Jump to content

Ballistic 550SE RIB, Tohatsu 115 propellvalg.


hcn

Recommended Posts

Hei, lurer på om dere kan hjelpe meg her. Jeg har en Ballistic 550 RIB med 115 Tohatsu TLDI (ny type totakt). På denne er det montert en Alu propell 13x19. Max turtall på denne motor er 5850rpm, vekt på båt og motor er ca 600kg 18 fot, (gearbox ratio 2.00)

 

Idag oppnår jeg riktig max turtall og får en fart på 44knop.

 

Jeg ønsker å bytte til Ballistic Stålpropell. Grunnet at alupropellen spinner en del samt litt treig i akselerasjonen.

 

Hvilken størrelse propell vil dere anbefale meg?.

Redigert av hcn (see edit history)
Link to post

:diving:

har hørt en del folk anbefale meg å gå ned 1-2" på pitch når man bytter ifra Alu til Stål. Er dette riktig?

 

Dette er pga at stål som materiale gjør det mulig å utforme propellen mer aggressivt, slik at den får bedre grep i vannet, og kan oppføre seg som at den har mer stigning.

Syntes det hørtes noe heftig ut å gå opp til 21" , mulig du da også må heve motoren litt.

 

Men Progress gir vel mulighet for å bytte dersom den ikke passer...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Oppdatering. Progress anbefalte meg en Ballistic 13 1/8 x21.

 

Kommer tilbake med oppdatering når jeg har prøvd ut propell.

Hvis det er så at du oppnår max turtallet på motoren, så var det som forventet anbefaling i mitt hode.

 

Ja progress gir mulihet for bytte, hvertfall har jeg fått det 2 ganger. Men jeg har spurt om det før jeg bestillt.

Det de sa da er, kun en kjapp test, ca 10min. Og vaske og skylle den godt.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post

Mulig, men jeg har opplevd begge deler med ballistic. å ikke endre, mot å endre.

Så du når max turtallet altså?

Du sier i post 1,

Max turtall på denne motor er 5850rpm

 

Men her står det at

Max turtall: 5000-5500
http://boat.no/asp/engines/show.asp?id=60765 Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post

Lavt slipp har Ingar og funnet:

Har du målt farten med GPS? 44knop vil si at du bare har 3.79% slipp, noe som er veldig lavt. Skulle gi 48-49knop med 19" hvis turtall og slipp-prosent beholdes. (Slippkalkulator her)

Blir intr. å høre hvordan dette går. :smiley:

Link to post
  • 4 måneder senere...

det framstår for meg som et dårlig valg med ballistic sine kuttede vinger. . en meir cuppet propell med eksosventilering på utsiden av navet hadde gitt bedre aks og bibeholdt toppfart og hadde gitt meire grep om du plagest med å spinne ut. en annen ting er at et slip på under 5% med alupropell er nå heilt utrolig og eg e overbevist om at du hadde 21" og ikkje 19"

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
det framstår for meg som et dårlig valg med ballistic sine kuttede vinger. .

 

Trodde nettop egenskapene til Ballistic var at man kunne tilte motoren mer ut i forhold til en alu. propeller. Vedlagt følger en test av stålpropeller. Se link: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...opell,_6edq8cr0

 

Som det uttales i testen har Ballistic kraftig cuppede blader og er en meget effektiv propeller. :wink:

Link to post

den testen der er bare surr da den slett ikkje sammeligna fleire stålpropeller med forskjellige egenskaper men ganske like stålpropeller mot plast og alu. tallenes tale i dette tilfellet er nå klar ...lite er oppnådd i forhold til med alu og potensialet. du er som i vazelina sangen "den beste bilen i verden er den som han har nå" og tror ballistic er best fordi det er det DU har :wink:

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
den testen der er bare surr da den slett ikkje sammeligna fleire stålpropeller med forskjellige egenskaper men ganske like stålpropeller mot plast og alu. tallenes tale i dette tilfellet er nå klar ...lite er oppnådd i forhold til med alu og potensialet. du er som i vazelina sangen "den beste bilen i verden er den som han har nå" og tror ballistic er best fordi det er det DU har :wink:

 

:lol::lol: Hei Korsnes, har ikke Ballistic ennå, men har bestilt. Er ganske overbevist om at en stålpropell (Ballistic) for eks. er overlegen sammenlignet med en alu. propeller, når vi snakker om motorer over 40-50 hk.

Syntes ellers ikke denne sammenligning (test) var bare "surr" som du nevnte. :wink:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...