enter4u Svart 24.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2008 Jo det er den skissen jeg fant også. Og det er nok den. Får se å få fiksa det til uka. Har ikke tid før.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 24.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2008 Da er deler bestillt. Får dem i posten til uka. 400.- kommer det seg på. Tetninger og krysset til akselen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 29.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2008 I dag løfta jeg ut motoren og bytta krysset og tetningene til pumpehuset. Fikk prøvekjørt etterpå, og det funket meget bra . Men jeg har bomma litt på propellen. Fikk bare 3000 o/min. Det er en 16*13 jeg har. Hjelper det med 16*11 eller 15*13 tro? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mysigt Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 har en tilsvarende motor i min båt (bare at der heter den Status marine) Har aldri hatt den over 3000 rpm noensinne,og tror egentlig ikke den er god for de turtallene heller Mulg at det er tatt ut mer når det er en VP da................... Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post Share on other sites More sharing options...
fernanda Svart 2.Mai.2008 Del på Facebook Svart 2.Mai.2008 Det er vel noe av problemet med MD 21 motorene, de har et rufsete rykte, men det er pga. varmgang. Du bør ikke belaste den med høyere turtall enn 3000 over tid, da vil den kunne bli for varm. Har selv motoren i min båt, jeg marser greit på 2200 - 2300, og har aldri hatt noe problem. Men har hørt om mange med drevinstallasjon på denne motoren, de sliter....... og det er ikke drevet som er problemet. Stell pent med motoren, og den vil være grei igjen. Start opp og la den gå seg varm før du belaster den, og la den gå seg kald igjen før du stopper den. F.eks. starte før man tar fortøyningene o.l., og så omvendt. Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 (redigert) Bruker denne tråden. Satt inn ny impeller i dag. Nå drypper det vann ut av det lille hullet på impellerhuset. Hva har skjedd? Når motor går drypper det ikke, og båten får normalt med kjøling. Rdigert: Motoren er B (altså MD21B) Redigert 20.April.2011 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Da var det vel simringen som har forskjøvet seg eller er slitt da. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Var så utolmodig at jeg reiste rett ut å demonterte pumpa jeg. Du har rett Polarn, o-ringen er helt borte, mens simringen er "spist" av. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Fikk erfare dette den harde veien og maskinen tok inn vann derfra og havarerte på rådelagrene Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Såpass ja. Kan ikke se at jeg har fått noe vann i olja, så satser på at dette går bra. Som Øystein Sunde synger: "alt går i stykker på en søndag, eller lørdag, eller fredag etter fire det er ingenting som ryker på en onsdag midt i arbeidstida med servicemann på plass". Så derfor får jeg ta turen til Strømstad i morgen (og være tidlig nok ute til å slippe Strømstad Påsken med amcar og revehale + 3,5 i promille) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Bare vær sikker på at 'sladrehullet' er åpent, har du byttet simmerringene er det mulig å montere dem slik at hullet blir blokkert. Så lenge vannet kan renne ut her skal det mye til at det kommer inn i motoren. Det er den ytterste simmerringen som tar kvelden siden den blir 'smurt' med saltvann. Den må ha rustfri fjær. Den innerste blir smurt med motorolje og kan ha vanlig fjær. Du nevner o-ring, hvor sitter den? Sprut gjerne inn litt tykk olje igjennom hullet på toppen noen ganger i løpet av sesongen, da varer simmeringene mye lenger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Takk til svenskene som har åpent så en stakkar får kjøpt simringer Det er samme simring, både for vannet og for olja, så regner med at fjæra er rustfri. O-ringen er nr 15 på DETTE bildet. I reparasjonssettet er denne ikke med, og det er få Penta forhandlere som har den løst. Ingen av de tre jeg var hos i Strømstad hadde denne. Jetg fikk også beskjed at denne ikke var nødvendig (antagelig derfor den ikke er med i rep. settet heller) Nå er den iallefall montert, og alt ser ut til å virke Smart det med olje i hullet Ingar, det skal jeg ta med meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Ok, den satt ikke der originalt engang på min motor, kan ikke se annen misjon enn at skal hindre at den siste simmerringen skyves for langt inn under montering og dekker sladrehullet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 9.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 Nå må jeg bytte simmeringer. Kommer vann i oljen. Ble heldigvis oppdaget fort Er det bare å dra pumpa rett ut etter å ha løsnet skruene eller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 9.Mai.2011 Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 Ville vært intr. å hørt hvorfor ikke vannet tok veien ut av 'sladrehullene' istedet for inn i motoren. Er simmerringen på motorsiden satt for langt inn slik at den dekker hullene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 9.Mai.2011 Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 Synsing fra min side, men motorens vinkel? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 9.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 Motorens vinkel? Sånn har den da stått i to-tre år nå uten problemer. Så jeg tror ikke DET er årsaken. Mulig de simmeringene er fra 1979 da. Ingenting varer evig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 9.Mai.2011 Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 (redigert) Nei, er nok sant. Skjer som regel under impellerbytte det her eller at de rett og slett er utslitte. Ganske kritisk svakhet i grunn. Man ser viktigheten av å sjekke olja før man starter opp og gjerne etter stopp. Jeg sjekker olja paranoia ofte Redigert 9.Mai.2011 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 9.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 Men for å stille spørsmålet en gang til. Hehe! Er det bare å dra pumpa rett ut etter å ha løsnet skruene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 9.Mai.2011 Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 Jepp Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 9.Mai.2011 Del på Facebook Svart 9.Mai.2011 Mulig de simmeringene er fra 1979 da. Ingenting varer evig Isåfall har du opplevd et mirakel... De ringene er forbruksvare på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blycher Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 jeg har en "spacer" altså en skive av plast med fire små ben på som er plasert i sladrehullet slik at simmeringene får rett avstand.Er ikke dette orginalt på disse? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Den patenten har jeg ikke hørt om. Delelisten til VP viser at det sitter en o-ring der som spacer, mulig dette har kommet til senere etter havarier pga at folk har byttet simerringer og klart å skyve den ytre så langt inn at hullene dekkes.. Min pumpe hadde ikke o-ring når motoren var ny. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Nå er det slik at motoren min står så langt fram at jeg ikke får skrudd av pumpa. Dvs. Det er den skruen mot midten av motoren jeg ikke kommer til Så en dag skal jeg kople fra ksling og framre labber for å heise motoren opp i framkant. Har gjort det før, så jeg vet det går bra Fikk akutt lyst på en V8 i snekka jeg 6,5 TD eller noe sånt med rake rør Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.