Jump to content

Hvordan forholde seg til selger,skal jeg forlange pris avslag?

bever 720

Recommended Posts

Hei kjøpte en båt for kort tid siden på finn.no.Jeg kjøpte båten usett med forbehold om at det ikke måtte være noe storefeil/mangler.Da båten skulle hentes og besiktes fikk jeg melding fra selger om at båten var tatt opp,noe jeg ikke satte direkte pris på.Da jeg kom frem var det blitt mørkt,men det var mulig i dårlig lys og se båten.Selger viste frem "skjønnhets" feil som var sagt i annonsen,motoren var en del ned grod og selger vedgår etter vært at tiltmotor bare virket delvis.Girhus var også malt i samme bunnfarge som båten,da båten var på land ble den ikke prøvekjørt.Båt og motor er ca 20 år gamelt.da jeg kom hjem bestilte jeg servis på motor for å forvisse meg om at det ikke måtte gjøres noe større innngrep/reprasjoner.Fikk tilbake melding fra merkeverksted om at det var funnet vann i girolja og reprasjon ville koste merre en verdien på motoren.Jeg har kontaktet selger som bare avfeier meg ,sier båten /motor er gamelt og at jeg har fått dette til en billig penge.Selv mener jeg at båten er i en klart dårligere stand en det jeg kunne forvente.Nytt undervannshus vil nytt koste over 50000 kr. noe rimliger brukte deler er jo mulig og få tak i.Er det urimelig av meg og be kjøper om prisavslag? og hvordan skal jeg evt, gå frem overfor kjøper.Er det noen på forumet som har erfariner innenfor evnet .Det hører med til historien at kjøper og selger er på vær sin kant av landet.I selger anonnse tekst sto følgende fin famillie båt med noen skjønhets feil selges,Glad for all tilbake meldin positiv og negative :confused:

Når du kjøper usett, ligger det meste av byrden hos selger. Han skal da opplyse om absolutt alt som finnes av mangler (derfor jeg aldri ville solgt til noen som tar den usett)... det er også et vikitg punkt om du kan "bevise/sannsynliggjøre" at selger visste om feilen/burde ha visst om feilen. En 20 år gammel ting er ikke å regne som ny, problemer kan oppstå. Det som er essensiellt her er prisen på båten og hva det koster å få det reparert. Gjør all kommunikasjon med selger pr brev, det letter en evt saksgang hos forbrukertvistutvalget betydelig. Her er vår prosess da vårt båtkjøp gikk galt:Reklamasjonsprosess-båtkjøp Jeg mener også at hvis du søker på forumet har SkipperWorse noen innlegg som retter seg mot saker noe al'a din egen

Vi rettet feil på vår båt med brukte deler. Ble så fint så :-) Hva slags motor/drev snakker vi om? Og kan du si noen om pris på båten?

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Kjøper har også undersøkelsesplikt! Jeg vet ikke hva du har betalt for båten eller hvor mye selgeren har informert om, men er generelt skeptisk til å handle ting usett. Utifra det siste han skriver i annonsen så synes jeg absolutt han gir uttrykk for at båten ikke er 100% ship shape, og når båten er 20 år gammel så tror jeg nok ikke du kan forvente hva som helst. Personlig nekter jeg å selge noe som helst til folk som ikke kommer og besiktiger sakene først. Du kan jo forsøke å forlange et prisavslag og evt. dra han inn i forliksrådet, men tror ikke det er så mye å hente i forhold til den tiden det tar.

Hadde jeg som selger solgt båten min usett til noen som på død og liv skulle ha båten. ville jeg opplyst om de feilene jeg visste om og ferdig med det. Det er fryktelig typisk at sånne ting ikke oppdages før et salg.Hadde kjøper kommet i etterkant og klaget er jeg nok redd for at jeg hadde vært litt lite imøtekommende. Kjøper ha kjøpt en gammel båt usett. Det er liksom en gambel!

Når det er sagt, juridisk kan det være du har retten på din side uten at jeg har peiling på det

.Fikk tilbake melding fra merkeverksted om at det var funnet vann i girolja og reprasjon ville koste merre en verdien på motoren.

Hva er det som er galt med motoren da? Det er ikke uvanlig at det kan komme vann i olja. Dette medfører normalt skifte av noen simmerringer og ny olje og ikke nytt undervannshus.

Har vannet stått i motoren over lengre tid? Har det oppstått mye rust i giret?

Du må også ta til etterretning at mange verksted i dag bare bytter komponenter og ikke reparer på billigste måte.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Hei

Slik eg forstår det så er båten kjøpt usett, men med atterhald om at den er som lova. Deretter har du sett på den.

Dette i mørkret.

Dersom båten i tillegg er solgt som den er så er du sjangselaus i ein eventuell rettsleg konflikt om prisavslag eller heving. Dette med unntak av om dersom du kan prova at selgar har unnlatt å fortelja om feil han måtte veta om.

Ein lyt òg ha klart for seg at det er ein gamal båt. Ein kan såleis ikkje forventa at den er som ny. Ein 20 år gamal påhengs har og omtrent levd det livet den er lagd for.

Det er òg noko som heiter at kjøparen bør sjå seg om.

For å seia det rett ut. Når du kjøper ein gamal båt under slike tilhøve, så kan du ikkje venta anna. Når det er sagt så skal selgaren sjølvsagt ikkje lura deg.

Mitt klare råd er å ikkje kasta bort pengar på advokat, ta tapet og forsøk å unngå å ergra deg.

Ellers så håper eg at det ikkje blir så dyrt som du fryktar, og at du får fine turar.

Ask

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...