Jump to content

Firetakt VS. totakt

27 knop

Recommended Posts

Hei! :smiley: Jeg lurer vanligvis på litt opplagte spørsmål for dere erfarne båtførere, men slik er det nå. En totaktsmotor

er jo en motor der antenningsprosessen skjer hver omdreining/annenhvert stempelslag(innsuging og utblåsing av eksos i

sylinderveggene). En firetaktsmotor har da to omdreininger/ fire stempelslag per antenning (i topplokket/toppen av

sylinderen), derfor roligere gange. Men hva er forskjellene i forhold til praktiske kjøreegenskaper bortsett fra mer drivstoff-

gjerrig og roligere (mindre forskjell nå til dags) firetaktsmotor? Har hørt at totakteren er kvikkere med høyere toppfart.

Hvilke som er tyngst varierer med merke og modell. I en del tilfeller er 4T tyngst og i en del tilfeller er 2T tyngst for samme HK størrelse. Det kommer an på hvilken "grunnstamme motor" som er benyttet. F. eks. hos Suzuki er 40 og 50 HK i prinsippet samme motor og har dermed samme vekt, mens hos Yamaha er 50 og 60 samme motor og har lik vekt. Etc. etc.

Totakterne forbrenner olje sammen med bensinen. Derfor ryker de mer, blir dyrere og kjøre med, og trenger nye tennplugger nå og da.

Du har jo noe rett i dette `ModeraTore`, men disse "gamle" to taktere er ikke tillatt solgt (importert) lenger.

Hvis du har fulgt med i timen, så er det kun bensin/luft blanding som blir forbrent i de nye to- taktere. Såkalte DFI motorer (Direct Fuel Injection) Oljen blir tilført vitale smørepunkter via et separat smøresystem. Videre har bensinforbruket kommet ned på samme nivå som en fire-takter. :wink:

Dette er da ganske opplagt.

Hvorfor er det ingen biler med 2 takts motor ??

Som kjent, evig eies kun et dårlig rykte! det har ingenting med ytelsen, levetiden eller miljøaspektet på en to-takter å gjøre iallefall. men hvem tør vel bruke miliarder og satse på en to-taktsmotor i en bil idag med så dårlig rykte som den har. og siden det nå teknologien og ekspertisen på to-takt er i amerikanske og japanske båtmotorprodusenters hender så er det tvilsomt den vil sjå dagens lys i en bil. som vi alle vet er amerikanere ekstremt konservative og skal ha V8'en sin med støtstenger..noe alle andre ga på båten på 80 tallet. så snur seg vel i lazyboyen sin om det kjem en to-stroke motor i pickupen wtf ?! så vi får håpe japanerene som er meget meir dynamisk tar affære! der er det òg et stort marked for små biler med små motorer. det blir mykje som med wankelmotorens skjebne, eller rotasjonsmotor som mazda idag kaller det. intet galt med motorene, den har bare en annen konstruksjon og andre behov enn en vanlig firtakt stempelmotor. neei wankel sier alle skeptikere, bruker så mykje olje.. jasså ja, ja og så da sier eg?! den blir jo forbrent og motorene oppfyller jo miljøkrava.. jojo men uvant. --jasså du, så det er der hunden ligger begravet..det var jo et tungt argument. men der hadde mazda baller nok til å satse sjøl med wankelens heller brokete fortid. de bruker motoren idag i sin einaste sportsbil :cool:

for de som har hørt opplevd de gamle saabene med to-takt veit for en herlig knurrende lyd de har og kor fint og lett dei går :flag_sw:

Men hva er forskjellene i forhold til praktiske kjøreegenskaper bortsett fra mer drivstoff-

gjerrig og roligere (mindre forskjell nå til dags) firetaktsmotor? Har hørt at totakteren er kvikkere med høyere toppfart.

Største forskjellen etter min mening er effektkurvene. 4T har en flatere kurve, er sterkere i bunn og drar gjerne 500 omdreininger mer på topp. Mens 2-takterne er sterkest i midten (her kan det være STOR forskjell) og har et herlig kick i mellomregisteret.

Viktig da at båt og motor passer sammen, noen båter er trege å få i plan og trenger det ekstra kicket som 2-takteren har i mellomregisteret.

