Jump to content

Sjøen for alle 2004, Noen inntrykk


Suzuki

Recommended Posts

Sjøen for alle 2004.

 

Med mot i brystet og vett i pannen, innfant vi oss på årets Sjøen for alle messe.

Koner og barn var trygt plassert i heimen, så det var duket for en skikkelig guttetur blant polyester og duppeditter. Vi fikk plassert bilen og det var klar for den første køen. 110,- pr person. Jaja- båt koster jo. Å betale for å se på reklame, og evt. kunne handle til fullpris er vi vel vant til i båtlivet.. ?

 

-Vi satser på seilbåter først, tekte vi og satte kursen for seilbåthallen. Blanke og shiny BAVARIA`er på rekke og rad. Samt NAUTICAT, JENNEAU, MAXI og andre. Priser fra uoverkommelig til helt-ganske mye mer enn uoverkommelig. Jaja – nyetablerte i 30 års alderen er kanskje ikke målgruppen.. ?

Vi gikk der da, titta på det ene 2 etasjers fly bridge palasset etter den andre skjærgårdsjeepen, etter den tredje gummibåten Sikkert mye fint, for den som liker sånt.. Yamaha, Honda og Tohatsu utenbordsmotorstand ble besøkt, og priser ble innsamlet. -Kjenner de ikke til begrepet messepriser tro ?

 

Så var det klart for kaffe. Dagens nedtur. Ingen steder å sitte. Vi tilraner oss tilslutt en plass på en hems i annen etasje. For å finne ut at der serverer de middag. 2 kopper kaffe og 2 sjokolademuffins; 84 kroner takk. Ikke rart det er dyrt med båt…..

 

Vi fortsatte ferden. Nå sto utstyr for tur. Vi spana, kikka og glante. Kanskje Jokeren trenger en 284HK YANMAR, et eget strømaggregat for stille utehavner, eller hva med en gyrostabilisert parabolantenne til om lag 109 000,- ? Kunne vært ok med litt reality action når man nyter en stille solnedgang.  Igjen slår det oss at det ikke lenger er noe som heter ”messepriser”. Noen mumler om 10% rabatt, andre igjen simpelthen overhører forespørselene om rabatt ifbm. messa.

Vi kjøper oss en brus ( ikke lett, minibanken er tom for penger, og brusautomaten nekter å motta de pengene vi tross alt klarer å skrape sammen..) Vi finner an annen brusautomat, 2 flasker cola; 50 kr….

 

Vi trekker så inn i A-hallen, der basseng, og bla.a NSSR er lokalisert. Der er det moteshow. Småpikene som strøk i IDOL er ansatt som syngedamer. Innlevelsen er langt bedre enn sangevnen. ”Å dra katta i halen” får en helt ny mening.. Vi forlater hallen kjapt…

 

Vi klatrer ombord i en flott HANSE og gjør oss "handlevante" Vi får bra informasjon, og sitter med intrykket om at det faktisk finnes alternativer til BAVARIA. Båtene er fine de, og prisene likeså.

 

Vi gjør en ny runde på det vi anser som interessant som joller, tauverk elektronikk og annet. Til slutt er "messebeina" på plass. og vi drar hjem…

 

Fakta:

Reist distanse: 25 KM

Brukte penger: 2 kopper kaffe+ 2 muffins 84,-

           2 cola                                  50,-

           1 flytevest, barn           275,-    375,-    ( faktisk 25% messerabatt )

           1 freebag                    595,- katalogpris på Seatronic, messepris hos WATSKI

           parkering                     70.-

 

En ting til slutt: Er vi messebesøkende så j**la gjerrige ? Ikke pokker om det er mulig å finne en eneste sitteplass. Og finner man en sitteplass, må man stå i LANGE kører for å få kjøpt noe som helst. Ikke en pølse, ikke en vaffel og ikke en baguett er det mulig å få tag på uten å stå LENGE i kø. Dette var et av de STORE problemene på SJØLYST, og dette har de dratt med seg til Lillestrøm. Skulle tro de fleste som var det ville handle seg litt ”spisandes” om muligheten var bedre ? Ikke minst de som hadde behov for å ”bestikke” kone og / eller barn.. Rart egentlig, er ikke penga våre bra nok ?

 

Suzuki – mellomfornøyd messebesøkende

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Var selv på båtmessen i Bergen, hadde planer om å kjøpe 5 stk. oppblåsbare redningsvester.

Etter å ha sett og prutet på "messeprisene" endte det opp med ingen handel, kan kjøpe vestene billigere nesten hvor som helst. :confused:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

"Messepriser" har nok gått av moten ja. I ganske så stor grad skyldes det at leverandører ikke vil konkurrere med sine egne kunder (dvs. forhandlerne) ved å selge direkte til forbruker på messer.

