hcn Startet 26.April.2008 Link til dette innlegget Startet 26.April.2008 (redigert) Hei, lurer på om dere kan hjelpe meg her. Jeg har en Ballistic 550 RIB med 115 Tohatsu TLDI (ny type totakt). På denne er det montert en Alu propell 13x19. Max turtall på denne motor er 5850rpm, vekt på båt og motor er ca 600kg 18 fot, (gearbox ratio 2.00) Idag oppnår jeg riktig max turtall og får en fart på 44knop. Jeg ønsker å bytte til Ballistic Stålpropell. Grunnet at alupropellen spinner en del samt litt treig i akselerasjonen. Hvilken størrelse propell vil dere anbefale meg?. Redigert 27.April.2008 av hcn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hcn Svart 28.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Hvilken bør jeg velge? Ballistic 13 1/2 Diameter X 17 Pitch eller Ballistic 13 3/8 Diameter X 19 Pitch har idag en alu prop 13x19 og får max turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Hei Benytt samme stigning som du har, mulig at turtallet detter litt, men ikke mye. Du burde opnå samme fart uten problemmer. Muligens litt mere. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
hcn Svart 28.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 flott, takk for svar. har hørt en del folk anbefale meg å gå ned 1-2" på pitch når man bytter ifra Alu til Stål. Er dette riktig? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Jo da, stemmer det. I noen tilfeller, selv har jeg opplevd litt forskjellig. Ballistic 13 3/8 Diameter X 19 Pitch tipper jeg også på, mulig også 21. Men ring ballistic du og høre hva de sier Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
hcn Svart 29.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 ok, ja jeg har sendt mail til progress ingienør.... får se hva de svarer. så skal jeg poste det her... Sitér dette innlegget Link to post
hcn Svart 2.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 Oppdatering. Progress anbefalte meg en Ballistic 13 1/8 x21. Kommer tilbake med oppdatering når jeg har prøvd ut propell. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 har hørt en del folk anbefale meg å gå ned 1-2" på pitch når man bytter ifra Alu til Stål. Er dette riktig? Dette er pga at stål som materiale gjør det mulig å utforme propellen mer aggressivt, slik at den får bedre grep i vannet, og kan oppføre seg som at den har mer stigning. Syntes det hørtes noe heftig ut å gå opp til 21" , mulig du da også må heve motoren litt. Men Progress gir vel mulighet for å bytte dersom den ikke passer...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KenBjork Svart 2.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 (redigert) Oppdatering. Progress anbefalte meg en Ballistic 13 1/8 x21. Kommer tilbake med oppdatering når jeg har prøvd ut propell. Hvis det er så at du oppnår max turtallet på motoren, så var det som forventet anbefaling i mitt hode. Ja progress gir mulihet for bytte, hvertfall har jeg fått det 2 ganger. Men jeg har spurt om det før jeg bestillt. Det de sa da er, kun en kjapp test, ca 10min. Og vaske og skylle den godt. Redigert 2.Mai.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Ingar Svart 2.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 Har du målt farten med GPS? 44knop vil si at du bare har 3.79% slipp, noe som er veldig lavt. Skulle gi 48-49knop med 19" hvis turtall og slipp-prosent beholdes. (Slippkalkulator her) Blir intr. å høre hvordan dette går. Sitér dette innlegget Link to post
hcn Svart 2.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 hei ja. ja den er målt med gps til 43,9. ja det blir spennende å teste. jeg også syns det hørtes mye ut.. Ang båten min så er den veldig lett og motoren er litt høyt hevet opp.. jeg skal oppdatere tråden når jeg har fått testet den nye propellen... Sitér dette innlegget Link to post
hcn Svart 2.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 progress sa også at jeg ville gå ned i turtall ifra 5800 til 5600 med 21" Pitch med 19" var han usikker. Kunne være den gikk over 5850 som er max turtall.. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 2.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 (redigert) Mulig, men jeg har opplevd begge deler med ballistic. å ikke endre, mot å endre. Så du når max turtallet altså? Du sier i post 1, Max turtall på denne motor er 5850rpm Men her står det at Max turtall: 5000-5500 http://boat.no/asp/engines/show.asp?id=60765 Redigert 2.Mai.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