Kan her nevne Weslingen min m/60hk Yamaha 2T, en kamerat har en Wesling med 50hk Yamaha 4t. Med 1-2 pers i båten så går de omtrent likt, 4-takteren tar faktisk noen meter i starten. 2t'en får ca 1knop mer på topp, men det skulle bare mangle med 10hk mer. Derimot med mer folk i båten så sliter 4-takteren og blir ubønnhørlig bak.

Så kommer Mercury's Verado serie hvor de kombinerer det beste fra begge når de "tvangsforer"mer mer luft.

(De kombinerer forsåvidt også det værste fra begge , med høy vekt og høyt forbruk :D )

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Motorsykkelsport er et område hvor 2- og 4-taktere konkurerer side om side. 2-takterens fordel er at den aksellererer raskere og har høyere toppeffekt. Ulempen er at effekten kommer høyt oppe i turtallsregisteret. 4-takteren aksellererer senere, men har mye bedre dreiemoment og jevnere effektkurve. Trass i 2-takterens høyere toppeffekt har 4-takteren blitt totalt dominerende i motorsykkelsport de siste årene fordi en jevn og kontrollerbar effektkurve har vist seg å være mye viktigere for å vinne løp, enn et dødt mellomregister og en hysterisk toppeffekt.

En 2-takter i bil hadde sikkert vært morsomt hvis det er snakk om en sportslig 2-seter. Men i en moderne familiebil vil den nok være lite egnet, siden dreiemomentet er mye dårligere enn på en 4-takter, spesielt i mellomregisteret, som er der bilmotoren stort sett jobber (hvor ofte tar du egentlig ut all effekt av bilemotoren din?). Og dreiemomentet er egentlig mye viktigere for kjørbarheten til en bil enn antall gamper - selv om det er det man alltid refererer til når det er snakk om motor. Eller sagt på en annen måte - en 2-takter vil butte imot hver gang den møter en motbakke, og du vil måtte gire mye hyppigere og holde et mye høyere turtall for å holde samme fart opp bakken enn du må gjøre med en tilsvarende 4-takter.

Eller for å si det som yankeene - "Horsepower moves the car out of the showroom, torque moves it down the road"

Bundin er bátleysur maður

Motorsykkelsport er et område hvor 2- og 4-taktere konkurerer side om side.

Vel, 4T har oftest fordelen av å kunne ha mye større sylindervolum. F.eks i MotoGP , hvor 500cc 2T konkurrerte mot 1000cc 4T.

Vil nå også si at det blir mer spektakulær racing med hysteriske motorer (og uten traction control osv)

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har hørt at totakteren er kvikkere med høyere toppfart.

Vel, min subjektive erfaring er at min nye fire-takter er absolutt like kvikk som min gamle to-takter, gir like bra fart og i tillegg støyer den mindre og bruker langt mindre bensin og ingen olje. Kan jo skyldes at jeg har kjøpt en kvalitetsmotor, en Suzuki! :flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Helt enig med deg `Korsnes`, fint innlegg forresten. Derfor blir jeg overrasket om du sannsynlig går for en Japansk 4- takt utenbordsmotor. :confused:

takk for det :cheers: vel grunnen til at eg vil prøve japansk firtakt nå er at de som skal sørge for lager av deler og utstyr for mitt motormerke ikkje gjer en god jobb. og det holder ikkje mål rett og slett. og en aldri så liten skepsis til den lokale mercury pusher`n. som eg òg nevnte i den andre tråden så elsker eg igrunn lukten og trøkket i to-takteren men det hjelper lite når en bare blir sittende heime og vente på deler..så når hverdagen innhenter en så får en bare innrette seg deretter. hvilke to-taktere gjenstår da i str over 140 når en utelukker de amerikanske? blir vel ingen det? nei du det er meeget mulig eg heller går for en amerikansk 2takt likevel men det blir da ikkje av samme merke som eg hadde av nevnte grunn :smiley: en gammel johnson med forgasser kansje :drink:

Vel, min subjektive erfaring er at min nye fire-takter er absolutt like kvikk som min gamle to-takter, gir like bra fart og i tillegg støyer den mindre og bruker langt mindre bensin og ingen olje. Kan jo skyldes at jeg har kjøpt en kvalitetsmotor, en Suzuki! :flag:

Tviler ikke på at du har kjøpt en kvalitetsmotor `Mouche`, men det blir "rått parti"å sammenligne den med den gamle to-takteren når det gjelder forbruk, forurensning og støy. Nyere teknologi har forbedret dette radikalt på de "nye" to- taktere, som tilfredstiller de strengeste miljøkrav. :yesnod:

Helt sikkert chagall.

