Jump to content

Sjøen for alle 2004, Noen inntrykk


Suzuki

Recommended Posts

Det var noe dritt (det med egen kjøl, mener jeg). Tekniske problemer ?

 

Nei, ikke teknisk, men snøværet gjorde sitt til at hele helga gikk med på baatplassen istedet for i havna med poleringsmaskin og bunnstoff.  Dermed blei sjøsettinga utsatt, og messa kunne likegodt besøkes idag som i slutten av uka :wink:

 

Akkurat hjemkommet fra messa.  Same procedure as last year, men OK allikevel.  Må liksom ha det med meg, og egentlig greit å få tatt en prat med noen av leverandørene "face to face"

Fikk brukbart tilbud på WinChart m. C-map karter samt litt annet småsnaks som f.eks det maritime brettspillet Blue Ribbon til et "halvt laken".  Winges bok om kystnavigasjon blei også med hjem i sekken.  Den påbegynnes om 5 minutter.

 

Natti-natti :lol:

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest diverse "ikke-for-positive" referater fra besøk på "Sjøen for alle" tok jeg turen på messa i går, mandagen og litt tidlig på ettermiddagen.

 

Det store rushet var ikke kommet, så det var ingen køer ved de to kafeteriaene (den i 2. etg i D-hallen + foyaen) og også god plass ved cola-kioskene etc. Men, de står ikke "over alt" slik at når man går inne i hallene og er tørst, så finner man de ikke. Enig med flere.

 

Jeg er faktisk fornøyd med utstillingen, men det har da muligens noe med innstillingen å gjøre (forventninger / resultater). Noen av innleggene etterlyste seilbåter, og jeg (som har motorbåt...) så "mange" av de! Det var 17 stk + en del seilejoller. En hel gate ble kalt "Bavaria gate" (..hmmm ikke fra Orust??). Ved enden av denne gata sto det forøvrig en 37" pinnebåt fra Nauticat. Den hadde den enkle lille prislapp som så ut som et telefonnummer, ca 2,6 mill.  Mye penger, og mange ganger det jeg kjøpte båt for i fjor høst. Og man kan få et trailerlass med gummibåter av den typen jeg ser etter og som lommeboka har mulighet til i år. Men, båten den var fin: Eget bad til rederen + ett til gjestende småpiker(??). Vel, båten var utrolig fin, men mange ganger for dyr for meg. Imidlertid hadde denne båten puter trukket i alcantara. Og det var en av de saker jeg så etter: Jeg har dette i min nykjøpte gammelbåt, og importøren av Nauticat, Sulander Yachting skal sjekke pris på dette stoffet!

 

Fant ellers ut at som putetrekk ute ble det benyttet enten lys skai (huff, varmt og klamt..) eller mørk blå stoff (Sunbrella eller Marilux Soft, stivt og hardt sammenlignet med vårt gamle alcantara). Nuppene på mine falmede anlantara-trekte puter ble enda mindre..., men admiralinnen ønsker seg nye! Så jeg fikk da svar på denne saken.  :wink:

 

Ellers så var det interesant for en som var på VHF-kurs sist lørdag, å titte på VHF radioer. Fant vel ut at man kan være fornuftig å kjøpe en av et ukjent merke til 2995,- (selges mye i USA??..) eller velge det trygge å kjøpe en Simrad til ca 4.800 kr. Utover ettermiddagen ble jeg mer og mer fristet til å kjøpe den rimelige og bruke de sparte pengene til å kjøpe noe kalt å drikke, nesten hva som helst...   :lol: Men å gå ut til bortgjemte kroker for å kjøpe dette, nei de skrittene måtte man spare: messa er stor..

 

Hulda nevnte rimelig tau. Ja, du har rett: Fant tau til både 90 og 100kr for kiloen (konkuranse virker!). Men kjøpte ikke, men fristende... Men å bære rundt med poser med tau...

 

Jeg fikk snakket med Engbo og fikk sett / ble fortalt hvordan min Engbo 40 egentlig skulle vært innstallert... (ikke jeg, tidligere eier  :nono:), var innom Jens Sagen og der var de like hyggelige som da jeg sist påpekte en glemt montering av en ekstra glidelås: Kan bare anbefale dem!! Kjøpte jordslagfjerner til min gamle kalesje, så har jeg en vår / høst /måketoalett -versjon

 

Noen skrev at det var lite med "messe-tilbud" og det er jeg enig i. Jeg tror egentlig ikke at man kan forvente messetibud på standard produkter man kan kjøpe hos forhandlerne. Grunnen er ganske enkelt at når produsenten eller grossistene er på messa, må de være forsiktige med ikke å under by sine forhandlere eller å ta marginen fra de. Da vil ingen forhandler kjøpe produktene til lager og selge til oss. Men, jeg fikk tips om å gå til en av forhandlerne og spørre der. Det har jeg gjort, og "messepriser" har jeg fått!

