Jump to content

Båthenger uten brems - Hvor strenge er politiet ?

Honduras

Recommended Posts

Er på jakt etter en brukt båthenger til en 16 fot båt på ca 400kg inkl motor. Problemet er at alle hengerne jeg kommer over i passende størrelse er levert uten bremser. Ergo kan jeg etter loven ikke kjøre mer enn 60 km/t.

Er det noen erfaringer med hvordan dette håndheves av politiet...?

Har ikke båtplass, og båten skal settes ut hver gang. I nærområdet går det greit med 60kmt, da fartsgrensene ikke er stort høyere fram til slipp, men har også lyst til å ta med meg båten til sørlandet osv. På E18 begynner det å bli 90-100 grense. Får man automatisk problemer hvis man tauer i 80 på denne type vei? Ikke firefelt overalt, og køene i Juli hvis jeg legger meg i 60 blir vel fort litt lang.

(jada jeg følger med i speila og svinger av, men kan ikke stoppe på hver eneste busslomme heller :wink: )

Så lenge du holder fartsgrensen så er vel ikke sannsynligheten så veldig stor for å bli stoppet. Det er tross alt ikke så veldig lett å skille mellom tilhenger med og uten bremse på litt avstand.

En helt annen ting er dersom du skulle bli involvert i noe og det kan sannsynliggjøres at farten din var over 60 i hendelsesøyeblikket. Da kan du banne på at både myndighetene og forsikringsselskapet vil bruke det mot deg for alt det er verdt og du ender opp med både rulleblad og som evig gjeldsoffer.

Jeg ville vel heller lagt inn de ekstra pengene det koster å få en henger med bremse, og kunne kjøre etter fartsgrensen med god samvittighet. Uansett skiltet fartsgrense så er det maks 80 km/t med henger, brems eller ikke.

Se http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?cid=11...p;c=SVVartikkel

Edited by storMy_Fana (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Er det noen erfaringer med hvordan dette håndheves av politiet...?

Det kommer nok litt ann på hvor du bruker den.

Selv ser jeg nesten hver vår stor aksjon langs E-39 med kontroll av tilhengere og båthengere.

Hyttefolk som skal klargjøre hytta blir sjekket for overlast, gyldig sertifikat for å trekke den aktuelle henger osv.

Ikke sjelden du ser at de må reise i fra hengeren og sannsynligvis med en klekkelig bot med på kjøpet.

Tipper nok at en henger uten brems som holder 80 km/t hadde blitt slått ned på i disse kontrollene.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Stemmer bra disse svaren.

Ha førerkort med nok bokstaver i orden. Og en god henger. Da blir det ikke så ille om uhellet er ute.

Men har du en glipp slik som dårlig lastesikring, for lite førerkort eller dårlig henger. Så kan man få alt fra tilsnakk til å bli evig fotgjenger.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Hvor mange gærninger finnes det der ute som kjøper bremseløse hengere?

???????????????

Bremseløse henger er helt OK de så lenge de brukes og lastes riktig.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Er klar over reglene, og har bare bokstaver og ingen stjerner i sertifikatet.

Det jeg lurer på er praktiseringen. Jeg pendler selv på E6 østover fra Oslo. På pendlertidspunktene (6-8 og 15-17) ligger hastigheten mellom 115 og 120 på speedometeret. Har passert MANGE ubremsede hengere som ligger i 100-110 nedover der. Samtidig vet jeg at det er mange sivile patruljer på den strekningen (derfor er jeg aldri over 120, ikke stoppet på 7 år :wink: ). De har så langt jeg har sett aldri stoppet en eneste en av disse førerne.

Jeg irriterer meg selv over hvordan enkelte kjører. Og du trenger ikke kjøre opp på siden en gang for å sjekke om det er bremsehenger. På de aller fleste hengere kan du se bremsekablene bakfra :wink:

Men det er tydeligvis ikke en "sovende" paragraf overalt :cool:

Problemet er å finne en henger med brems uten å komme over 12-14 000 på bruktmarkedet. Langt mellom dem.... :sad:

for ikke å snakke om hvor praktiske de er på en jolle o.l!

Skulle jeg hatt bremsa henger, måtte jeg gå opp en størrelse(mer å drasse på, mer å svinge med), samt 10000 opp i pris!

Bremser har lite for seg på en båt som veier under 200kg med motor imo=)!

I fjor sommer ble jeg stoppet med båthenger utenfor Arendal. Jeg kjørte lovlig, fart og vekt på henger i forhold til bilen.

Men det var værre for han som ble stoppet samtidig med meg. Han hadde for tung båt på hengeren og manglet 100 kg i vogn kortet på bilen. Han ble nektet å kjøre videre og fikk en kleklig bot. Vet ikke hvor mye det ble, men han var veldig sint.

Så pass på vekten på hengeren og ifht. vognkortet.

Politiet hadde vekt som ble transport i en henger. Iflg. Politie mannen så var det en del som ble tatt.

Båtlivet er herlig.