hcn Svart 2.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 http://www.tohatsu.no/uploads/media/2006_M...-11075-8_02.pdf se på side 4. der står det 5850... Sitér dette innlegget Link to post
hcn Svart 7.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 http://www.deepblueyachtsupply.com Hei. Ville bare tipse dere at jeg bestiller via denne siden.. De sender til norge. En propell der vil koste meg ca 2500 med frakt og toll. her hjemme koster den 4200,- Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Blir det 19 eller 21 tomms du går for? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Stevens Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 (redigert) Du får et veldig lavt slipp på kun 5% idag (http://www.go-fast.com/Prop_Slip_Calculator.htm). Er du sikker på at utvekslingen er 2,00 og at turtelleren er eksakt riktig lest av? Redigert 8.Mai.2008 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Lavt slipp har Ingar og funnet: Har du målt farten med GPS? 44knop vil si at du bare har 3.79% slipp, noe som er veldig lavt. Skulle gi 48-49knop med 19" hvis turtall og slipp-prosent beholdes. (Slippkalkulator her)Blir intr. å høre hvordan dette går. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
hcn Svart 8.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 (redigert) hei. ja det er riktig turtall. og ja det er riktig fart. målt med gps. hadde for 3 dager siden 44.22 knop. girutveksligen sjekket via manualen til motoren... jeg har bestillt en 21 Pitch som progress anbefalte meg.... blir spennende å se hvordan den nye propellen er Redigert 8.Mai.2008 av hcn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hcn Svart 13.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 oppdatering: fikk først en 21 propell, men fikk ikke topp turtall. fikk 45.2.knop. og dårligere aks... Byttet til 19 pitch. fikk bedre aks.. men gikk ned på toppfart.. 43.8. (kan være det har noe med groe på båten å gjøre) men absolutt forbøyd med nye stårpropell. slipper å tilte så mye.... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 (redigert) det framstår for meg som et dårlig valg med ballistic sine kuttede vinger. . en meir cuppet propell med eksosventilering på utsiden av navet hadde gitt bedre aks og bibeholdt toppfart og hadde gitt meire grep om du plagest med å spinne ut. en annen ting er at et slip på under 5% med alupropell er nå heilt utrolig og eg e overbevist om at du hadde 21" og ikkje 19" Redigert 13.September.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 det framstår for meg som et dårlig valg med ballistic sine kuttede vinger. . Trodde nettop egenskapene til Ballistic var at man kunne tilte motoren mer ut i forhold til en alu. propeller. Vedlagt følger en test av stålpropeller. Se link: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...opell,_6edq8cr0 Som det uttales i testen har Ballistic kraftig cuppede blader og er en meget effektiv propeller. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 (redigert) den testen der er bare surr da den slett ikkje sammeligna fleire stålpropeller med forskjellige egenskaper men ganske like stålpropeller mot plast og alu. tallenes tale i dette tilfellet er nå klar ...lite er oppnådd i forhold til med alu og potensialet. du er som i vazelina sangen "den beste bilen i verden er den som han har nå" og tror ballistic er best fordi det er det DU har Redigert 13.September.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 (redigert) den testen der er bare surr da den slett ikkje sammeligna fleire stålpropeller med forskjellige egenskaper men ganske like stålpropeller mot plast og alu. tallenes tale i dette tilfellet er nå klar ...lite er oppnådd i forhold til med alu og potensialet. du er som i vazelina sangen "den beste bilen i verden er den som han har nå" og tror ballistic er best fordi det er det DU har Hei Korsnes, har ikke Ballistic ennå, men har bestilt. Er ganske overbevist om at en stålpropell (Ballistic) for eks. er overlegen sammenlignet med en alu. propeller, når vi snakker om motorer over 40-50 hk. Syntes ellers ikke denne sammenligning (test) var bare "surr" som du nevnte. Redigert 13.September.2008 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 (redigert) Hvilken bør jeg velge?Ballistic 13 1/2 Diameter X 17 Pitch eller Ballistic 13 3/8 Diameter X 19 Pitch Du vil garantert få "overspeed" med 13 1/2 x 17, så jeg ville valgt 13 3/8 x 19. Husk sjekk bunnen for groe. Det skal meget lite til. Redigert 13.September.2008 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.