 

Ellers så er det kaskje slikt når man går på messe at man får det man vil ha: Er man båtinteressert og leser båtblader har man stort sett sett og lest om nyhetene som er på messen. Dessuten viser jo produsentene frem et så attraktivt som mulig sortiment - og har man vært på messe en 13 - 14 ganger før så har man sett en del av de båtene som vises frem. Jeg synes fortsatt det er morsomt å se på ny Nidelv 690 - selv om vi eier en slik - og vi fikk faktisk noen ideer til mer utstyr på båten.

 

Jeg synes alltid det er hyggelig å være på båtmesse. Det er slitsomt - og man får mange inntrykk. Jeg går ikke på messe for å oppleve noe revolusjonerende nytt - det har jeg aldri opplevd på noen messe, hverken i Norge eller utlandet.  Jeg går og ser på det jeg har interesse av - for oss er det motorbåt ca. 30 fot. Og vi nådde det målet vi hadde satt oss - vi fant den neste båten vår - nå er det bare snakk om å finne pengene  :confused:

Link to post
Share on other sites

Dette var en malerisk beskrivelse Suzuki, og helt sammenfallende med mine egne erfainger fra messen i fjor. I år har jeg ennå ikke kommet meg dit opp, men ser at opplevelsen vil bli den samme som sist. Har vært på en del messer og jobbet på en del, og det er faktisk ennå værre enn å besøke messene.

 

Vi drar opp dit for å titte på store motorbåter vi ikke har råd til, og dersom det byr seg en mulighet, kjøpe automatiske vester til de voksne medlemmene av mannskapet.

 

Revolusjonerende nyheter? Neppe, men det er jo så morro å bare suge inn lukt, lyd og inntrykk, og glede seg over at nå nærmer det seg sjøsetting. Dette er liksom starten på en ny sesong, og gir inspirasjon og pågangsmot til å holde ut ennå noen uker med tilnærmet vinter.

 

Hvem hadde messetilbud på vester forresten?

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Er ingen økonmom selv, men mener å ha hørt at "Markedet er alltid perfekt", altså at tilbud og etterspørsel vil alltid avbalanseres.  Slik er det vel med båtmesser også.  Norge er generelt et kjøpesterkt marked og båtentusiasmen er på verdenstoppen. Hvorfor trenger da bransjen å gi milde gaver?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Kom nettopp hjem til sørlandet fra messa, 25 cm våt snø :confused: og jeg som trodde det var vår :confused:

 

Så mye fint, og snakket endel med levrandørene, gikk nøye igjennom kartprogrammene til de 3 store, C-map, Navtronics og Bluechart.  Sammenligning som jeg skal komme tilbake til senere. Belanor fikk besøk fra Garmin"over there", og jeg påpekte noen rare ting på svenskekysten, som jeg ble lovet de skulle se nærmere på. :lol:  Noen sjømerker som ble forandret avhenig av zoomnivå osv.

Men samme feil fant jeg hos Navtronic også, men der var de bare feil uansett zoomnivå. C-map NT+ hadde riktig farge på stakene, men bare kryss (+) for å markere en grunne :confused:

Du måtte så klikke på + med kursor for å få opp dybde( meget tungvint), men fatt håp, om 1 til 2 år så skal de prøve å lage et system som viser dybde, og da kan du viske vekk det som er dypere en f.eks. 10meter.

 

Mye brosjyrer og papir, og ikke noe mat, for lang kø.

Link to post
Share on other sites

Hvem hadde messetilbud på vester forresten?

Du får Baltics "Winner" (automatisk oppblåsbar) flere steder, bl.a. hos "Sjølivets gleder" (Kongen Marina) for kr. 890, hos nabostanden (som jeg ikke fikk med meg navnet på) og - tror jeg - bl.a. Swang og Oslo Flaggfabrikk. Sjekk ev. innom Baltic-standen hvor de ikke selger, men bare veileder og så henviser til forhandlere på messa.

 

Dette er iflg. Baltics folk en veldig bra vest - i prinsippet teknisk like bra som Baltics dyrere standardvest. Den er imidlertid bevisst priset ned. Har filt i nakken og er behagelig å ha på, men litt mer tungvindt å pakke etter at den har blåst seg opp enn Baltics originale. Jeg kjøpte en selv.

 

Jeg så også en annen oppblåsbar vest hos en utstyrsbutikk til kr. 690. Ukjent merke, så jeg tok ikke sjansen.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

En av de beste skildringer jeg har lest om messebesøk, Suzuki. Kjente meg helt igjen  :confused:

 

Kanskje vi skulle lansere baatplassen brus der til neste år? Utvannet cola i pappbeger med baatplassen logo på. Selges utenfor inngangen i small, medium og large. Plastlokk og sugerør

Link to post
Share on other sites

Jeg synes messa var bra, jeg. Masse flotte båter - svært mange av dem har vi ikke råd til, men det er jo morro og lærerikt å se, og så kan vi drømme litt. Også mye utstyr, artig å snuse litt rundt, sjekke priser, se om en finner noe spesielt eller får en bra pris på noe en er ute etter.

