville jeg tapt 0,1V i kablingen mellom batteriene. Det ble nevnt at en alltid burde hente pluss fra det ene batteriet og minus fra det andre. I mitt tilfelle med batteriene helt inntil hverandre, betyr det ikke noe (selv om jeg alltid kobler slik), men med 7 meter mellom batteriene, ville jeg så absolutt koblet på den måten for å få lik belastning og lading på begge batteriene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 8.Juni.2013 Del på Facebook Svart 8.Juni.2013 Nettopp det! På windy sine større modeller som jeg hadde gleden av å være motormontør på i årevis, (nå arbeidsledig) , Brukte vi alltid 95 kvadrat mellom batteriene. Det var nemlig akkurat det at halvparten av kundene skulle ha den største baugpropellen, og akterwinch pluss pluss. Og da var det greit og sikre seg litt. Plutselige forandringer i byggeordren kunne oppstå. Men folk får bestemme sjøl , jeg synes det er greit å vite at ihvertfall noe er i topp klasse. Det er nettopp her man skiller kvalitetsbåtbyggere fra andre. Her har man en uttalelse fra en som har arbeidet på et verft som prioriterer solid handtverk og god byggeskikk ved å ta sine forholdsregler når utstyret monteres. Båtene blir dyrere men det er en klar grunn for det. Kvalitet MÅ nødvendigvis koste mer, men man har utvilsomt igjen for det sett over tid. Når båtene passerer 8-9 meters lengde kan man forvente at større forbrukere som baugthrustere/ankervinsj iallefall monteres på et senere tidspunkt og da er det viktig med et godt dimmensjonert el.anlegg fra starten av. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
valvolainen Svart 8.Juni.2013 Del på Facebook Svart 8.Juni.2013 Takk for at du drar diskusjonen ned på jorda lars! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakt Svart 9.Juni.2013 Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 Siden jeg har forstått at Lars H er en av autoritetene på 12v her på forumet, har jeg slått meg til ro med at mine allerede innkjøpte 35-kabler er mer enn kraftige nok. Satte inn de nye batteriene fredag før helgeturen. Hadde jo tenkt at dette nå skulle bli reint og ryddig, men det viste seg å være en del gammel morro der med flere kabler koblet direkte på batteriene. Så her er det mer arbeid i vente.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 9.Juni.2013 Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 Takk for tilliten, men hvor lang avstand er det mellom batteriene dine gib? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.