J.N. Startet 25.April.2008 Link til dette innlegget Startet 25.April.2008 Hei. Jeg har en Mercruiser MPI motor på 300 hk, som er sjøvassavkjølt, jeg har fått råd om å spyle gjennom systemet med ferskvann etter hver kjøretur. Har sett over brukermanualen på motoren, men det virker ganske omfattende, så jeg lurer på om noen har en slik motor og hva dere gjør.Er det ikke bare å sette på en kopling over sjøvanninntaket på drevet, sette på en slange med ferskvann, og så kjøre motoren på tomgang i 5 min?? Hvor ligger kjølevanninntaksventilen,ev.sjøvannfilteret og er det kun kjølevann-inntak på drevet for hele motoren? Håper noen kan svare meg på dette. J.N. Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 har en mercruiser 7,4 bensin sjøvannskjølt den eneste gangen man kjører ferskvann er når man vinterkonserverer motoren skulle tatt seg ut hvis jeg måtte kjørt ferskvann etter hver tur hadde ikke giddet å gå ut en gang mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Bygg på ferskvannskjøling Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
mewa 2 Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 du kan innvestere ca 5000 kr å bygge den om til ferskvannskjøling mercruiser selger egne ombyggingskit for dette men jeg har enda tilgode å se noen som kommer fra båttur enten med innenbordsmotor eller påhenger å begynner å kjøre den i ferskvann mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 26.April.2008 Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 5000???? Har hørt 15-20000 for ombygging.... kan du bekrefte at en får det utstyret en trenger for ombygging for 5000, nytt??? Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 26.April.2008 Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 du kan innvestere ca 5000 kr å bygge den om til ferskvannskjøling mercruiser selger egne ombyggingskit for dette men jeg har enda tilgode å se noen som kommer fra båttur enten med innenbordsmotor eller påhenger å begynner å kjøre den i ferskvann mvh Mewa 2 Da skulle du bare sett når jeg var på caribien i påsken, samtlige båteiere heiste opp båten (alle hadde sånne el-heiser på båtplassen sin) og satte igang og ferskvannskjøre etter bare en liten tur på sjøen. På evinrude e-tec er det forøvrig bare og smokke ferskvannslangen på bakpå der kjølevannet kommer ut og så skyller den seg, kommer nok kanskje til og bruke dette en del til sommeren selv, f.eks når det er en liten stund til neste gang jeg skal bruke båten (ikke det at det skjer så ofte da.....) Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Å spyle en saltvannskjølt motor er trolig det smarteste du kan gjøre. Gjør som du selv skrev lag en treveiskran og skyll motoren, eller som jeg. Når du kommer til kai: Steng bunnkran åpne lokket på sjøvannsfilteret og la den drikke ferskvann i noen minutter. Typen sjøvannsfilter har jeg valgt blank plast som jeg smører gjengene med silikon noen ganger om sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
J.N. Svart 27.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Jeg kommer nok til å gjøre det, men jeg har gått over motoren for å sjå etter bunnkrana,kan ikke finne den, eller sjøvassfilter,båten er en 2002-mod.Bayliner 2655 med 300 hk Mercruiser MPI motor med Bravo 3 drev.Er det noen som har denne motoren/drevet, som kan gi meg tibakemelding på dette? J.N. Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 5000???? Har hørt 15-20000 for ombygging.... kan du bekrefte at en får det utstyret en trenger for ombygging for 5000, nytt??? Prøv Oslo sylinderservice dem har ferskvann kit til V8. Husker ikke prisen men det var en grei pris.. Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
mewa 2 Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Jeg kommer nok til å gjøre det, men jeg har gått over motoren for å sjå etter bunnkrana,kan ikke finne den, eller sjøvassfilter,båten er en 2002-mod.Bayliner 2655 med 300 hk Mercruiser MPI motor med Bravo 3 drev.Er det noen som har denne motoren/drevet, som kan gi meg tibakemelding på dette?J.N. du finner ikke bunnkran for kjølevannet trekkes inn hekkaggregatet når min bayliner ligger på sjøen uansett hvor høyt jeg hever drevet så får jeg aldri til å kjøre ferskvann igjennom systemet i så fall må jeg heise den opp etter hver tur å det koster ex antall hundrelapper + at jeg må få folk til å stille for å betjene krana i havna dette er helt uaktuelt mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
J.N. Svart 27.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Ok.det var det jeg trudde, jeg hadde båt med hekkagregat for ca 14 år siden, og der med et helt annet opplegg med inntak i skrog og uttak for eksos og kjølevatn i akterspeilet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.