 

Båt har jeg kjøpt én gang på messa - i 1996. Siden har messa vært starten på sesongen (selv om det snødde da jeg kom ut) og litt som sirkushesten og manesjen - jeg må bare ta en tur.

 

Mye brosjyrer, en vest, KNBF-vimpel, en Free-bag, får noen tilbud på forsikring, vurderer et tilbud på Falcks sporingssystem (ekstra rabatt ut over messetilbudet gjennom KNBF), fikk kontakt med en Simrad-spesialist som trolig har løsningen på problemet med støy på VHFen min, kanskje også dybdemåleren (IS12). Traff noen kjente, fikk en hyggelig båtprat med en del forhandlere....

 

I det hele tatt en flott mars-lørdag.

 

Vel hjemme ventet fruen med kylling og rødvin   :confused:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Du får Baltics "Winner" (automatisk oppblåsbar) flere steder, bl.a. hos "Sjølivets gleder" (Kongen Marina) for kr. 890, hos nabostanden (som jeg ikke fikk med meg navnet på) og - tror jeg - bl.a. Swang og Oslo Flaggfabrikk. Sjekk ev. innom Baltic-standen hvor de ikke selger, men bare veileder og så henviser til forhandlere på messa.

 

Dette er iflg. Baltics folk en veldig bra vest - i prinsippet teknisk like bra som Baltics dyrere standardvest. Den er imidlertid bevisst priset ned. Har filt i nakken og er behagelig å ha på, men litt mer tungvindt å pakke etter at den har blåst seg opp enn Baltics originale. Jeg kjøpte en selv.

 

Jeg så også en annen oppblåsbar vest hos en utstyrsbutikk til kr. 690. Ukjent merke, så jeg tok ikke sjansen.

har 2 sånne. Gode å ha på, men påstanden "bevisst priset ned" reagerer jeg på. Hydroutløserne til disse koster - hold dere fast 110 kr pr stk. Etter forhandlers utsagn MÅ de byttes hvert år ( noe som selvfølgelig er tullball, produsenter sier det er 4 års levetid etter påstemplet prod dato på disse.

 

Vi er da i situasjonen at vi har 220 kr i årlig anbefalt vedlikeholdskostnad på 2 vester som opprinnnelig kosta 1200 kr tilsammen, dvs 18% av kjøpesum.Hvert år.  Og det er jævlig, tom. til båt å være. Ikke rart vestene selges "billig". Minner litt om situasjonen for blekkskrivere, for de som har en sånn..

 

Men vestene er flotte de...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Gode å ha på, men påstanden "bevisst priset ned" reagerer jeg på. Hydroutløserne til disse koster - hold dere fast 110 kr pr stk. Etter forhandlers utsagn MÅ de byttes hvert år ( noe som selvfølgelig er tullball, produsenter sier det er 4 års levetid etter påstemplet prod dato på disse.

"Bevisst priset ned" går (iflg. Baltic) på at helt identisk vest i annen farge/muligens litt annen styling har ordinær utsalgspris på over 1.200. Teknisk og kvalitetsmessig (bl.a. identisk lunge og oppblåsingsventil) skal Winner være tilsvarende standardvesten som koster over 1.100. Ikke dermed sagt at det er billig, men de hevder alstå at kalkylen er mye dårligere på denne vesten for å gjøre den billigere.

 

Når det gjelder vedlikehold har du et poeng, men også her er det skjedd endringer. Dessuten - de dyrere vestene (i alle fall Baltics) har akkurat samme type ventiler, mao. samme vedlikehold.

 

Til de nye ventilene som nå brukes selges patron/klips for seg og såkalt autodobbin (den automatiske utløseren) for seg (du får dem fremdeles også i felles pakke). Autodobbin er stemplet med "siste bruksmåned" som skal være flere år frem i tid (en eldre vedlikeholdsbrosjyre sier at den skal skiftes hvert 3. år). Til de vestene som har den gamle ventilene har en gått over fra røde til gule "Bobbins". Disse er vakumpakket og har en holdbarhet på 4 år fra pakkedato (som er påført pakningen), mens de gamle røde skulle skiftes hvert år.

 

Mao - det koster fortsatt en del vedlikeholdskroner, men mindre enn før.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg synes messa var bra, jeg. Masse flotte båter - svært mange av dem har vi ikke råd til, men det er jo morro og lærerikt å se, og så kan vi drømme litt. Også mye utstyr, artig å snuse litt rundt, sjekke priser, se om en finner noe spesielt eller får en bra pris på noe en er ute etter.

