Jump to content

bare tv2 ikke nrk?

Rui lui

Recommended Posts

kordan e det med dekningen der du ligger? eg har hatt litt fra og til i hele vinter, en dag tv2 neste bare nrk.. de sender på ulik UHF frekvenser

og det er ikke alle som er like gode..

hvis du i tillegg har sagem mottaker, så kan det og være grunnen.. den sliter med nrk, tv3 viasat.. hvis det ikke er krystallklart signal..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

det trodde eg og..

fikk inn tv3 og det andre når eg flyttet havn i forrige uke.. (har lagt inn i trondheim havn- kanalen. der har det vært sagt at det skal være

krystallklart blide, siden det er mørkegrønt på dekningskartet, men bygninger og anna tull har ødelagt. og eg har antenna 14 meter over havet!)

alle kanalene kom etter flytting.

som sagt i sted kan det med at du bare får inn tv2 komme av at den frekvensen treffer deg, tror det e ganske mange MHZ i forskjell på de..

se her for riktig kanal for deg...

kanalplan rikstv

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Hei.

Er det noen som har sett en oversikt over hvilke programmer som ligger på hvilke av de 3 signalpakkene (mux'ene) som hver sender sender ut? Ligger f.eks. NRK1 og TV2 to på samme mux? Sansynligvis ikke siden enkelte får inn NRK og ikke TV2 og omvendt. Har forøvrig nettopp sendt en mail til Norkring med samme spørsmål.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ble det, eller blir det noe av antenne Duellen ? Lars H og Otilie ?

Ja det, ja. Nå har jeg nettopp fått dekoder i hus (i dag), Grundig DTR8720 og så vidt testet den her hjemme på Skjetten. Og den fungerer utmerket med kun to slike uttrekkbare piskantenner. Kvalitet på alle tre signalpakkenene var 100%, og signalstyrke middels. Med en 3/4m ledningsstump som antenne slengt over TV'n fikk jeg kun inn TV2 (mux2) med redusert kvalitet og svakt signal. Bildet stoppet opp et par ganger da, men stort sett OK. Antennen innendørs i 2. etg. Om det var Tryvann eller Nittedal jeg fikk inn, vites ikke.

Til helgen blir det vel båttur til Kommersøy, så da får jeg testet både med Glomex rundtmottakende antenne og 5-elements retningsvirkende antenne med forsterker. Har også en mindre retningsvirkendt antenne fra CO som jeg kan teste med. Jeg har ikke noe betalabonnement, så selve bildekvaliteten får jeg kun testet for NRK og TV2. Kommer tilbake med rapport senere.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

NRK sender i signalpakke 1, TV2 i signalpakke 2.

Her er en oversikt for NRK og TV2 fra Bokn, Lifjell og Bjerkreim:

Bokn: NRK kanal 36, TV2 kanal 54

Lifjell: NRK kanal 31, TV2 kanal 26

Bjerkreim: NRK kanal 23, TV2 kanal 26

hei forstår ikke helt ka du mener her?dekoderen er jo ferdig innstillet.

]

Dekoderen er ikke ferdig instillt til noe som helst. Når du skal ta den i bruk må du la den søke gjennom hele UHF området (automatisk eller manuelt). Da lagrer den de kanalene den finner. I kanalpakke 3, kan der da f.eks ligge Discovery, Animal Planet, TV3 osv. I kanalpakke 1 kan NRK sine 3 program ligge. Boksen sorterer disse og presenterer de for deg som en liste du kan velge fra når du vil se på TV.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Hei her var det en del svar og her kommer innspill fra meg.

Signalpakker

Foreløpig sendes det 3 signalpakker (muxer) i Norge, flere vil komme. I en signalpakke sendes det et datasignal med ca 22 Mbit/s, og i denne "datastrømmen" kan man legge inn flere TV programmer, hvor mange avhenger av bittraten på hvert program.

Forskjellig frekvens

http://www.ntv.no/dekningskart kan du se hvilke kanaler de forskjellige signalpakkene har i de forskjellige områdene. Så lenge du beveger deg i indre oslofjord og har søkt opp de riktige kanalene vil du sannsynligvis ikke trenge å gjøre noen nye innstillinger. Men flytter du deg lengre ut i fjorden er det nødvendig å gjøre et nytt søk. Det er mulig at dekoderen greier dette selv, men dersom du ikke får inn kanalene dine må du "hjelpe" den med et nytt søk. TV kanalene skulle da komme på de samme forhåndslagringsplassene som før.

Mangler noen kanaler

Fordi signalpakkene sendes med forskjellige frekvenser (I Oslo 52, 58 og 61) kan det være at du noen steder ikke har godt nok signal for en av signalpakkene og du vil da oppleve å "miste" noen av kanalene.

Det høres ut som om dette kan være årsaken til ditt problem. Prøv å flytt litt på antennen og gjør et nytt søk, de fleste dekoderne har en egen meny der du kan se signalkvaliteten mens du flytter på antennen.

Antenne Retningsvirkende/Rundstrålende

En retningsbestemt antenne gir gode forhold i en retning, men dårligere i en annen og egner seg mindre bra i en båt som ikke ligger stille.

Rundstrålende (Glomex) tar i mot fra alle retninger men ikke like "kraftig"

La oss tenke oss dette på en annen måte. En lyspære (rundtstrålende) lyser opp i alle retninger og er fin å ha i salongen der du ønsker lys over alt, men tar du med deg lyspæren over dekk når det er mørkt og skal bruke den til å finne en stake er den mindre hensiktsmessig. Du vil nok da sette på en reflektor (retningsbestemt) og da kaller vi det en lyskaster.

Så begge antennene har sine bruksområder, ligger båten stille (i en bås) er den retningsvirkende best (forutsatt at du har rettet den mot senderen) er du på tur eller ligger på svai er den rundstrålene best.

I nærheten av Sverige

Da kan du også ta inn de åpne (ukodete) svenske sendingene

Hei.

Nå fant jeg (hos ntv.no) hvilke program som ligger i hvilke mux'er (signalpakker). Som det fremgår

av bildet under, ligger NRK i mux-1 med TV og radio-kanaler sammen med TV3, TV4 og Disney Chanel.

TV2 ligger i mux-2.

Tar en da for seg Bokn senderen, er det stor forskjell i frekvens på NRK-programmene på k36 (594MHz)

og TV2 på k54 (738MHz). Dersom en har svakt signal, kan det da godt hende at antennen passer bedre

til den ene enn den andre frekvensen, eller at en får inn begge pakkene ved å flytte antennen noen cm/meter.

signalpakker_ntv.gif

I Sverige brukes 5 mux'er, og nedenfor sees hvilke programmer som ligger i hvilke mux'er.

Senderoversikt med kanalnummer for Sverige finnes her.

signalpakker_sverige.gif

Av disse programmene er SVT1, SVT2, TV4, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen, TV6, The Voice,

Axess TV og Aftonbladet TV7 frie ukodete kanaler som hvem som helst kan ta inn med norsk digitalboks.

Alle kanaler sendes imidlertid ikke over alt i Sverige. Så for de som skal på båtferie i Sverige med

digitalboks, er det mye TV å se på.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...