Jump to content

Vedlikehold av klissete fendere


Far Out

Recommended Posts

Bruk "Hugos" det vil garantert fikse saken. Trur det er det beste jeg har prøvd. Men det bør ikke brukes på glatte flater uten at det blir polert etterpå.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å bruke en litt sløv kniv til å skrape vekk klisset med. Blir ganske så bra det og fort gjort også.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

White spirit tar ikke klisset. Lynol løser opp både klisset og plasten. Mine fendere ble fine og tørre i fjor vår ved å pusse dem med fint sandpapir. Men i vår var de like klissete igjen. Jeg ga opp og kjøpte nye.

 

Korreksjon etter LM 605: Kanskje noen plasttyper tåler lynol?

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har noen et råd til hva man kan gjøre med gamle fendere som er blitt "klissete" i overflaten? Kan jeg vaske bort klisset med noe eller slipe det bort?

Bruk Biltema's "Black Streak Remover".. Da blir det seige guffet rennende, og kan skylles av med rent vann. Holder kanskje sesongen ut, litt avhengig av hvor hardt angrepet fendrene er. Jeg må som regel ta en tørn på dem i ferien i tillegg. Men mine er hardt angrepet.

Har også brukt samme sprayen på gummibåt hvor det begynte å bli noen seige flekker. Spesielt på årefester og håndtak som er limt utenpå. Funker bra der også.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vasket fenderene flere ganger med bremsevæske, med godt resultat. Men de siste par årene har jeg hatt trekk fra Biltema på dem, så da har de ikke trengt å vaskes. Ser det har begynt å falme nå etter to år, men ellers har slitestyrken vært upåklagelig. Ikke koster de stort heller...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sokker til fenderene kan anbefales. Billig investering som sparer mye arbeid og ergrelser, og ikke minst ulyd / gnissing om natta når en skal sove.

Husk på at i fendertrekkene samler det seg mye dritt, som igjen gjør at disse kan "slipe" området på skroget der disse plasseres. Jeg hadde trekk tidligere, men kommer nok ikke til å benytte dette igjen. Ble matte felt på skutesidene.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på hva som er årsaken til at fendrene blir klissete. Noen fendre blir aldri klissete mens andre ser ut til å klisse seg til helt av seg selv... Har litt inntrykk av at det kan ha med fenderen selv å gjøre, produksjonsfeil e.l.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Husk på at i fendertrekkene samler det seg mye dritt, som igjen gjør at disse kan "slipe" området på skroget der disse plasseres. Jeg hadde trekk tidligere, men kommer nok ikke til å benytte dette igjen. Ble matte felt på skutesidene.

 

Jeg har null problemer med slitasje pga fendertrekk. Hadde det blitt bedre uten trekk?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for mange gode råd. Jeg har nå gått løs på de to hvite kulefendrene, først med salmiakk på tørkepapir - det løste opp klisset, men det gikk ikke så lett av, deretter brukte jeg aceton på tørkepapir og da fikk jeg renset opp ned til original hvit flate, men den var også litt klebrig etterpå. For å få bort den klebrige følelsen tenkte jeg at Hugo antagelig inneholder voks, så jeg vasket over med dette på en klut, og da ble fenderen helt fin - ikke klebrig eller klissete. På den andre fenderen, som var like klissete og skitten, valgte jeg å bare gnikke med Hugo. Det kostet litt mer svette og jeg fikk ikke bort alle de sorte flekkene, men resultatet ble ganske bra.

 

Far Out

:diving:

Link to post
Share on other sites

For meg er fendere forbruksvare.

Får fenderne antydning til ødelagt overflate, kastes de og erstattes med nye.

Det er vel "godt sjømannskap" å ha rene og gode fendere,

spesielt hvis man "låner" utsiden av en nabobåt, f.eks. i en trang og full havn i dårlig vær?

 

Det er ganske irriterende å få en ellers hyggelig "nabo" på utsiden som tilsynelatende fendrer godt,

men som etterlater en klissete og møkkete skrogside hvor skitten knapt nok kan fjernes med vanlige remedier.

Det er greit nok hvis du aksepterer dette med egen båt, men skal du trekke ut de siste klissete årene av en gammel fender,

så tenk deg i alle fall om to ganger før du fendrer opp mot andre båter :wink:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tar poenget.

Dersom fenderne er av en viss størrelse har jeg satset på å bruke fendersokker og enten bytte disse eller å vaske dem årlig.

I tillegg gir fendersokkene mindre gnisningslyd.

Jeg har etter hvert blitt lei av å stå opp om natta og sprute zalo på fendrene for å fjerne gnisselydene fra fendrene. Denne lyden har irritert meg mer en en gang.

Med fendersokker går "alt så mye bedre".

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Sveinha, ved bruk av kniv, blir ikke fenderene såpass ru at de tar imot skitt lettere enn tidligere ?

 

Er det flere som har gode relasjoner til Lynol til å vaske med? Blir ikke gummiblanding i fenderene ødelagt ?

 

Mine fendere er ganske slitte etter sommeren, av både merker etter bildekk såvel som at det har smittet noe maling av skroget over på fendrene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...