Jump to content

Skylling av sjøvannskjølt motor.

J.N.

Recommended Posts

Hei. Jeg har en Mercruiser MPI motor på 300 hk, som er sjøvassavkjølt, jeg har fått råd om å spyle gjennom systemet med ferskvann etter hver kjøretur.

Har sett over brukermanualen på motoren, men det virker ganske omfattende, så jeg lurer på om noen har en slik motor og hva dere gjør.Er det ikke bare å sette på en kopling over sjøvanninntaket på drevet, sette på en slange med ferskvann, og så kjøre motoren på tomgang i 5 min??

Hvor ligger kjølevanninntaksventilen,ev.sjøvannfilteret og er det kun kjølevann-inntak på drevet for hele motoren?

Håper noen kan svare meg på dette.

J.N.

du kan innvestere ca 5000 kr å bygge den om til ferskvannskjøling mercruiser selger egne ombyggingskit for dette men jeg har enda tilgode å se noen som kommer fra båttur enten med innenbordsmotor eller påhenger å begynner å kjøre den i ferskvann :nonod:

mvh

Mewa 2

Da skulle du bare sett når jeg var på caribien i påsken, samtlige båteiere heiste opp båten (alle hadde sånne el-heiser på båtplassen sin) og satte igang og ferskvannskjøre etter bare en liten tur på sjøen. På evinrude e-tec er det forøvrig bare og smokke ferskvannslangen på bakpå der kjølevannet kommer ut og så skyller den seg, kommer nok kanskje til og bruke dette en del til sommeren selv, f.eks når det er en liten stund til neste gang jeg skal bruke båten (ikke det at det skjer så ofte da.....)

Å spyle en saltvannskjølt motor er trolig det smarteste du kan gjøre.

Gjør som du selv skrev lag en treveiskran og skyll motoren, eller som jeg.

Når du kommer til kai: Steng bunnkran åpne lokket på sjøvannsfilteret og la den drikke ferskvann i noen minutter.

Typen sjøvannsfilter har jeg valgt blank plast som jeg smører gjengene med silikon noen ganger om sesongen.

Jeg kommer nok til å gjøre det, men jeg har gått over motoren for å sjå etter bunnkrana,kan ikke finne den, eller sjøvassfilter,båten er en 2002-mod.Bayliner 2655 med 300 hk Mercruiser MPI motor med Bravo 3 drev.Er det noen som har denne motoren/drevet, som kan gi meg tibakemelding på dette?

J.N.

du finner ikke bunnkran for kjølevannet trekkes inn hekkaggregatet når min bayliner ligger på sjøen uansett hvor høyt jeg hever drevet så får jeg aldri til å kjøre ferskvann igjennom systemet i så fall må jeg heise den opp etter hver tur å det koster ex antall hundrelapper + at jeg må få folk til å stille for å betjene krana i havna dette er helt uaktuelt :discuss:

mvh

Mewa 2

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...