 

OK: Jeg er faktisk ganske så fornøyd etter mitt besøk på messa og kan faktisk anbefale den til andre. Men, det er bedre å ha litt sunn skepsis innabords før du kommer i stedet for å forvente å få se mange brukte seil- / motorbåter der. Nye koster mer enn det jeg kan bruke på båt, men gummibåten jeg skal ha fant jeg med en nyprs som er godkjent av de som helst ikke skal spørre om dette her hjemme...

Link to post
Share on other sites

Og i går ettermiddag var det min tur. Hadde forsåvidt ikke noe spesielt mål, bare titte litt. Og for en dag. Uten barn og bedre halvdel hengende i jakkeslaget troppet jeg opp 17.30 og var innstilt på å gå i kø. Men, neida, det var "nesten ingen" der, og alle utstillerne hadde faktisk tid til å snakke med meg, og flere av dem var faktisk interessert i å gi meg svar på noen enkle spørsmål.

Blant annet det mye omtalte Nautolex emnet. Hva slags lim skal brukes? Og gurra fra Maritim var ikke i tvil: Kontaktlim. Så da får jeg prøve det.

Videre for å titte litt på Garmins 60 C, men det tror jeg blir for puslete til å navigere etter. Eller tar jeg feil? Gudene vet, men det blit i hvertfall ikke det i år! Gode gamle 12'ern for holde sammen med båtsportkartene i år også. Båtsportkartene legger jeg aldri bort uansett.

Etter 20 år i pinnebåt, og nå med motorbåt som jeg enda ikke har prøvet, måtte jeg selvsagt innom seilbåtutstillingene. Og for noen båter, og prisene er kanskje ikke avskrekkende når man har innstilt seg på at det er det koster, men hjertet mitt blør.....

En annen refleksjon er at motorbåtprisene må da ha steget noe alldeles vannvittig fra i fjor. Nå har jeg ikke store sammenligningsgrunnlaget, men en av båtene jeg kjøpte i fjor var en Terhi 4110 med 20/25 hk Tohatsu. 42.000,- hos Bakken Motor i juni i fjor. Kellox-pakke-pris på messen (dog med 25 hk Mariner) 69.000,-!!!!

Eller var dette bare et dårlig eksempel.....

Uansett synes jeg messen var både oversiktlig og ryddig, hyggelige og imøtekommende utstillere (til og med Penta-gutta smilte forsiktig når jeg fortalte at jeg har en nyoppbygget B30 i båten min), og så var jo tidspunktet riktig da ;-)

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå har også jeg vært på messen, og dere som var der i helgen kan angre. Var der fra halv tre idag og to timer utover. Godt med parkering, ingen matkøer av noe slag, utvilte selgere osv. osv. Fikk pratet MYE! Båtene gikk jeg rett forbi, holder med Saga'en og Pioneren for meg.

 

Men vel, jeg måtte en tur innom Saga standen og slå av en prat da. Var litt spent på den nye Saga 315 modellen. men den kommer ikke før til høsten, og det blir en halvplaner etter som jeg forsto på disponenten.

 

Jeg ble også lovet info om Sagabåtenes historik, antall produserte båter osv., pluss bilder til det nye Sagaforumet som jeg har tenkt å starte opp.

 

Med sol og 10 grader i luften pluss båtmesse, kom jeg riktig i båtstemning. Nå er det 2 1/2 uke til påske og båtpuss, så om vel 4 uker er Trudelutt på sjøen!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg var på messa mandag.  Så ikke på båter annet enn Bavaria som har blitt behørig diskutert, og gjorde meg opp en mening om den diskusjonen......

 

Ellers var det lite ting og tang og "hattifnutter" som jeg gikk der for å se på ellr kjøpe.  Det var faktisk den kjedeligste utstillingen jeg har vært på siden tidenes morge så vidt jeg kan huske.  Jeg har vært på alle utstillingene siden starten.  Men det er jo bare min og admiralens mening, + sønnen på 24 år.  Han har også sett noen utstillinger.  På den første var han 11 måneder.

 

Mat kjøper jeg aldri slike steder.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Vi var en tur på båtmessen idag.

Fin messe, men her er det ikke noe for en vær lommebok.

Kjøpte en del utstyr som er kjekt å ha, var jo en del å spare der inne på bl.a elektronikk.

Men det var fort gjort å drømme seg vekk blant de nye modellene iår

Straycats

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...