 

Båt har jeg kjøpt én gang på messa - i 1996. Siden har messa vært starten på sesongen (selv om det snødde da jeg kom ut) og litt som sirkushesten og manesjen - jeg må bare ta en tur.

 

Mye brosjyrer, en vest, KNBF-vimpel, en Free-bag, får noen tilbud på forsikring, vurderer et tilbud på Falcks sporingssystem (ekstra rabatt ut over messetilbudet gjennom KNBF), fikk kontakt med en Simrad-spesialist som trolig har løsningen på problemet med støy på VHFen min, kanskje også dybdemåleren (IS12). Traff noen kjente, fikk en hyggelig båtprat med en del forhandlere....

 

I det hele tatt en flott mars-lørdag.

 

Vel hjemme ventet fruen med kylling og rødvin   :yesnod:

 

Høres ut som en bra dag :seeya:.  

Skal selv innover i morra, og regner ikke med at det er så voldsomt mye nytt, men trives godt med snoke rundt å skravle med leverandørene.  Drømminga er heller ikke til å kimse av.

 

...og kanskje tilogmed kioskkøen er kortere ettersom det er en ukedag :flag:

 

 

(eneste negative med messa er at det heller ikke i år lot seg gjøre å få det til på egen kjøl :sailing: :sailing:  POKKER AU :sad:)

Link to post
Share on other sites

Høres ut som en bra dag :yesnod:.  

Skal selv innover i morra, og regner ikke med at det er så voldsomt mye nytt, men trives godt med snoke rundt å skravle med leverandørene.  Drømminga er heller ikke til å kimse av.

 

...og kanskje tilogmed kioskkøen er kortere ettersom det er en ukedag :seeya:

 

 

(eneste negative med messa er at det heller ikke i år lot seg gjøre å få det til på egen kjøl :sailing: :sailing:  POKKER AU :flag:)

Det var noe dritt (det med egen kjøl, mener jeg). Tekniske problemer ?

Link to post
Share on other sites

Leste den artikkelen, og jeg fortår dem godt. Synes det er en mye bedre løsning å gjøre som svenskene. Der går flere verft sammen og arrangerer en egen båtmesse med alle båtene i sjøen. Flåten seiler rundt mellom forsjellige byer, og ligger noen dager på hvert sted.

 

Man får ikke det rette intrykket når man inspiserer en nedrigget seilbåt i en hall på Lillestrøm.

Er man ombord i en båt eller er det en campingvpgn?

 

Pengene det koster å stille ut flåten på Lillestrøm kunne sikkert vært brukt langt mer kreativt. Jeg tror det kommer til å bli stadig færre seilbåter på denne messa i framtiden.

Link to post
Share on other sites

Det var da voldsomt til negative inntrykk da. Virker som om at disse tingene kom overraskende.

Særlig det med dyr og dårlig mat og drikke. Er enig i dette, men slik er det da på de fleste messer. Og slik har det da alltid vært siden jeg begynte å gå på disse messene på 80-tallet. Er jo ikke Norboat som driver kafeene, men messesenteret. Personlig pleier jeg å spise godt før og etter messen. Er jo mange spisesteder og fasiliteter i Lillestrøm.

 

Nei, jeg velger å fokusere på det positive. Masse fine båter og utstyr, og mulighet til å studere dette samlet. Lett å sammenligne båter. Trivelige båtsamtaler med selgerne. Masse brosjyrer. :confused:

 

Mvh

Anabelle - fornøyd

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Det er to ting som slår meg:

 

1) Gå aldri sulten på messe, uansett type. Selv spiste jeg rett før jeg gikk på messa, og hadde en cola i sekken.

 

2) Hvis man ikke liker messa, er det bare å la være å gå. For mange er dette kick-off for båtsesongen, og personlig møter jeg opp med kun en forventning: å få en forsmak på sommer, sjø og sol.

Link to post
Share on other sites

Besøkte messen på lørdag. Kone og barn var med.  Merkelig at man på såpass fin plass som det nye messesenteret er blitt ikke kan legge opp til litt god servering og mulighet for å sitte ned litt og få noe annet enn kalde vafler og brus. Denne siden av messeopplegget får stryk-karakter.  Mye fint å se på av båter og utstyr. Traff en kjenning av meg som importerer båt-motorer. I fjor stilte han ut og totalt sett kostet det hans selskap bort i mot 250 tusinger. Det kostet mer enn det smakte for ham. Uansett det må være en fenomenal forretning for Varemessen å drive denne messeaktiviteten og derfor burde opplegget mht servering  mm vært mye bedre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...