Jump to content

MD21a, impeller-besvær


enter4u

Recommended Posts

har en tilsvarende motor i min båt (bare at der heter den Status marine) Har aldri hatt den over 3000 rpm noensinne,og tror egentlig ikke den er god for de turtallene heller :smiley:

 

Mulg at det er tatt ut mer når det er en VP da...................

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Link to post
Share on other sites

Det er vel noe av problemet med MD 21 motorene, de har et rufsete rykte, men det er pga. varmgang.

 

Du bør ikke belaste den med høyere turtall enn 3000 over tid, da vil den kunne bli for varm.

 

Har selv motoren i min båt, jeg marser greit på 2200 - 2300, og har aldri hatt noe problem.

 

Men har hørt om mange med drevinstallasjon på denne motoren, de sliter....... og det er ikke drevet som er problemet.

 

Stell pent med motoren, og den vil være grei igjen.

 

Start opp og la den gå seg varm før du belaster den, og la den gå seg kald igjen før du stopper den.

F.eks. starte før man tar fortøyningene o.l., og så omvendt.

 

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Såpass ja. Kan ikke se at jeg har fått noe vann i olja, så satser på at dette går bra. Som Øystein Sunde synger: "alt går i stykker på en søndag, eller lørdag, eller fredag etter fire

det er ingenting som ryker på en onsdag midt i arbeidstida med

servicemann på plass". Så derfor får jeg ta turen til Strømstad i morgen (og være tidlig nok ute til å slippe Strømstad Påsken med amcar og revehale + 3,5 i promille)

Link to post
Share on other sites

Bare vær sikker på at 'sladrehullet' er åpent, har du byttet simmerringene er det mulig å montere dem slik at hullet blir blokkert.

Så lenge vannet kan renne ut her skal det mye til at det kommer inn i motoren. Det er den ytterste simmerringen som tar kvelden siden den blir 'smurt' med saltvann. Den må ha rustfri fjær. Den innerste blir smurt med motorolje og kan ha vanlig fjær.

Du nevner o-ring, hvor sitter den?

 

Sprut gjerne inn litt tykk olje igjennom hullet på toppen noen ganger i løpet av sesongen, da varer simmeringene mye lenger.

Link to post
Share on other sites

Takk til svenskene som har åpent så en stakkar får kjøpt simringer :flag_sw: Det er samme simring, både for vannet og for olja, så regner med at fjæra er rustfri.

 

O-ringen er nr 15 på DETTE bildet. I reparasjonssettet er denne ikke med, og det er få Penta forhandlere som har den løst. Ingen av de tre jeg var hos i Strømstad hadde denne. Jetg fikk også beskjed at denne ikke var nødvendig (antagelig derfor den ikke er med i rep. settet heller)

 

Nå er den iallefall montert, og alt ser ut til å virke :thumbsup:

 

Smart det med olje i hullet Ingar, det skal jeg ta med meg.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nei, er nok sant. Skjer som regel under impellerbytte det her eller at de rett og slett er utslitte. Ganske kritisk svakhet i grunn. Man ser viktigheten av å sjekke olja før man starter opp og gjerne etter stopp. Jeg sjekker olja paranoia ofte :thumbsup:

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Den patenten har jeg ikke hørt om. Delelisten til VP viser at det sitter en o-ring der som spacer, mulig dette har kommet til senere etter havarier pga at folk har byttet simerringer og klart å skyve den ytre så langt inn at hullene dekkes..

Min pumpe hadde ikke o-ring når motoren var ny.

Link to post
Share on other sites

Nå er det slik at motoren min står så langt fram at jeg ikke får skrudd av pumpa. Dvs. Det er den skruen mot midten av motoren jeg ikke kommer til :headbang: Så en dag skal jeg kople fra ksling og framre labber for å heise motoren opp i framkant. Har gjort det før, så jeg vet det går bra :thumbsup: Fikk akutt lyst på en V8 i snekka jeg :giggle: 6,5 TD eller noe sånt med rake rør :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...