Det er jo det som er, det virker nesten som om folk ikke vet at nye 2taktsmotorer har forbedret teknologi i heletatt..

At de kun tror det er kommet deisende inn 4takt på outboard og 2takt enda idag er uendret.

Mens realiteten er det at 2takterne måtte endre seg pga at 4takterne kom, hvis ikke de hadde fått endret forbruk og utslipp så hadde vi ikke hatt 2 takt idag sansynligvis.

Tviler ikke på at du har kjøpt en kvalitetsmotor `Mouche`, men det blir "rått parti"å sammenligne den med den gamle to-takteren når det gjelder forbruk, forurensning og støy. Nyere teknologi har forbedret dette radikalt på de "nye" to- taktere, som tilfredstiller de strengeste miljøkrav. :yesnod:

Joda, helt enig i det, men sammenlignet med en moderne to-takter så vil jeg fortsatt påstå at min motor er like rask i akselrasjon, gir like høy toppfart, bruker ikke olje og er minst like stillegående! :yesnod:

:sailing:

Helt sikkert chagall.

Det er jo det som er, det virker nesten som om folk ikke vet at nye 2taktsmotorer har forbedret teknologi i heletatt..

At de kun tror det er kommet deisende inn 4takt på outboard og 2takt enda idag er uendret.

Hei igjen `KenBjork`, det sto en artikkel i Båtmagasinet for en tid tilbake som forteller det meste om "nye" 2-taktere kontra 4-takt. Se link: http://80.239.2.218/baatweb/bm.nsf/c125626...ac?OpenDocument

Tror mange kunne ha nytte av å lese denne artikkelen. :yesnod:

Joda, helt enig i det, men sammenlignet med en moderne to-takter så vil jeg fortsatt påstå at min motor er like rask i akselrasjon, gir like høy toppfart, bruker ikke olje og er minst like stillegående! :yesnod:

Du har nok rett i dette `Mouche`. Nå har vel du en 90 hk Suzuki som sikkert ikke helt kan sammenlignes med 115 hk. hva lydnivå angår. I den svenske testen som Vi Båtegare hadde på 115 hk, kom Suzuki faktisk dårligere ut på lydnivå enn Evinrude og Optimax på høyere turtall. Som jeg har sagt tidligere Suzuki kan absolutt måle seg med de "nye" to-taktere. :lol::cheers:

kom Suzuki faktisk dårligere ut på lydnivå enn Evinrude og Optimax på høyere turtall.

Med tanke på mitt bruksmønster (og kanskje de fleste andres også?) så er forbruk/lydnivå på toppfart det minst interessante da det bare er svært sjelden jeg gir flatt jern og da kun i maks et par minutter av gangen. Enten så tusler jeg i dorgefart, i fem-seks knop eller marsjfart rundt 3500/4500 rpm. På toppfart så må det være pent vær, flatt vann og liten trafikk av andre båter. En vanskelig kombinasjon å få til! :wink:

Med tanke på mitt bruksmønster (og kanskje de fleste andres også?) så er forbruk/lydnivå på toppfart det minst interessante da det bare er svært sjelden jeg gir flatt jern og da kun i maks et par minutter av gangen. Enten så tusler jeg i dorgefart, i fem-seks knop eller marsjfart rundt 3500/4500 rpm. På toppfart så må det være pent vær, flatt vann og liten trafikk av andre båter. En vanskelig kombinasjon å få til! :wink:

Såvidt jeg kan se er mitt bruksmønster ganske likt ditt, men tilbake til lydnivå på Suzuki 115 hk, så ligger det blandt de høyeste ved marsjfart i følge testen som jeg refererte til. :wink:

Se link, gule søyler = Suzuki

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3468/26032008_213307.jpg

Godt jeg bare har en 90hk da! :wink:

Kjørte i fjor fra Lillesand til Kragerø (vindstille og sol! :yesnod: ) med båten og brukte rundt fire timer med stopp i Kilsund og må si at lydbildet på turen var utrolig behagelig rundt 3500/4000rpm. Nå er jo lyd mere enn "bare" decibel, men også lydbildet og sikkert også en del varisjoner fra båt til båt med hensyn til resonans osv osv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...